Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
utternd66

Yamarin 80 DC - varför är det så tyst ?

Rekommendera Poster

Yamarin visade 80 DC på mässan i Sthlm. Pris från ca 1,1 milj kr. Det som gör mig fundersam är den totala tystnad som omgärdat denna lansering. Eller är det inte en lansering? Finns inget på hemsidan och när man försökte få någon säljare på mässan att berätta om båten gav det nada. Inser Yamarin att timingen är totalt körd eller är båten egentligen inte färdig ? Man kan jämföra med hur det var när 76 DC kom. Då var det pompa och ståt på vårmässan och till sommaren levererades 3 båtar till Sverige. Jag tror att det handlar om att Yamarin inser att det inte går att sälja några 80 DC Sverige med vår kronkurs så därför visar de båten pliktskyldigast och sen sk--ter de  i oss. De som har 1.1 milj kr till en båt köper naturligtvis en båt med mer komfort och boendekvalitet än Yamarin 80 DC. 1,1 milj kr och inte ens ett separat toilett utrymme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 80 DC är, tycker jag, en produkt som säkert hade passat om de ekonomiska kurvorna fortsatt peka mot skyn. Men så kom verkligheten med det inte helt oväntade att ekonomin inte kan snurra på som en turbo i all oändlighet. Visst finns det alltid folk som vill ha det häftigaste som en tillverkare kan erbjuda men de är nog ganska få för tillfället. Tajmningen blev nog helt fel helt enkelt. Tror inte så jättemånga i dagsläget är intresserad av en 76 DC på stereioder som 80 DC egentligen är även om skrovet gjorts om en del på 80 DC jämfört med 76 DC. När man får i praktiken en ny el lätt beg 76 DC med F250 för halva kostaden jämfört med en ny 80 DC är valet lätt tycker jag i alla fall. 80 DC är nog en fin båt men på nåt vis känns den bara för mycket i dagsläget.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 01 mars 2009 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vart mycket besviken på 80DC den var bara förlängd badbrygga samt lite förstärkt för att klara 350hk. men inredningen och färgsättningen var katastrof ful.

Skulle mkt helre köpa 76DC.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en aquador 23DC är över 200.000kr billigare så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja ha en Yamarin 80DC. All extra plats på Yamarinen var på badbryggan i stort sett, och färgsättningen var mycket riktigt gräslig.

Jag försökte hitta sea ray på mässan och fann att de bara hade två båtar, som var över 28 fot. När man tog en titt i deras flygblad över t.ex. 240 sun sport så hade de höjt priset från 560.000 i fjol till över 720.000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast tänkt som en volymmodell. Det är nog därför man inte slår på stora trumman. Den är helt enkelt tänkt för den som gillar 76an men vill ha något värre. Snabbare och tål mer. Man ska nog se den lite som en show off båt för att visa vad man kan typ.

76an är ju en jättesuccé och iaf förra säsongen Yamarins mest säljande modell, så det är klart det är frestande för fabriken att prova och gå ett steg längre i fråga om prestanda.

Ang. priset. får man verkligen så mycket mer komfort och boendekvalitet hos andra märken förpengarna? Om man ska ha samma prestanda? Iaf om man jämför med märken med samma position på marknaden. Kan inte påstå att jag tycker Aquador 23dc är så mycket finare och bättre. dessutom 40cm kortare och saknar stickkoj. utan att vara expert så tror jag dessutom man måste upp på VP D4 för att få liknande prestanda i Aquadoren som med Yamaha 350. Då blir priset 1,08 milj lite utr som den saknar.

Men som Bosse skriver. Självklart är en lätt beggad 76a som ändå gör 44 knop med en 250hk det givna köpet för alla utom den som är riktig sucker på nya F350, typ.

 



Senast ändrad av thundergod | 02 mars 2009 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild från båtmässan på Yamarin 80dc, förlängd 76dc.

post-10007978-1394235813,9633_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...