Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Groenling

fishfinder-ekolod

Rekommendera Poster

Hej, vi köpte en ny båt idag, en styrpupetare på knappt 5 m. Eftersomdet skall fiskas en hel del i Gtb´ s skärgård, skall vi montera en ekolod/ fishfinder. vad kan ni rekommendera till en rimlig peng?

Tack för alla tips på förhand

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mitt ekolod (Garmin 168C) har jag aldrig sett en *fisk* som kunnat fångas.
Jag har dock sett en massa fisk som nog var annat ?

Ekolodet har dock hjälp mig att hålla mig på kanten av -revet-..där jag fått fisk Skrattande

Har aldrig någonsin sett makrill på lodet, men hundratals på kroken Cool

Billigast tänkbara fishfinder tror jag duger gott.

 

post-22127-1394235810,4588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, enligt mina erfarenheter är lowrance oslagbara när det gäller ekolod, ffa för fiske. Tycker man att de är för dyra kan man satsa på eagle som tillverkas i samma fabrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Lowrance M-52i med inbyggd gps, vilket gör att man ser hastigheten och den fina finessen om man hittar något bra fiskeställe så sätter man en markör på stället och hittar lätt dit igen..  Då jag inte behöver någon plotter eller färgskärm, kan jag bara säga att jag är helnöjd!

http://www.killerdeals.co.za/product_info.php?manufacturers_id=7&products_id=115



Senast ändrad av Daniel_B | 07 mars 2009 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel, köpte du den där också, dvs från Syd Afrika? Fungerade det bra?

Sven



Senast ändrad av Groenling | 08 mars 2009 | 10:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance LMS-522i då får du bra lod och plotter för runt 7000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä.. köpte den från en lokal försäljare/sportfiskebutik. Men jag tänkte att infon om den kunde vara intressant.. Flört

Men det är många som beställer utomlands (många trådar om det), så det borde ju fungera tycker jag. Själv har jag bara beställt delar till motorn från USA och det fungerade kanon..
Men nu får man kanske passa sig när kronan inte är så mycket värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på lowrance, eller för budgetens skull ännu hellre på Eagle. Skillnaden är ett antal kronor till följd av små förändringar som anslutningar, effekt, eller dylikt.

Skall du inte fiska djupare än sisådär 100 meter så gör inte effekten så stor skillnad. Jag hade siktat på ett ekolod med en dubbelfrekvensgivare (hög upplösning såväl som egenskaper för djupare vatten). Kolla vilken konvinkel den som du är intresserad av har för de olika frekvenserna. Jag föredrar så smala som möjligt för att inte visa för mycket botten på större djup. Om det är grundare så spelar det inte så stor roll. På enklare lod går det lika bra med gråskalor istället för det dyrare färg.

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin har en del lod till rimliga priser dessutom så har dom liknande prestanda som betydligt dyrare lod. Jag har själv ett Fishfinder 160 Blue och är jättenöjd med det.

Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...