Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Zer0

mercury 850(85hk) avkalka kylning

Rekommendera Poster

köpte en motor idag, den har en ny impeller, vi slängde i den i en tunna, men det kom inget vatten, förra ägaren sa att den var igen kalkad, hur får man bort det utan att skruva ner halva motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu... det finns kylkanaler i topplocket och ner i riggen.. så det är väl bara att plocka ner och börja rensa. Kanske går med flaskborste eller hårdare stålvajer, bågfilsblad.. man tager vad man haver..
Men tänk på att skaffa nya packningar om du plockar ner motorblocket och det kan vara en idé att plana toppen när du ändå håller på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He He de finns ingen topp på den motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Pilla lite med en tråd i skvalmunstycket eller lossa skvalslangen så det inte bara är täppt där innan ni river motorn.

finns även någon plugg att lossa vid kåpan vid stiften så man ser om vattnet kommer upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så det går inte köra med avkalknings medel? vet inte vad det heter men sånt medel man använder till det,?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du en motor utan att kontrollera dess funktioner? Vem monterade impellern? Var alla vingar med på den som togs bort. Otätt impellerhus? Kolla detta först, igenkalkad låter konstigt. Snarare svullna kylkanaler,då lämpar sig motorn bättre som bojsänke. Men vi hoppas på impellerhusproblem.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demontera växeluset från riggen koppla på en vattenslang på kylvattenröret o kolla att vattnet cirkulerar o starta upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok plockar bort huset o kollar, o även slänger på vattenslang direkt på röret o testar om det går igenom, skriver resultatet,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vart har du hört det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men nu kan jag inte hålla mig längre.. Tungan

Det står att problemet är löst på tråden.. hur har det gått egentligen..?
Har Karlssonmannen rätt? Kan det verkligen vara så?!?

Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jupp, karlssonmannen som hjälper mig skruva, verkar sitta delar av impellern i röret,



Senast ändrad av Zer0 | 10 mars 2009 | 12:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha det är inte ritkigt så... Men jag va me och hämtade motorn och den står i mitt garage då jag hjälper honom med att få ordning på pärlan även denna gången Cool

 

Vi har nu plockat ner motorn och hittat ett totalstopp i Riggen och väntar nu på diverse packningar och impeller för att sedan slänga ihop de hela o hoppas det inte e stopp i blocket oxå då impellern knappt fanns kvar...



Senast ändrad av karlssonmannen | 10 mars 2009 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...