Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
suzuki50

Vettenlinje?

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man får fram vattenlinjen på en Höga Rodd 465 2008?

Tacksam för svar

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg den i sjön en vecka, sen har du en skitrand.  Det kanske låter som jag skämtar, men det är ett bra sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ om du har den på trailer är att backa ner paketet i en insjö och stå i sjön eller på skärmarna och markera med en tuschpenna, alternativt tejpbitar som markeringar. Lösningarna är många. det går givetvis att göra detta även i havet om det är enklare för dig.

Du får om du önskar årets första utomhusbad om du är oförsiktig.Tungan

Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där tycker de flesta trailers inte om, att vara under vattnet alltså, så se till att ha en hyrtrailer Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första förslaget är en insjö ! mycket liten risk för korrotion då.

Hyrtrailer var annars en god ide du e inte så dum du heller !

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett mått i fören och ett i aktern är det enkelt att slå ut vattenlinjen. Att använda laservattenpass är ingen dum idee. Om du köper ett billigt, så kanske det bara fungerar när det inte är starkt solsken, men väldigt bra i skymmingen.

 

Jag gjorde så på min lilla klinktbyggda segelbåt (bilden uppe till vänster). Jag har aldrig haft en sån perfekt vattenlinje. På en klinkbyggd båt är det alltid svårt i lanningarna och då det enda på en båt som skall va rakt blir det ju en zikzaklinje på klinkbyggda båtar.

 

Har du inte, eller vill kosta på dig ett lasevattenpass ( som kostade ca 400 kr när jag köpte mitt) å får du slå ut vattenlinjen på traditionellt sätt, med två bräder och ett snöre. Att använda en vattenfylld slang har aldrig fungerat för mig, men man måste nog va två.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 12 mars 2009 | 05:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla som visat intresse för mitt problem.

Jag kontaktade HR- Boat i Laxå och fick en skiss med mått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh bra förslag där med Laserpass... Ska jag absolut testa till Hösten när Skrovet på pärlan ska Målas om Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...