Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Treudd

Åka på Vättern

Rekommendera Poster

Är det någon på detta eminenta forum som har erfarenhet att åka på Vättern. Tänkte eventuellt åka runt där ett tag i sommar. Men jag har hört skräckhistorier från vänner och bekanta om plötsliga omslag i väder, vind och höga vågor. Hur försiktig (rädd) behöver man egentligen vara för att korsa Vättern en sommardag...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant att det kan bli plötsliga väderomslag med höga vågor på Vättern.. men om du har en sjöduglig båt så bör du inte oroa dig för mycket.. Sen beror det på vart på Vättern som du tänker åka. I norra delarna finns det mer öar att ta skydd bakom, medans i södra delarna finns det knappt något.
De som råkar illa ut har oftast små båtar... klarar din båt av kust/havsgång, så klarar den av Vättern..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar nog mer om att man inte bör ha för tajta tidsplaner.
Vill man inte gå i för hårt väder, kanske man får ta sig dit man ska en dag tidigare eller senare.

Har man lite vett och håller koll på himlen så är det inte några problem att leta på en lämplig hamn för natten.

Välkommen till Vättern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med Vättern är att vågorna kan bli besvärliga och betydligt brantare/krabbare än ut på kusten. Det är - mig veterligen - också enda stället där det kan komma vågor från alla fyra håll samtidigt, samt dyka upp ett par tre vågor från precis ingenstans Foten. Likaså kan det utan uppenbar förklaring gå från stiltje till vita gäss på 20 min (och tillbaka igen).

Vindutsikterna är bra att ha koll på, och räkna då med worst case. Likaså vindriktningen. Men eftersom sjöns södra delar är i princip grundfria, kan Du enkelt välja att kryssa för att gå med/mot vågorna och på så sätt ta Dig fram utan att rulla runt i sidsjö.

Som redan nämnts - ta god tid på Dig. Det finns många hamnpärlor runt Vättern. I södra delen är Domsand, Sjöbo (Trånghalla), Fingalshamn och Svedudden/Baskarp att rekommendera, men Du kan även lägga till i hamnen mitt inne i Jönköpings centrum. Servicen är dock bedrövlig - våra kommunpolitiker har inte fattat vad gästhamn är för något. Det märks också på Visingsö, där det är lite stökigt i och med att man ligger i färjebassängen bara några meter från dem. Den lokala båtklubben håller dock på med stora planer, så om 1-3 år kanske det finns en fantastisk gästhamn, väl värd ön (som annars borde vara en magnet för båtturister).

Huskvarna hamn skall Du nog glömma. E4:an går 10m från hamnen. Gränna är rätt ok trevligt, men se upp var Du lägger Dig. Flera av de s.k. gästhamnsplatserna kan vara permanentplatser.

Andra favoriter är Hästholmen och framförallt Hjo. I det sistnämna fallet lägger Du till mitt i sta'n med bra restauranger, fiskrökerier o.s.v. alldeles bredvid och gångavstånd till det mesta. Bra service och trevlig hamnpersonal !  Detsamma gäller Vadstena, men här kan det ofta vara ruskigt trångt. Likaså Motala, för om det är blåsigt väder ligger många Göta kanal-båtar och väntar på bättre tider för att korsa Vättern.

På andra sidan skall Du inte stanna i Karlsborg utan fortsätta 15-20 min in till Göta kanals första sluss, vid Forsvik. Inte så gott om plats kanske, men idylliskt och trevligt. Norr om Karlsborg-Motala finns viss skärgård och möjlighet till naturhamn (finns i princip inte möjlighet till i södra halvan). Ombo öar är annorlunda natur och populära.

Har Du en någorlunda rejäl båt, planerar resan och inte går ut om det blåser 10 m/s eller mer (verklig vind, inte prognosen alltså) så bör det inte vara några problem. Den som inte gått på Vättern har lite svårt att förstå hur besvärligt det kan bli och att man bör ha respekt - men inte rädsla - för sjön. Å andra sidan kan Du också många gånger ha en spegelblank sjö för Dig själv utan en enda båt på flera sjömils avstånd. I synnerhet i södra änden är det sannerligen ingen trängsel och stress.

I södra delen finns i princip inga grund (mer än ett stort, kallat Visingsö Förvånad), och det är ofta 80-110m djupt. Norr om Hjo finns dock Flisen, ett flera km stort grund med under 1m djup på sina ställen. Det är utmärkt, men så stort att Du knappast ser mer än en käpp i taget. Uppåt Motala och norrut bör Du inte gå utan sjökort/GPS, om Du inte slaviskt följer de utprickade farlederna.

Det är ofta ganska gott om nät, t.o.m. ibland i farlederna. i somras fick vi kryssa mellan näten i farleden på väg in mot Vadstena, och i den grisiga sjön som rådde var det inte alltid lätt att se vilka käppar som hörde ihop. I allmänhet är näten bottensatta, men vid kraftig vind vet man inte. Dessutom skall man inte gå för nära käpparna, eftersom där KAN vara lösa tampändar.

Det finns också laxfällor, oftast rätt nära land. Är vädret lugnt kan man ofta se rader av vita flöten mellan land och en kryssmärkt käpp en bra bit ut, men med lite vågor är det svårare. Ge därför sjutton i att gå mellan en kryssmärkt käpp och land om Du inte vet vad det är....

Tanka kan bli problem, i synnerhet söderut. Domsand har dock diesel (sedelautomat) - säg till tjänstgörande hamnvärd. Även Hästholmen har tankmöjlighet. Sannolikt har Göta kanalbolaget till sommaren också fått igång Motalas mack i egen regi och återöppnat sjömacken i Karlsborg.

PB hade ett reportage över två nummer om Vättern förra året tror jag. Där fanns mycket att läsa. Som sagt - Välkommen till Vättern !



Senast ändrad av IngemarE | 10 mars 2009 | 12:51



Senast ändrad av IngemarE | 10 mars 2009 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GladTack!!!! IngemarE för din utläggning. Jag har en Bella Falcon 26 så lite sjö bör den klara... Ska försöka att tanka i Örebro innan båten trailas till Askersund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...