Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Baeck

Lås/kätting klass 3

Rekommendera Poster

Hej på er, jag undrar om någon vet hur hård en kätting resp. lås i klass 3 egentligen är. Kan tjuven nypa av dom om de använder en riktigt grov bultsax eller är det omöjligt?

Det kanske bara håller borta spontanbuset.

Från en som vill ha sina grejor i fred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan rekommendera lås/kätting av klass3 som kombinerar ett lågt pris med bra kvalitet? Verkar finnas hela skalan från 500 till 2000kr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnebo lifting AB ( Finns i järnhandeln bla ) gör prisvärda klass III och IIII plastade eller tygklädda kättingar. Även vissa låsbeslag för båt & brygga.

Men en sån kapade jag av med vinkelkap på några sek. Med bultsax är det RIKTIGT svårt, i princip omöjligt.

Då kapas ngt annat först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ABUS Kl3 lås, kätting och strumpa finns nog i alla affärer som säljer båttillbehör för bra pris och då är det bra grejor, ABUS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhhh. Jag har inte varit här så länge så jag vet inte riktigt alla teknikaliteter.

Ringhede: Sorry för mitt inlägg till dig. Det berodde på min inkompetens om denna sida.Flört

Får man inte nämna namn på båtmodeller heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå du får nåmna båtmodeller och annat. Det förkommer många inlägg där frågeställningen är tex om någon vet en bra firma för än det ena och än det andra och då svarar de som har erfarenhet om detta, även med firmanamn. Men ren reklam från firmorna själv, gillas inte. Och ditt svar var helt ok men blev rapporterat av någon och därför tog andra ditt parti och försvarade dig.

Lev väl och kom med mer inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart prisvärdast är att köpa ABUS på en båt butik för runt 800:- hos en låssmed blir det mycket dyrare pga andra rabattsatser från leverantören.
(kan man bli anmäld för ANTI reklam också?)


Finns många kopior som säkert också funkar och är godkända, men det kan vara ett elende att få tag på nycklar om man tappar eller vill ha fler. till ett abus Sea& Snow lås får du med ett nyckelkort med nyckelkoden så att du kan beställa nya nycklar när knippan gått i sjön. kan vara värt ganska mycket mitt under semestern.

För att öka skyddet kan man trä rörstumpar över kättingen och fästa kättingen i bryggan/båten på så bökiga platser som möjligt för att försvåra kapning med v-slip.

det svåraste med klipp och kapning är att få godset att sitta still.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog inga genvägar
Jag kör med Gunnebo klass 3 kätting med strumpa och ABUS Sea&Snow klass 3 lås.
Obs - ingen reklam Flört

Jag tycker det är ett schysst lås som aldrig kärvat och, som tidigare skrivits, möjlighet att få extranycklar med nyckelkortet. Men det är dyrt.

Du får scanna av nätet efter bra paketerbjudande. Samt tänk till var i bryggan du fäster kättingen, så det inte blir för lätt.... Jag har min runt en lyktstolpe...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, så fattade jag inte budskapet eftersom jag inte var så insatt i sidan. Jag kan bara beklaga mitt inlägg till dig efter det som berodde på min inkompetens av reglerna Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fråga mig var den svagaste länken är, om du fäster en klass3-ögla i båten, en klass3-kätting låst med klass3-lås i en bryggring, även den i klass3, så är det ju enkelt att ta med sig en fogsvans och såga bort en bit av bryggan...

Tyvärr så har jag inga bra förslag på hur man slipper påhälsning. Skulle vara övervakning då. Att man patrullerar området.

Som någon skrev ovan, ett klass3-kätting går du igenom med en batteridriven vinkelslip på några sekunder.

Tar man det ett steg längre så kan man väl tänka sig att det finns två olika kategorier av båttjuvar. Den som agerar på ingivelse och den som agerar med planering. Ingivelse, ja då tar de den båten som inte är låst alls för att de vill ut på sjön en sväng. Så även den låst med 4mm stålvajer får stå ifred.
Är det ett beställningsjobb/raid så finns inget sätt att få ha prylarna ifred, såvida man inte har vaktpass.

Någon som har andra erfarenheter?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har både erferenher från att skära kedja och kippa lås.

Har kortat en klass 3 kätting då kompisen byte båt till en utter D55. Från bryggan till båten blev det kortare än hans föra båt, vi tog fram vinkelslipen, det var inget märkvärdigt att göra den kedjan kortare.

Jag sålde en båttrailer som jag hade låste med en gökannde klass 3 lås. Jag hade tappat bort nycklen. Han som köpte trailen kom dit med bult sax modell större. Vi ville vara försiktiga att inte förstöra något. Det tog 1-2 minuter att klippa den. Om min båt hade stått på den så kunde jag har blivit av med över 100000 kroner på 1-2 minter.

Klass 3 håller bort spontant buset, men vill någon ta det så är klass 3 inget kassaskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...