Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
utternd66

Båtmässa - krisen är tydlig

Rekommendera Poster

Volvochefen Leif Johansson redovisade idag ett ras i orderingången för Volvo Penta med 80% på grund av vikande försäljning av fritidsbåtar. Fortfarande säljer tydligen båtar upp till 5 m  bra men i mellansegmentet vittnar alltfler om totalt mörker. Det är väl i det segmentet det sitter Volvo Pentor bl.a. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tänkvärt hur amatörmässig båtbranschen är jämfört med bilbranschen. För bilar finns exakta siffror på antal sålda i Sverige varje månad.

För båtar finns bara denna typ av gissningar. Plus säljare som gärna vill försöka prata upp försäljningen.

Priserna på begagnat påverkar nog mycket och dessa går ju att följa ganska bra på Blocket. Just nu tycker jag att de verkar ligga högre än i höstas, men lägre än förra våren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För bilar finns en myndighet som håller reda på registreringen, därav skillnaden i uppgiftslämnandet.

Men... när är bilen såld? När Volvo Personvagnar AB säljer bilen till Volvo Personvagnar Sverige AB? Eller när Volvo Personvagnar Sverige AB säljer bilen till Bilia AB? Eller när Bilia AB säljer bilen till Kalle Karlsson?... Eller när bilen registreras på generalagenten, eller bilhandlaren eller kunden?... Eller när myndigheten Transportstyrelsen registrerar ägarbytet?

Vi kanske ändå skulle ha en myndighet som hade hand om ett båtregister. Då skulle Du få lika exakta siffror på antal sålda i Sverige varje månad som bilbranschen levererar. Bra va?!

Som man frågar får man svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det på Bilindustriföreningens hemsida:

BIL Sweden publicerar månadsvis statistik över nyregistrerade personbilar, lastbilar och bussar. Statistiken publiceras första vardagen i varje månad kl 9.00 och läggs ut på BIL Swedens hemsida. Med nyregistrering avses första gången bilen tas i trafik i Sverige och får börja brukas på vägarna.

Och så här står det om föreningen:

BIL Sweden är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Medlemsföretagen svarar tillsammans för runt 99 % av nybilsförsäljningen i Sverige.

Kolla själv på http://www.bilsweden.se/web/Startsida.aspx

Det betyder så vitt jag förstår att det är branschen själv som bekostar och publicerar statistiken. Om de sedan har hjälp av en statlig myndighet (som säkert tar bra betalt för besväret) är det väl rimligt.

Men visst skulle det gå att publicera denna typ av statistik även helt utan statlig inblandning -- om branschen ville det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För bilar finns exakta siffror på antal sålda i Sverige varje månad. Är förstagångsregistrerad bil detsamma som såld bil? Är Volvos Personvagnar Sverige AB:s tusentals tjänstebilar och demo-bilar sålda?

Fortfarande är det myndigheten som presterar statistiken. Branschen enbart förädlar den.



Senast ändrad av Volvo_Penta | 29 april 2009 | 20:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbranschen presterar statistik över marknadsandelar...

Bokbranschen har statistik över mest sålda böcker...

Idrotten presenterar diverse topplistor...

Fondbranschen offentliggör nettoflöden varje månad...

Musikindustrin har sina topplistor över mest sålda...

Alla utan hjälp av någon statlig myndighet. Men du lär väl inte ge dig -- just bilindustrin skulle inte klara att ge statistik om inte pappa staten gav en källa till rådata. Whatever. Detta är mitt sista inlägg om denna helt ointressanta fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag respekterar utan problem Dina åsikter.

Det jag försöker göra Dig uppmärksam på är skillnaden mellan bilbranschens exakthet och Dina branschers uppskattade uppgifter och därmed felaktigheten i Din jämförelse. Det är av den anledningen som jag i tidigare inlägg ställer frågan om förstagångsregistrerad bil är detsamma som såld bil. Det är nämligen ingen automatik i att förstagångsregistrerade fordon är objekt ute på Din och min marknad.

Du skriver tidigare: För bilar finns exakta siffror på antal sålda i Sverige varje månad. För båtar finns bara denna typ av gissningar. Plus säljare som gärna vill försöka prata upp försäljningen.

Varför är statistik gällande bilar exakt. Jo, det handlar inte om upp-pratade siffror över sålda bilar utan exakta antal registrerade bilar. Som man frågar får man svar.

NEJ, jag vill inte ha en myndighet som håller reda på min båt. Det gör jag bäst själv...

...denna helt ointressanta fråga. som ändock ställdes av Dig och resulterade i tre inlägg...

Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Dagbladet Näringsliv i går söndag hade ett intressant reportage på 4 sidor om båtbranschen. Tänkvärt är att de svenska tillverkarna har klarat sig bra tack vare att svenska kronan har försvagats så mycket:

Vi har redan sålt dubbelt så många båtar till Tyskland som vi gjorde under hela 2007 säger Magnus Andersson, ny VD för Nimbus Group. Nimbus tappar mindre än marknaden, runt 20 procent, vilket innebär samma omsättningsnivå som 2005, enligt SvD. Av Nimbus Groups varumärken är det Ryds som har drabbats hårdast av nedgången.

Den stora volymen båtar, små motorbåtar, upplevde en fullständig tvärnit när folk slutade låna för att köpa båt. Segmentet 100.000 - 400.000 kronor drabbades värst säger Mats Eriksson, VD för branschorganisationen Sweboat om hösten 2008.

2009 blir faktiskt ett rekordår för oss resultatmässigt, men 2010 blir det en betydligt lägre nivå, vilket är en effekt av läget just nu på den kärva marknaden säger Magnus Rassy på Hallberg-Rassy om den goda orderstocken som fortfarande finns kvar från 2007 0ch 2008.

I inledningen intervjuas Björn Sandhag på Marindepån i Danderyd norr om Stockholm. Företagets fem anläggningar sålde mellan 700 och 800 båtar under rekordåret 2007. I år räknar Björn Sandhag med att sälja 350 båtar, enligt SvD:

Vi är hjälpta av att vi har fjolårsbåtar kvar. De är prissatta till gamla kurser och framstår som fynd jämfört med 09-båtarna säger Björn Sandhag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland borde man satsat på andra saker när visioner blir sanna, eller vad sägs om inlägget !!

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...