Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Klasagasa

Installera länspump

Rekommendera Poster

Hallå alla glada!

Sitter och planerar att installera automatisk länspump i båten. Jag har hamnkapell samt en manuell länspump, men planerar ändå att ha en automatisk i båten.

Därför undrar jag om någon här på MG har erfarenhet av Julas eller Biltemas pumpar? Jag vet att det inte är förstklassiga pumpar, men har ni erfarenheter eller tips till installation så mottages dessa tacksamt!

Samt för- och nackdelar med nivåvakt och pump i samma kontra separat nivåvakt?

Jo, och båten är en aluminiumbåt och jag planerar att fästa pumpen på en aluminiumplatta och fästa med silikon sä nära dyvikan i aktern som möjligt.

Syftet med pumpen kommer att vara att länsa eventuellt regnvatten som trots hamnkapell smiter in.

Hoppas på svar, mvh Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Rule 500 istallerad i min öppna bohusjulle (lilla bilden till höger) under många år. Den håller båten läns hela sommaren, med ett, på våren, fulladdat 75 Ah batter.

4711-25 Rule 500 är unik då den är intervallstyrd. Den känner ca var 3:e minut av om det finns vatten genom en provstart. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=593&artname=

 

Lyfthöjden är max 1 meter. Jag blev rekomenderad pumpen av den båttillbehörsaffär i Hunnebo där jag köper det mesta till båten. För en mindre båt skulle jag inte välja nått annant alternativ

 

Installerade en i min stora segelbåt med betydligt mycke större lyfthöjd. det var inte lika lyckat.

 

tommy

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat både länspumpar från Jula och Biltema och kan väl säga att den från Jula var rena smäcket (silen sattes igen direkt och slutade därmed suga och när jag rensade var plasten så dålig att fästhakarna gick sönder), men Biltemas har fungerat klockrent konstigt nog.. Däremot så har automatiken lagt av (biltema), en vipparm som åker upp och slår till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med biltema, dubbla nivåbrytare allt kopplat till en larmpanel där jag kan välja att köra manuellt eller med automatik. tror det finns bilder på min blogg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en nivåvakt, tycker jag att man ska satsa på bra kvalitet. En vakt som man inte kan lita på ger ju ingen trygghet. När det gäller aluminiumbåtar, måste man se till att ingen spänning letar sig ut i slagvattnet, med korrosion som följd. Då kan nivåvakten eller pumpen sänka båten istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Biltemas länspump med extern nivåvakt har fungerat mer tillfredställande än Julas? Givetvis kommer elen att dras så högt som möjligt för att undvika eventuella kortslutningar m.m. Jag bor ungefär 700 meter från båtplatsen så jag kommer nog inte att förlita mig helt på den automatiska länspumpen men jag slipper kanske jaga ut under de värsta regnovädren under säsongen, dettta är även anledningen till varför jag inte vill lägga alltför mycket pengar på länspump. Visst det är en risk man får ta.

Fler åsikter om Biltemas och Julas pumpar?

Jag vill gärna se lite bilder på monteringar och lösningar och gärna vilka pumpar och nivåvakter ni valt!

Tack för åsikterna!

//Klas.

 

Edit: Glömde säga att jag har en manuell pump som jag länsar med så jag behöver egentligen ingen strömbrytare för den elektriska för att kunna köra manuellt, men visst, människan är ju av naturen lat... Flört



Senast ändrad av Klasagasa | 09 mars 2009 | 09:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som kör med Biltema, vilken nivåvakt använder ni? Finns så vitt jag kan se två stycken varav en är ny i sortimentet. 

För att pumpen och nivåvakten ska fungera tillsammans, behöver jag något ytterligare? Någon form avströmbrytarpanel även om jag inte använder den manuellt, så att säga?

Jag kommer bara att använda den som automatisk länspump om det inte är så att jag måste ha en strömbrytarpanel med säkringar vid pulpeten för då kommer jag nog att fundera om och även ha en knapp för på och av.

Vad säger ni med lite erfarenhet? Har ni några bilder som ni vill dela med er av på installation osv?

// Klas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa ny nivåvakt i vår, men kommer inte inhandla den på varken BT eller Jula.. får bli hos någon marinbutik eller beställa via nätet. Vill ha lite bättre kvalitet så inte båten sjunker om jag som jag tänkt kommer att byta till en bryggplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att Biltemas och Julas pumpar och nivåvakter är smäck, och det visste jag nog innan i och för sig.

MEN om det finns några som har bilder på sina lösningar så ska jag ta mig en funderare på en Rule 500 istället. Stämmer det att det går att koppla manuell strömbrytare till den eller blir det mycket mer arbete? Hur har ni fäst era pumpar som inte vill dra hål i skrovet? Jag har ingen lust att skruva fast min pump i skrovet.

Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt biltemapump nivåvakt i min ena båt när jag köpte den, nivåvakten la av efter 1 år och precis som du säger så satte pumpen igen ofta, samt även den gick sönder till slut.

Ibland när jag kom till bryggan stod pumpen o gick utan vatten i båten, nivåvakten var opålitlig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Senast ändrad av Chronic | 11 mars 2009 | 08:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en Jula pump med nivåvakt i min, har båten i året runt. Fungerar utan problem. Men jag funderar på att bära bort några hundralappar till Jula, så att den säkert håller.

För visst är det så, ju mer det kostar, desto bättre är prylarna. Ungefär som den portabla grillen för 199 kr jag köpte på Biltema som gick för 1195kr i den lokala båtbutiken,samma grill, annan logga. Har hållt i 3 år utan en tillstymelse av rost eller åverkan, dessutom är den mycket flitigt använd. 3 ggr om dagen i ett halvårstid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått rensa silen ännu..? Pröva att ta bort den några gånger och du får spänna fast den med något annat sen.. Jag tog eltejp ett tag innan jag köpte en ny.
Det enda som händer om du köper en dyrare på Jula är att den kan pumpa ut kanske 90 liter/minut istället för 30 liter/minut.. samma material, samma skit.

Visst kan man komma över kvalitetsgrejer även på BT och Jula, men man får leta och jämföra. Själv blir jag nästan chockad om något håller längre än ett halvår.. Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar bli mer och mer inne på att köpa en Rule men jag vill ha en med inbyggd nivåvakt för enkelhetens skull. Känns som att en pump som går var tredje minut drar betydligt mer ström än en med nivåvakt?

Utöver pumpen med inbyggd nivåvakt (Rule Mate 500) vad behöver jag? Strömbrytare? Slang? Vet någon vänlig själ vad som ingår i pumpen? Finns det någon butik i Linköpingsområdet där man kan klämma och känna på grejerna?

Tackar för svaren!

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv instalerat en Blitema-vakt som funkar klockrent, enkelt & instalera. Själva pumpen bör Du kolla vad den klarar för mängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinaman.. ligger i Tornby inte långt från Scan. Lite svårt att hitta bakom MC-butiken men de är hjälpsamma i alla fall. (Lagerbutik).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema:s tidigare variant av nivåbrytare var delorsak till att min båt sjönk!

Huvudorsaken vatr naturligtvis att jag hade ett läckage i propelleraxeln, men så pass litet så hade flottören funkat som den skulle hade båten aldrig behövt upplevt den sjunkande känslan!

Microbrytarna (2 st) innuti flottören fastnade i slutet läge så pumpen gick och-gick.och.....tills batteriet tog slut och sen var det bara en tidsfråga tills båten fyllts med vatten och till slut sjönk
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=74632

Sen bytte jag till Rules pump med inbyggd flottör och har sedan dess inte behövt oroa mig.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=190825

Har nu 3 st Rule 500 med inbyggd flottör (en i snipan, en i källarren och en i lill-segelbåten) och alla funkar som avsett.

 P.S. kan mycket väl vara så att nya flottören hos Biltema är mycket bättre (för sämre an den gamla orange:a kan knappt finnas väl?) men..efter en sänkt båt tar jag inte chansen för mellanskillnaden på cirka 300:- ,mellan en komplett all-in-one väl fungerande Rule & en Biltema pump flottör.



Senast ändrad av Gunnar_ | 11 mars 2009 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar: Tack för tipset och svaret och jag beklagar den sjunkna båten...

Har du någon form av manuell styrning på Rule Mate 500? För det är väl den vi pratar om då du säger inbyggd flottör? Alltså en strömbrytare där du kan växla mellan auto, manuell och av?

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du ny båt av Biltema eller var det en ny nivåbrytare de bistod med?

Ibland kan produktens funktion vara av större betydelse än annars. Tycker att nivåbrytare är ett sorgligt kapitel. De har alldeles för dålig säkerhet och i båt som lutar kan nivåvakten gå till utan att det finns nåt vatten att pumpa ut.

Den modellen som gör ett kort pumpförsök och känner på den EMK (ElektroMotoriska Kraften) om det finns motstånd för pumpmotorn (pumpen drar mer ström) kanske inte är så tokig ändå.

Just att brytaren inte återgår till FRÅN-läge har också hänt mig, dessbättre utan sjunken båt.

Synd att kvicksilverbrytarna inte får säljas längre, de var riktigt säkra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen bytte jag till Rules pump med inbyggd flottör och har sedan dess inte behövt oroa mig

Hur vet du att du inte behöver oroa dig?? Har du plockat sönder Rule pumpen och konstaterat att det är en idiotsäker konstruktion. Du oroade väl inte dig heller för Biltemas konstruktion innan den hängde sig. För då förstår jag inte att du inte bytte den i tid. Och vad är det som garanterar en felfri funktion hos den senare pumpen.

Bara en liten undran oavsett vilket fabrikat det är!

För att vara helsäker måste man nog ha två oberoende system med larm.

Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit och kikat lite på pumpar och konstaterat att det nog blir en något dyrare och förhoppningsvis bättre pump än Julas och Biltemas.

Finns det någon som har erfarenhet av Johnsons länspumpar? Ligger i samma prisklass som Rule och ska enligt utsago sitta i de flesta nubyggda båtar, huruvida det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Jag har kikat på Johnson Ultima Bilge (38 l/min)

Vad tror nì? Jag funderar på att montera bort min manuella mekaniska länspump och använda de genomföringarna för att inte ta upp nya hål. Fördelar- / nackdelar?

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kanske lite slarvigt skrivet av mig..men de två pumpar jag haft längre tid ( 3 år) har alltid fungerat.

Eftersom jag har en i bostaden (källaren) så har jag haft möjlighet att hålla extra koll.

Det jag gillar med konstruktionen är att allt sitter i en enda enhet och tar mindre/samma plats än/som enbart pumpen i ett separat pump/flottör-system med jämförbar pumpkapacitet.

Den har verkligen fått slita/slå på-av för varje gång det regnar stiger grundvattnet och bubblar upp i källaren som ligger under marknivå (det är ett litet utrymme som används för förvaring av trädgårdsredskap, ingen gille-stuge-källare)..och det har en höst varit regn i stort sett varenda dag så många kubik pumpat har det blivit med många till-frånslag.

Före pumpen hade jag lätt 40 cm vatten, en bra bit över källardörren) men sedan pumpen installerades har jag aldrig haft mer än max 1 mm på golvet.

Helt rätt oroade jag mig inte över Biltema:s flottör, mest för att den var nästan ny (den var 8 månader gammal när den hängde sig).

Det var först efter att den hängt sig och jag lossade den, rullade kulan fram-och-tillbaks många gånger och knackade på den utan att den slog ifrån och till slut skar upp skar upp ett hål i den och sprayade innuti som brytarna släppte...först då insåg jag att den var en riktigt dålig konstruktion.

En teori jag har är att den inneslutna luften i bubblan varit fuktmättad och så sakta korroderat brytarna, eftersom dom släppte så fort man sprayade lite rostlösare innuti flottören.

P.S.
En RuleMate 500 har tre sladdar:
Jord
Plus (automatik via flottören)
Manuell override.



Senast ändrad av Gunnar_ | 12 mars 2009 | 19:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förnuftet tog överhanden och jag har nu beställt en Johnson Ultima Bilge Pump 600 gph (37 l/min) med en strömbrytarpanel för manuell- och automatisk drift. Visst det blev ungefär dubbelt så dyrt, men då håller det kanske dubbelt så länge också...

Hur som helst så efterlyser jag nu bilder på era lösningar med genomföringar, monteringar, kabeldragningar, slangdragningar, elkopplingar och så vidare.

Jag avser fästa pumpen på en aluminiumbit och sedan limma fast denna i skrovet för att slippa göra åverkan på skrovet. Räcker det med silikon för att få det att sitta ordentligt?

Klas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om syftet med övningen enbart är att få plåten med pumpen att hålla sig kvar på botten där den hör hemma, så funkar väl silikon som *lim* hyffsat bra.

Antar att du har silikon redan och inte tänkt köpa det ?

Annars funkar säkert Sikaflex i dess olika varianter, Biltema:s marintätning eller i princip vad som helst som är vattentåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon är dåligt som lim och bör inte användas. Som lim ska Sikaflex 292 användas. 291 kan möjligen användas men sitter inte alls lika bra. Sen skadar väl inte en eller två skruvar.

Det finns nog andra bra lim typ PL 400 som kan användas.

I en säkerhetsinstallation bör man kanske vara lite mer noga med hur man fäster upp grejorna så dom sitter där dom skall när det behövs. Hela tråden har ju debatterat kvaliten på pumparna och huruvida man vågar lite på dom och då kanske man skall ha samma krav på monteringen.

 



Senast ändrad av oceanis | 14 mars 2009 | 08:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så var det ännu en företagare som inte läst forumreglerna...Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst moderator

Inlägget fixat.

Håll kvar den trevliga nivån som denna tråd haft. Att kalla användare för mindre trevliga saker är precis lika dåligt och motbjudande som smygreklamen i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill addera lite frågeställningar i tråden. Jag har en Shetland 535 som har ribbor i botten. Det medför att jag får 4 fack som vattenfylls. Måste jag då borra ett hål mellan alla eller kan man dra slang emellan. Hoppas att ni förstod frågan. Sen undra jag om det genomgående röret på denna båt, (i kabinen). Är det för länspump eller nåt annat?

Ha det bäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga inte alla grejor på Jula... Jag bytte pentrypump i en Uttern D66 (originalmonterad) och samma fabrikat fast en senare modell fanns på Jula.. (Shureflo) Bra mycket billigare än Uttern original... Den gamla hade frusit sönder så det kan man ju inte skylla på fabrikatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...