Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Flipperskeppare

Koppla in antik VDO sumlog

Rekommendera Poster

Med nya båten följde ett instrument med, en VDO Sumlog. Instrumentet satt i instrumentbrädan men var inte inkopplat. Jag tycker det är snyggt och har i dag ingen logg utöver plottern och överväger därför försöka koppla in det. Vad krävs det för delar för att få det att fungera? Antar att det handlar om någon slags vire och en givare.

Bifogar bild från framsidan...

post-21399-1394235799,6387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv gjorde jag tvärtom med min Silva-logg (elektrisk/magnetiskt paddelhjul) med 4-kantig relativt stor display.

Tog bort displayen och använde platsen till att sätta autopilots-manöver-panelen på i stället.

Med GPS/datorplotter så tyckte jag att en gammal analog fart-genom-vattnet-mätare inte tillförde något väsentligt, snarare tvärtom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte den där typen av givare i form av en propeller som sitter under båten med en wire som går till instrumentet.

Det hade vi på nån båt till för några år sen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer är en wire driven logg. Propellergivaren är nog svår att få tag i ny, vad jag förstår så har den utgått. reservpropeller och wire finns bla hos Hjertmans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jag har propeller mätartavla om det är av intresse. Viren saknas då den var av när den monterades bort.

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en likadan installerad fungerande. Du får den gärna mot bortmontering om det är av intresse (Bålsta, mellan Stockholm och Enköping). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget vidare instrument med tanke på noggranheten. Om det är snyggt kan du väl montera det utan att annsluta till propellern. Man kan ha en extra liten GPS av enklaste sort som back up om plottern ger upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Seagate

Har du kvar  propeller mätartavla till den analoga Sumlogen?

Pris?

lennart.tang@gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden och frågar den samlade expertisen om felsökningstips. Räkneverket slutade snurra när jag och Fidran korsade gränsen mellan Sverige och Finland. Oklart om det har med saken att göra. :rolleyes:

 

Har inte kollat närmare än vart vajern försvinner bortom synhåll, och båten ligger nu tolv mil bort, så jag tjuvstartar med tankearbetet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju försöka smörja upp den. De var inte ens bra när de kom, behöver 3 knop för att komma igång (hissnande fart i en Havsfidra). Dessutom går visaren åt fel håll.

I förra båten plockade jag bort den med vinkelslipen. I nuvarande har en något modernare där wiren ersatts med elektrisk givare. Vindinstrumenten fungera konstigt nog. I vinter åker allt ut.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om en sådan här passar...?

VDO som VDO, jag tycker att jag känner igen fyrlantsinfästningen. Har svårt att tänka mig att VDO inte skulle använda samma grejer till bil- och marinprylar... Kanske VW-varianten är väl kort, men det kan ju finnas andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Du kan ju försöka smörja upp den. De var inte ens bra när de kom, behöver 3 knop för att komma igång (hissnande fart i en Havsfidra). Dessutom går visaren åt fel håll.

I förra båten plockade jag bort den med vinkelslipen. I nuvarande har en något modernare där wiren ersatts med elektrisk givare. Vindinstrumenten fungera konstigt nog. I vinter åker allt ut.

 

Inte så fruktansvärt hisnande ändå! Loggen låg ganska ofta stadigt mellan 5 och 6 knop sålänge den fungerade!

Tycker att Fidrans långsamhet överdrivits en del... Även om det också var surt att kämpa i motvind då andra gled förbi på kryss.

Men visaren störde jag mig faktiskt också på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Du kan ju försöka smörja upp den. De var inte ens bra när de kom, behöver 3 knop för att komma igång (hissnande fart i en Havsfidra). Dessutom går visaren åt fel håll.

I förra båten plockade jag bort den med vinkelslipen. I nuvarande har en något modernare där wiren ersatts med elektrisk givare. Vindinstrumenten fungera konstigt nog. I vinter åker allt ut.

Om den inte kommer igång förrän vid tre knop så måste vajern vara feldragen (för snäva böjar tex) eller gå trögt av någon annan anledning. När jag har seglat med denna typ av logg så har den kommit igång runt en knop.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, FinMick säger:

Inte så fruktansvärt hisnande ändå! Loggen låg ganska ofta stadigt mellan 5 och 6 knop sålänge den fungerade!

Och du tror den loggen är frisk ;)

 

Det där med fart är överdrivet. Sen hör det till ordningen att alltid skoja om Havsfidrans fart. Jag brukar säga att jag tycker om att vara på sjön och vill inte inte ha för snabba båtar!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Undrar om en sådan här passar...?

VDO som VDO, jag tycker att jag känner igen fyrlantsinfästningen. Har svårt att tänka mig att VDO inte skulle använda samma grejer till bil- och marinprylar... Kanske VW-varianten är väl kort, men det kan ju finnas andra.

 

Vill minnas att bilwiren är spunnen åt andra hållet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Pentax säger:

 

Vill minnas att bilwiren är spunnen åt andra hållet.

Aj då.... ja då funkar det inte.

Å andra sidan ligger det där hemma i nån låda en sumlog som är graderad 0-10knop medurs... Kanske snurrade den givaren åt andra hållet?

Jag har inga givare med impellrar, men var det inte så att det fanns olika impellrar i olika färger för olika instrument och fartområden?

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Aj då.... ja då funkar det inte.

Å andra sidan ligger det där hemma i nån låda en sumlog som är graderad 0-10knop medurs... Kanske snurrade den givaren åt andra hållet?

Jag har inga givare med impellrar, men var det inte så att det fanns olika impellrar i olika färger för olika instrument och fartområden?

...

 

Om någon har givare till SUM logg sitter ni på en guldgruva, jag sålde en för några år sedan, på tradera, fick så mycket betalt att jag skämdes när jag skickade givaren.

 

Helt rätt Georg olika färg för olika fartområden.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta instrument var 5 decennier sen ett vanligt instrument. Aldrig har jag upplevt en fungerande VDO (om man sätter något rimligt krav på precision). Död räkning med det instrumentet var en omöjlighet.

Att renovera en mekanisk VDO skulle jag på det starkaste avråda ifrån. Mekanismen i bottengenomföringen är ett potentiellt läckage så varför utsätta sig för den faran när instrumentet inte duger till något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sedan brukade fastna en massa bioliogisk skräp i givaren, sjögräs och "Malacos kolasnören".

Nä dessa instrument är bara intressanta som museala och misslyckade uppfinningar.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom var en revolution när dom kom! Alternativen på den tiden var släplogg eller spottlogg.

Svensk uppfinning av Rune Kock som också byggde Paradbåtarna. Men just i detta fall har utvecklingen gått framåt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste se instrumetet i dess egen tid,  vad som fanns att tillgå då var trycklogg, totalt värdelöst i de farter segelbåtar presterade på den tiden, och Walkers släplogg.

I detta sammanhang var SUM loggen ett stort steg frammåt.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Rascal säger:

Dom var en revolution när dom kom! Alternativen på den tiden var släplogg eller spottlogg.

Svensk uppfinning av Rune Kock som också byggde Paradbåtarna. Men just i detta fall har utvecklingen gått framåt.

/Claes

 

Rascal han före, men jag kan flika in lite värdelöst vetande,

Runes far satt och tillverkade visartavlorna för hand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en fungerande i min båt, men mätarnålen har krökt sig (troligtvis i samband med bottenspolningen vid upptagningen något år) kanske går att fixa om det går att få loss glaset på mätaren, någon som vet hur det sitter fast?

Tycker det är skoj att ha orginalinstrumenten kvar i båten så jag vill inte ta bort detta. Använder gps för dessa data vid navigeringen (även denna gammal, inköpt och monterad före plottern kom)

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har propellern som behövs under min Triss Magnum.

Mätaren är trasig och jag skulle vilja haft den fixad (Fyrkant med 15-0 knop på).

Har haft upp den och kollat vad som är fel och det finns en "fjäder" som drar tillbaka nålen som snurrats sönder. Troligen för att visaren trillat av.

Distansräknaren sitter dock direkt mot vajern, så den skall fungera iaf, hoppas jag.

 

Har tänkt att jag i annat fall skall "konvertera" vajern till digital med en encoder disk och bygga en egen digital mätare via en arduino. =)

Men vi får se hur det blir...

Problemet är att veta hur fort (hur många varv) det skall snurra per knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att koppla ihop, mäta och sedan kalibrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min, icke fungerande, Sumlogg har pulsgivare istället för wire. Instrumentet är elektriskt.

 

IMG_0544.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På träbåtsakuten finns en bra TRESIDIG FORUMTRÅD om sumloggens knepigheter.
   (Där har man nördat ner sig litet i detaljerna och ansträngt sig för att samla in och begripa tänkbara felkällor. : -)

Sumloggens "bäst före datum" som navigations-instrument betraktat är sen länge passerad.
   (Att hålla liv eller väcka nytt liv i klassiska fartloggar må vara dyrt, men somliga - likt mig själv - tycker att sånt kan vara kul. Handlar nog om känslan för teknikhistoriens betydelse?)

Slänger in en fundering...
Någon allt igenom mekaniskt visarnåls-instrument har nog aldrig ens ha existerat?
Redan de första visarloggarna, de första hastighets- eller motorvarvräknarna hade alla detta dilemma.
   (Man kan ju direktkoppla vajern till visaraxeln, men då snurrar ju visarnålen bara runt som besatt?   Hur fasen får man egentligen vajerns frenetiska snurrande att bara lyfta en pekarnål på en visarskala?  Rent mekaniskt. Hehe, sug på den den logiska karamellen stund. :P

Svaret blir vad jag begriper alltid "Eddie-currents", en sort kaotisk virvel-elström inom ett metallstycke som magnetiskt driver upp visarnålen längs sin mätskala.
   (Om jag har rätt i detta mitt antagande så finns inga "helmekaniska" pekarnåls-loggar eftersom detta med elström/eddiecurrent utgör den perfekta "slirmekanismen mellan snurrande axel och visarnålens axel"?)   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...