Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Pheubus

Hjälp med tändningslåset - renovering av motorpanel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har bytt tändningslås och diverse detaljer på min motorpanel efter att låset gick sönder och den såg allmänt skräpig ut. Motorn, en volvo penta MD7A, är från 1977.

 

Mitt problem är att det inte är samma markeringar på det nya låset som det gamla.

Gamla tändningslåsets flatstift/markeringar: 50, 15, 75, 30(2st) och 57a(användes ej)

Nya tändningslåsets flatstift/markeringar: 50a, 15/54, 30(2st, jättestora flatstift), 58, 19(2st), 17(2st, jättestora flatstift)

 

Första frågan: Går det att använda detta lås, det finns tex ingen 75?

Andra frågan: Vad betyder alla markeringar?

 

post-26755-1394235787,3011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska göra ett försök där men vanligtvis brukar maringuiden ha väldigt kunniga användare. Märket på gamla låset var Borsch och nya är Hella så volvo penta-forumet är kanske också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej de är borta sedan länge, prova ett annat forum. Tack Rynkar

Skojade Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit fram kopplingsschemat för hur det såg ut med det gamla tändningslåset. Finns här på sidan 29 http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/1977-06-vp-md5a-110s-instruktionsbok-publ-2955a-medium-res.pdf

Nu är det bara att lista ut vart man ska sätta kabeln som satt i 75, om 50 är lika 50a samt vart man får tag i flatstiftshylsor i storleken ca 9mm tungbredd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte mäta dig till vilka stift som slår till vid olika lägen med ett mätinstrument..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30 = ingående spänning från batteri/säkring.

15 = tändning på ( spänning vid alla på-lägen utom eventuellt radio-läge (se 75 ) )
Enligt manualens elschema är 15 inte kopplad någonstans, se dock 75 nedan.

50 = startmotorläge ( spänning vid fjädrande start-läge, till startmotorn ).
75 = Radioläge ( spänning vid alla på-lägen utom vid fjädrande start-läge )

19 = Förvärmning/glödning (ofta kopplat så att man trycker ner nyckeln för att aktivera)
58 = Parkeringsläge, spänning när man vrider nyckeln åt fel håll.
17 = 50 på diesel förvärmar-lås.

Så här skulle jag tro att du kopplar (gamla -> nya)
30 -> 30
75 -> 15/54
50 -> 17 (men borde gå lika bra med 50a, skillnaden är bara hur mycket ström kontakterna klarar)



Senast ändrad av Gunnar_ | 21 februari 2009 | 08:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gunnar, riktigt bra svar! Vad skulle man inte göra utan dessa forum..

Nu är det bara att försöka hitta dessa 9mm-flatstiftshylsorna som finns på det nya låset. Gunnar du vet inte vart man kan köpa såna?

Daniel: Om ingen hade vetat svaret hade jag nog fått göra som du förslog.


Tack igen!

 

post-26755-1394235795,1957_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att du fick ihop det.. Glad

Flatstiftshylsor finns väl i de flesta elbutiker, elfa, claes ohlsson och biltema.. men heter de inte kabelskor..?



Senast ändrad av Daniel_B | 21 februari 2009 | 23:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärt barn har många namn. flatstiftshylsor är nog en sorts kabelskor antar jag. Har letat igenom biltema, elfa, conrad och clas ohlsons hemsidor men har dock inte hittat något som passar. Den största storleken är 6.3mm...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där.. där lärde man sig något nytt! Skrattande

Letade runt lite jag också.. och får väl instämma med största storlek på 6,3mm.
Men kan det inte vara så att den större varianten är vanligare i andra länder t.ex. där tändningslåset är tillverkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat en sida som har stora flatstiftshylsor, problemet är bara att de är leverantörer och ingen butik. Har skickat ett mail och frågat om jag får köpa av dom eller om dom vet någon som har den stora storleken.


Här är länken om det är någon som har samma behov som jag: http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=168&web=1&documentTypeId=0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut köpte jag flatstiftshylsor av www.bejoken.se eftersom de hade så bra utbud och var snabba och trevliga. Rekommenderas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...