Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
glastron25

Portta potti som fast installation

Rekommendera Poster

Undrar om det är någon som har använt portta pottin som septiktank och anslutit pump för tömning? det finns en som heter VISA som skall gå att använda för detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polar´ n har en fast instalerad i sin Sea Ray DC med sugtömning till. Fast jag skulle nog hellre satsa på en riktig tron med en septitank till om det finns plats till det...så slipper man sitta direkt uppepå barkbåtarna.Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det luktar en del om portapottisar även om man har medel i. Skulle också satsa på en riktig installation.



Senast ändrad av ciaraud | 02 mars 2009 | 16:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en liten septitank som läggs runt toastolen, tar inte mycket mer plats än vad en PP gör. blir kanske dubla pengen, men det kan det nog vara värt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borrade faktiskt hål i en portapotti och anslöt en manuell diafragmapump med hål i botten och avstängnngskran.

Jag (och även de i sittbrunnen) tyckte det var tråkigt när det var dags för tömning i havet. Då vi använde toamedel luktade det extra mycket. Faktiskt betydligt bättre utan medlet. Vid tömnig höll man upp den lite snett för att få ut det mesta. En hink vatten för sköljning så var allt klart.

Det var en enkel historia med håltagning i portan och anslutning av en stos för slanganslutning. Man fick trä stosen med påträdd gummipackning inifrån och skruva åt muttern hårt utifrån med två rörtänger. Man sätter den så nära botten och ett hörn som möjligt på plan yta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej forgus

Intressant. Har också kommit fram till att det luktar mindre utan antiluktmedel

Vilken sort-typ-fabrikat har du på diafragmapumpen?

Står i begrepp att köpa kombinerad länspump/toatömningspump.

Var köpte du stosen? Vilken typ/ diam på slang?

Om jag bygger om min porta så spar jag en extra tank och en massa slangar.

Man skall kanske sätta en kulventil direkt på stosen så att man kan koppla loss den vid behov och flytta den?

Har du kvar anordningen eller har du något annat idag?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på en Maxi 77 där jag gjorde hål i toaskotten åt styrbord och drog slang till styrbords garderob där pumpen placerades nära båtbotten. Jag använde vanlig toaslang och pumpen var en kraftig membranpump. Hål i botten strax akter om garderoben där en kulventil placerades.

Det blir lite bottesats kvar i toan men iom att man vinklar upp den när man pumpar ut (sätt pumpen så du kan göra både och) så bli den nästan tom. Stosen som jag satte i toan var nog av den vanliga bottengenomföringen som finns att köpa i olika storlekar och passa slangdiametern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack Forgus.

 

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel. Synd att det var en sån skitsak man kunde bistå med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt en Thetford (ved reservation för felstavning) i min Winga 25 när jag köpte den. Den hade inbyggd tank som var kopplad till handpump. Tyvärr blir den ganska hög att sitta på!!! Sen upplevde jag en viss odör som inte var allt för angenäm trots en hel del medel i. Skulle satsa på en riktig skethusstol!! Bytte min mot en med elspolning och kvarn. Detta var en höjdare.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...