Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
trollarlars

Erfarenheter av Elvinsch

Rekommendera Poster

P.g.a. nedsatt funktion (efter idrottsskada) i höger arm har jag stora problem med att vinscha upp min båt (Silver Fox) på trailern. Jag undrar därför om någon här har erfarenhet av någon typ av elvinsch och om det är smidigt att använda i praktiken?

Kan man koppla den till bilens batteri eller måste man ha ett separat?

Har sett att det finns billiga elvinschar på ex. Biltema och Jula, är det någon som testat dessa och vet om de är något att ha? Hur klarar de exempelvis regn etc?

 

Tacksam för alla svar/tips m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sök på elvinsch i detta forum så får du en hel del svar på dina frågor.

/zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns elvinschar hos Rindab som passar de flesta båttrailers. Warn Works 1700 eller 3700 passar din båt. Kännt märke där reservdelar finns att tillgå. Skippa hobbygrejorna hos Jula eller andra hobbybutiker,där kan snåljåparna och krångelpellarna köpa sina vinschar dvs hälften av detta forums medlemmar. Skaffa snabbfäste så kan du lossa vinschen lätt och slipper få den stulen eller blöt. På mässan i Göteborg visade Thulegruppen upp både fäste och vinsch. Har själv köpt 3700 till min fogelsta 1800 vagn med last av Yamarin 6420 dock ej monterat ännu. Tänk på att ta en vinsch som orkar dra med enkel wire så slipper du krångla med talja i båten. (Till ev gnällspikar och kverulanter i detta forum,jag har ej några barn ihop med någon vinschleverantör)

Mvh

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, 1700-modellen verkar ju passa min båt.

Är den enkel att montera på vinschtornet? (Jag har en Tiki BT-700)

Hur funkar snabbfästet och vad kostar det?

Ska du koppla din till bilens batteri eller till ett separat?

Hur långa batterikablar medföljer?

Denna verkar prisvärd samt ser ut att vara mer påkostad än julas/biltemas http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42449074 men inget du rekommenderar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej öppnat kartongen,men gå in på Rindabs hemsida så ser du vad som följer med och ev mått. Jag kommer nog att ha ett löst batteri med snabbanslutning. Du kan iallafall inte koppla på släputtaget det är för klena kablar med risk för skador på bilens elsystem. Snabbfästet tog de 500 kr för på mässan. Består av två breda skenor en fäster du i vagnen och den andra i vinschen,sen skjuts detta ihop och låses med två bultar med ving muttrar. Har man sett konstruktionen kan man med hjälp av någon som kan bocka grov plåt ordna detta själv.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olssons vinsch är det säkert inget fel på,kolla om möjligheten till reservdelar. Snabbfästekonstruktionen passar även där, men med kanske nya mått. En rekomendation jag fått, är att ha med handvinschen i bilen vid ett eventuellt vinsch haveri. Gäller alla elvinschar.

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...