Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
linfra

Johnson/Evinrude 120 hk V4!?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av ovanstående motor?

Både negativa och positiva saker. Är det en motor man bör undvika?

Skall ev byta till mig en ryds med ovanstående motor.

mvh

FL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera om någon cylinder är missfärgad,isåfall har den gått för varm.

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en äldre maskin är den kass tycker jag ,Hade en sådan som hosta och rök vro pumpen skulle man koppla ur ifall den sluta dutta i olja och den drog fruktansvärda mängder bensin. Hade den på en19 fotare ,nimbus . Tum nycklar till bultar. Men det fins vissa som tycker det är bra maskiner. Min borrade jag om och bytade lite delar i maskin (lager ) men blev inte nöjd. 

Gör ett bra byte så du har råd att sättapå en nyare maskin efter säsongen när du ser hur den funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johnsson/evinrude V4or 90-140HK avråder jag starkt från. dessa är kända problem maskiner. Jag känner ingen som haft en som har fungerat en hel sommar utan att dom skurit. Andra Johnson motorer fungerar bra men akta dig för just V4orna enl mina erfarenheter i allafall

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om fördomar och färgat påhopp... Förvånad

Kan säga att alla, då menar jag alla som jag har pratat med om Johnssons 90hk säger att det är en bra maskin. Försökte själv få tag i en men det var helt omöjligt eftersom de gick på direkten.
Hur det är med de större har jag ingen erfarenhet men kan väl tänka mig att de drar mycket bensin..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många som det sålts så borde du kunna få tag i en. Men alla har väll skurit så det finns väll knappt några kvar att köpa. Ungefär som med gamla Force motorerna.

Mvh/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 25 februari 2009 | 08:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burrr. Min V4 blev 2 år innan den nöp, mycket strul med VRO systemen och de flesta har nypit någon gång pga detta system. Är det dessutom en Ficht så, varning, varning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tyckte jag också.. men när jag ringt på 8 st på 3 dagar och den senaste hade gått på en kvart.. (blocket), gav jag upp. Hittade min nuvarande 70hk istället. Givetvis så finns det dåliga ex. av dessa motorer också precis som alla andra märken.. allt beror på hur de har skötts. En välskött motor skär inte ihop..
Så precis som med alla andra motorer så gäller det väl att kolla upp hur den mår, innan man köper den.. eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag haft en Johnson 115hk V4 och den var helt perfekt inga som helst problem, startade alltid gick jämt och fint så jag har bara goda vitsord för den, var en -96:a. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gällande Ev. 90 v4 anser jag att det är en mycket slitstark maskin, robust kvalitet samt startar alltid. Kompisen har en av den äldre modellen och jag har en modernare variant (v4 60 Grader). Visst har den haft problem oljepumpen men rådet är att koppla ur den och blanda oljan själv då dessa maskiner är några år nu. Det är inte spciellt jobbigt och ett rätt enkelt val om man får välja på att slippa strul. Dess nackdel är möjligen vikten som är ca 140 kg och något tyngre än dess konkurenter var på den tiden.

Ge motorn normal service så har du en kompis i många år.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv exakt en sån motor (årsmodell -91) på en Ryds 600C (eller Big Fish som den bytte namn till senare) för några år sen. Ägaren före mig hade totalrenoverat motorn året före jag köpte den så den var nog i så gott skick den kunde vara. Tyvärr så fick jag ändå nåt elfel som ingen kunde fixa till. Motorn gick från att gå som klocka till att tvärdö på en tiondels sekund....sedan HELT stendöd någon sekund/sekunder....och sedan kom den igång igen...precis som inget hade hänt. Jag bytte båt.

Men j-r vad bra den gick före elfelet började förpesta sjöturerna. Urstark med grymt tryck när man skulle upp i plan, perfekt till den båten (Ryds 600C), jämn och fin gång när man drog på och lämnade tomgångsputtrandet och faktiskt förhållandevis tyst under marsch-fart.

Vet också att en av våra lokala båthandlare har en sån motor på en av sina arbetsbåtar...bara för att den alltid startar, sommar som vinter, och att den med minimalt underhåll bara går och går och går.

Förbered dig dock på att den dricker som en svamp, både bensin och olja! 

Hade jag köpt en båt med en sån motor igen? Nej. För hög bensinförbrukning och för hög risk att få ett exemplar som krånglar för mig som vill köra båt och inte mecka med båt. 

Om du kan leva med den höga bensinförbrukningen och lyckas hitta ett praktexemplar som inte krånglar (eller tycker det är kul att skruva lite) kommer du nog inte att bli besviken på själva motoregenskaperna.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...