Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
CalleN

Basslåda i Motorummet?

Rekommendera Poster

Hej,

Har köpt en lite mindre på nu till sommaren, eftersom det är begränsat med utrymmer tänkte jag höra vad ni tror om att installera en baslåda i motorummet.

Dom avger ju en del vibrationer, tror ni att det kan vara farligt för motorn, typ att bultar, mm skruvas ur? Å andra sidan vibrerar ju en motor ganska rejält vid gång så det kanske varken gör till eller från.

Vad tror ni?

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du installera den i motorutrymmet? Pga platsbrist?

Låter tokigt eftersom man isolerar motorrummet just för att förhindra ljud att ta sig ut därifrån...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygger du en skapligt tät/stadig låda ner mot motorn och öppnar upp för element och basreflex ut i det fria, ska det fungera bra.


Blir lådan för otät kommer motorbullret fortplantasig via högtalaren och förstärka motorljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha! Det stod Basslåda i rubriken. Jag trodde att du skulle ut å fiska abborre. Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera inte basen/basarna i utrymmet utan att ha en tät låda som endast basarna spelar i. Risken att basen/basarna pajar för att de spelar i ett utrymme som saknar motstånd ex luftintag etc. Samt risken för att det övertryck som kan bildas när du stänger luckan eller huven, kan göra att basen/basarns kon pajar.

PS bygg gärna en portad låda så slipper du ha högtalarkonen öppen samt att du kan minska lådvolymen. Kolla med din handlare har/hon har ritningar för detta.

 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basslåda eller dasslåda? Foten

 

Installera du basset i ett välisolerat motorrum, så slipper du och dina båtgrannar höra dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka.. dunka..

Eller ska du lura i folk att du har en tändkulemotor? Tyst

 



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 11 mars 2009 | 19:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polaren hade en glastron 185mx förra sommaren och han lade en baslåda i motorrummet, det hördes knappt ut han hade med sig en träregel som han lade under soldärcket så det kom upp några cm.

Vad är det för båt du har? Själv byggde jag in min under soffan och gjorde upp hål för en port så nu spelar jag ut i det fria och det låter riktigt bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skojadde faktiskt själv äromdan att montera en cdspelare i båten med en specialgjord cdskiva med tändkule dunk.

 

Tänk att komma med en avangardistissk motorseglare som låter som en gammal fiskebåt.

 

Hur vad han skrev - Lasse Dalqv

Från Vinga Sand

hörs in till land

blandat med dragspelslåt

dunket från en fiske båt

Det hade allt vart annat än dunka dunka musik.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändkuleljud på CD finns att köpa. Fanns på båtmässan och tror även svärfar äger en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreningen L.Laurin i Lyskekil säljer ett par olika skivor med dunket från olika tändkulemotorer. http://www.llaurin.se/ljudfiler.htm

 

tanken med specialskivan var att ha de olika ljuden-

När motorn startar.

När man backar ut.

Olika driftlägen.

När man backar upp, när man skall lägga till.

När motorn stoppar, så att det låter realistiskt.

Helst skulle det komma rök ur skorstenen till reflexskaminen i förhållande till motorvarvet också.Flört

 

Det är inte snällt att ödelägga en tråd på detta sätet

 

jag skäms Skäms

 

förlåt

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha en cd med ljudet från en mullrande V8.  Vad kul det skulle vara att få se alla tappade hakor när man puttrar ut från hemmahamnen med segelbåten till ljudet av en bigblock med raka rör Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl att ordna.

 

En av mina yngre arbetskompisar har en liten båt med V8 i (vad han nu skall med den till) Efter en säsong håller han på att montera nån form av växelventil för att avgaserna skall gå ut under vattenytan så att han för det mesta skall slippa från oljudet.

 

När han vill stila sig i tex Smögenhamnen, skall han kunna växla över till olidligt läge

 

tommy

redan hörselskadad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa och lättaste är att montera en färdig låda på durken, kanske inte så jättesnyggt men det kommer låta mer, va både billigare och enklare samt du slipper massa skit i maskin som i värsta fall skulle kunna orsaka en brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara ett tipps ang baslådan.

Var du en sätter den så se till att du har en sådan typ av låda där basen sitter inuti och du bara har en port ut i tex sitbrunnen. fördelarna är flera. för det första så blir den mycket mindre och sen får du en snärtig bas som inte får hela båten att rassla. har du en låda där basen spelar rätt ut i luften så blir det mer skrammel i båten. det är även mindre risk fär att nån pajar basen samt att det blir mindre risk för att få vatten på den. Jag vet att MDS har ritningar till sina basar på deras hemsida.

ang framhögtalarna så tycker jag inte att du skall köpa marinhögtalare på grund av att dom kostar mycket mer en vad dom låter bra och dom är inte mera vattentäta en en vanlig högtare med plastkon. köp ingen med pappkon bara för då kan det bli problem.

Köpte ett gas kit för ca tre år sen på BRL med diskant och en 6,5 tummare och delningsfilter. tror det kostade 595kr  det låter kanonbra och jag hade en dc båt med självläns som jag soplar rent ibland och har kört högtryckstvätten i och dom låter bra en idag.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu ligger baslådan i motorummet, och jag kan säga att det låter så in i H*****, hehehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för prylar att spela med? Lite nyfiken... har du inga bilder du kan lägga ut som inspiration åt oss andra? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan försöka plåta och lägga upp lite bilder när jag får tid :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...