Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
rotorp

290 DP styrlager

Rekommendera Poster

Hej alla forummare.. (Kan man säga så)

 

Jag har ett 290 dp drev där jag har ett glapp.
Tar jag tag i drevet i uppkant så kan jag skaka drevet fram o åter. Ser ut att glappa i styrhjälmen där axeln går upp in i skölden. Denna lagring där, är den justerbar eller är det lagerbyte som gäller?

Blev inte klok på sprängskissen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ints för stort behöver du inte vara orolig, Alla drev Volvo 290 glappar lite.

Om du tycker glappet är förstort så är det bussnings byte som gäller.

Material ca 300kr. Kan vara lite pyssligt beroende på utrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar i stort Pelle2:s inlägg. Kanske att lite pyssligt var lite för enkelt skrivet. Det är oftast ett rent hum hum att dels få ner axeln, sedan att få bort de gamla bussningarna för att limma fast de nya. Man får oftast både arbeta i lägen som varken leder eller kropp är gjord för. Ett första enkelt test är når du ner till lagringen, får du loss styrgaffelns insexbult? Men som sagt, räkna med ett hum hum, så blir det lättare. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar.

 

Det är alltså et rent h-e att byta dessa och de är inte spännbara när de börjar glappa?!?

Går det att få ner styrtappen utan att ta bort drevet från skölden? På sprängskissen såg det ut som att bygeln som sitter på sytrtappen går att lossa från hjälmen o sänka ner såpass så tappen går fri från skölden.

 



Senast ändrad av rotorp | 20 februari 2009 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte själv lagringarna på mitt drev förra våren, det var verkligen ett h-e, kolla först om du kan få loss insex bulten eller om den är söndrerostad som på mitt drev.

Har kanske lite bilder från min renovering, maila om det är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man måste ta av drevet. Men jag vet inte om man måste lima. Finns säkert olike modeller.

I mitt fall hoppade jag limmet. Svårigheten om man har ett äldre 290 drev kan vara att få loss gaffeln. Jag använde en trä kil o det fungerade bra,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu väljer att blunda för bussningsbytet och siktar på en säsong till, finns det för risker med den tanken? Vattenläckage osv??? Vill inte ha in Östersjön I båten, den göre sig bättre på utsidan av skrovet.

Åker inte så himmelskt mycket även fast vi njuter himmelskt mycket av turen och det är ju tur i turen. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En detalj till att tänka på är att det inte alltid räcker med bussningsbyte. Har den årliga smörjningen - via smörjnippeln som sitter minst lika j*vligt till, på styrarmen - missats/ignorerats kan styrgaffelns axel också vara sliten och då kommer det att fortsätta glappa, trots nya bussningar.

Dessutom hade man uppenbarligen inte så hårda krav på den här punkten ens när bitarna var nya. Jag har bytt både bussningar och styrgaffel (ja, till *nya* delar) men det glappar fortfarande. Inte lika illa som förr, givetvis, men mer än man skulle kunna tro med tanke på bitarnas pris...

Om du får vattenintrång eller inte beror dels på i vilket skick packboxen (en v-ring mellan gaffel och sköld) är, dels på hur djupt installationen ligger i förhållande till vattenlinjen. Min ligger så djupt att det droppade lite mest hela tiden med de gamla grejorna. Är det en grund installation borde läckage inte vara något problem.

Att bussningarna ska limmas har jag missat. Mina originalbussningar satt bara pressade, och gick ur med lagom handkraft. Däremot är det som sagts sällan eller aldrig lätt att lossa styrarmen; särskilt inte om det först fuktat av läckage i åratal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter denna säsongen kommer jag att åka på byte av styraxelbussningar men jag undrar vilket material de är gjorda av, är det plast? Nu är det ett begynnande glapp så jag vill ju inte att det nöter igenom bussningarna helt och hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp dom är gjorda av plast, typ sådan som vita skärbrädor från IKEA. Har säkert något bra namn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Limpan77 säger:

Har säkert något bra namn.

 

Skräpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ett antal styrbussningar genom åren. Antingen för att de glappar, eller att de kärvar. Jag brukar använda kilar av ett väldigt hårt träslag. Iroko tror jag det heter. Efter att ha lossat powertrimgivaren och skruven till styraxeln, sätter man in kilarna mellan styrgaffeln och skölden, en på var sida om axeln, och börjar slå på kilarna med en större hammare, lite i taget så att draget blir rakt. Ofta får man slå tills man nästan ger upp, och kilarna går sönder så att man får sätta in nya. Till slut börjar styrgaffeln röra sig. Jag har hittills aldrig misslyckats, men man får inte ge sig. När gaffeln är ur, ska bussningarna bort. Jag har svarvat ett verktyg så att jag kan knacka in den undre bussningen, och dra ur den övre utifrån utan att skada kanterna på hålen i skölden. Man måste sedan göra rent i hålen. Där brukar sitta en del oxid som måste bort. Jag använder en roterande stålborste som jag förlängt axeln på, så att jag kan använda den utifrån. Man ska se till att bussningarna går lätt att få in. Det är viktigt att det blir tätt mellan bussningen och godset i hålet. Annars är det risk att det bildas oxid utanpå bussningen, som klämmer ihop den så att styrningen börjar kärva. Jag brukar använda Sikaflex. Bussningarna har "Vårtor" som hindrar den att vridas i skölden. Det är viktigt att dessa hamnar rätt. Bussningarna har olika innerdiameter, så det är viktigt att bussningarna hamnar på rätt plats. Jag har gjort den missen en gång. Man kan använda kilar för att trycka in bussningarna så att de bottnar. Prova att styrarmen går in mellan bussningarna. Man måste också se till att fettkanalen i styraxeln inte är blockerad av gammalt hårdnat fett, så att det går att smörja senare. På många båtar har man missat att ta upp urtaget på akterspegelns insida ovanför styraxeln. Om urtaget inte finns måste man sätta i powetrimgivaren samtidigt som man trycker upp styrgaffeln, med risk att man skadar den. Man kan heller inte byta givaren utan att sänka ner styrgaffeln en bit, så det kan vara läge att ta upp urtaget när styrgaffeln är borta. Man måste se till att styrarmen hamnar rätt vid monteringen så att den inte hamnar ett spline fel. När man köper bussningarna ska man försöka få satsen med bussningar, V-ring och distansringen till V-ringen. Förmodligen säger försäljaren att den inte finns, men jag vet att den finns men att den är svår att hitta i katalogen. Jag tror att jag har en på lager. Ska försöka att komma ihåg att kolla detaljnumret i morgon.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en fin beskrivning och bra tips Rollen.

Jag gjorde ett försök förra våren med både träkilar av ek, rostlösare och lite värme på styrarmen och slog med slägga så flisorna rök men styrarmen nöp så fint kring axeln och det rörde sig inte en millimeter :( Men jag försökte väl inte tillräckligt, sen kanske eken är för mjuk för ändamålet? :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsen med bussningar och tätning heter 872290.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Nu är det bara att ta nya tag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-01-11 vid 19:24 skrev Rollen:

Jag har bytt ett antal styrbussningar genom åren. Antingen för att de glappar, eller att de kärvar. Jag brukar använda kilar av ett väldigt hårt träslag. Iroko tror jag det heter. Efter att ha lossat powertrimgivaren och skruven till styraxeln, sätter man in kilarna mellan styrgaffeln och skölden, en på var sida om axeln, och börjar slå på kilarna med en större hammare, lite i taget så att draget blir rakt. Ofta får man slå tills man nästan ger upp, och kilarna går sönder så att man får sätta in nya. Till slut börjar styrgaffeln röra sig. Jag har hittills aldrig misslyckats, men man får inte ge sig. När gaffeln är ur, ska bussningarna bort. Jag har svarvat ett verktyg så att jag kan knacka in den undre bussningen, och dra ur den övre utifrån utan att skada kanterna på hålen i skölden. Man måste sedan göra rent i hålen. Där brukar sitta en del oxid som måste bort. Jag använder en roterande stålborste som jag förlängt axeln på, så att jag kan använda den utifrån. Man ska se till att bussningarna går lätt att få in. Det är viktigt att det blir tätt mellan bussningen och godset i hålet. Annars är det risk att det bildas oxid utanpå bussningen, som klämmer ihop den så att styrningen börjar kärva. Jag brukar använda Sikaflex. Bussningarna har "Vårtor" som hindrar den att vridas i skölden. Det är viktigt att dessa hamnar rätt. Bussningarna har olika innerdiameter, så det är viktigt att bussningarna hamnar på rätt plats. Jag har gjort den missen en gång. Man kan använda kilar för att trycka in bussningarna så att de bottnar. Prova att styrarmen går in mellan bussningarna. Man måste också se till att fettkanalen i styraxeln inte är blockerad av gammalt hårdnat fett, så att det går att smörja senare. På många båtar har man missat att ta upp urtaget på akterspegelns insida ovanför styraxeln. Om urtaget inte finns måste man sätta i powetrimgivaren samtidigt som man trycker upp styrgaffeln, med risk att man skadar den. Man kan heller inte byta givaren utan att sänka ner styrgaffeln en bit, så det kan vara läge att ta upp urtaget när styrgaffeln är borta. Man måste se till att styrarmen hamnar rätt vid monteringen så att den inte hamnar ett spline fel. När man köper bussningarna ska man försöka få satsen med bussningar, V-ring och distansringen till V-ringen. Förmodligen säger försäljaren att den inte finns, men jag vet att den finns men att den är svår att hitta i katalogen. Jag tror att jag har en på lager. Ska försöka att komma ihåg att kolla detaljnumret i morgon.

Gammal tråd men hoppas på respons då jag har detta fina arbete att se fram emot i vinter. 

 

Den här distansringen, sitter den i botten på tappen? Den är inte utritad insprängskisen nämligen 🤔 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distansringen ska sitta längst ner på axeln med tätningsringen utanpå. Vitsen med distansringen är att man inte ska klämma ihop tätningen för mycket när man monterar styrgaffeln i skölden. Glöm inte att du ska beställa satsen 872290.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att det blir vattentätt mellan skölden och bussningarna. Om vatten kommer in mellan bussning och hålet i skölden, bildas oxid, som med tiden klämmer ihop bussningen så att styrningen börjar kärva. Det gäller för övrigt också för bussningarna i upphängningsgaffeln. Det gäller att få bort all oxid i hålen innan man monterar bussningarna. I verkstadshandboken står att man ska använda epoxy. Jag brukar använda motorsilikon. Jag tycker det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Distansringen ska sitta längst ner på axeln med tätningsringen utanpå. Vitsen med distansringen är att man inte ska klämma ihop tätningen för mycket när man monterar styrgaffeln i skölden. Glöm inte att du ska beställa satsen 872290.

Räknat på tappen nerifrån, tätning, distansring, bussning, bussning om jag förstår de rätt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns monteringsanvisning med i satsen. Jag har en liggandes i väntan på montering i vår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

280-drevets bussningar har/hade bättre passform och kan användas på 290.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här distansringen verkar inte ingå i tätningssatsen. Nån som har artikelnummer på distansringen? Verkar inte heller vara utritad i katalogen. 

Redigerad av searay230sundancer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat ordenligt i påsen? Distansringen är av plast och ska ingå i satsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte beställt ännu men slog precis isär allt och ska till att beställa. Vill bara försäkra mig om att denna sats är FÖR splinesad styrgaffel. Någon som kan bekräfta? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är för den splinesade axeln. Den nyare fyrkantiga axeln har en radialtätning.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...