Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
storbacka

Var hittar jag en perkolatorpanna?

Rekommendera Poster

Med andra ord en kaffepanna med inbyggd perkolator passlig för gasspisen.
En bekant har en sådan med vilken han kokar 8-10 koppar men han har glömt var den är köpt.

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De Pekulatorer som säljs är nog för det mesta elektriska (220 V) men om du kollar på tex Åhlens hemsida   http://www.ahlens.com/   och söker på espressobryggare. Så hittar du det som vi kallar mockabryggare och som i utlandet kallas perculators och som fungerar som den elektriska perculatorn men på vanlig spis.

Åhlens har en riktig snygg i rostfritt som nog passar på din båt.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En elektrisk perkulator tror jag inte funkar på gasspisen. Åtminstonde funkade inte min mammas på en elspis....

/Brandmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du inte läskunnig eller.....? Ni har väl skolor även på söder.

Om du gör som jag föreslår så hittar du just en sådan som är svsedd för vanlig spis precis som det står i mitt svar.

Det som benämns som Perkulatorbryggare är normalt i Sverige sådana som är gjorda för 220V men sen finns det vi kallar Mocka bryggare och som sätts på spisen.

Och dessa finns som omnämt på så enkla ställen som på Åhlens, titta gärna så kanske även du förstår.  



Senast ändrad av oceanis | 16 februari 2009 | 21:26



Senast ändrad av oceanis | 16 februari 2009 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Espresso/mockabryggaren finns även på IKEA för 6 koppar (och säkert massa andra ställen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig köpte nån typ av sån på en Auktion, nån gammal som påminner om perkulator, men du häller i varm vatten i den sen pumpar runt på nåt sätt, ska se om jag kan få en bild, var garanterat det godaste kaffet på sjön jag druckit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en sådan. Köpte på Kränku:s butik i Visby. Det är absolut ingen mockabryggare utan en riktig perkulatorbryggare.

Var på utförsäljning så det värmde ett småländskt hjärta extra mycket. 
Att den ger riktigt gott kaffe gör det inte sämreSkrattande

Ska se om jag kommer ihåg att kolla vem som tillverkat den nästa gång jag är i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du en don pedro? De var ganska populära förr i tiden så man kan säkert hitta såna på auktion.

Annars tycker jag som föregående talare att en presso från Ikea för en knapp hundralapp är väl värt på båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Kolla in denna länk: www.coffee-percolators.com där finns vad du söker. Jag har sedan många år en perculator liknande den längst ner till vänster som omväxlande gjort tjänst i båt och/eller husvagn. Helt suveränt! Jag köpte min via postorder på ett amerikanskt båttillbehörsföretag som heter West Marine men där hittar jag den inte längre. Funkar annars perfekt fortfarande!

 

Lycka till med kaffebryggandet...

 

 

/Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...