Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Yamma

inombordare vs utombordare

Rekommendera Poster

En dieseldriven utombordare anpassad för att kunna köra ekonomisk marchfart med t.ex en 5-9 meter lång snipa eller motsvarande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag sjösatt min båt som har inombordare. Gör själv service vilket är busenkelt på en mercruiser (gjorde det mesta i höstas) Gick åt lite olja för motor och drev, oljefilter samt bränslefilter. Passade på att byta stiften nu före sjösättning. Tryckte i höstas in lite nytt fett i stödlager och i nippeln bakom motorn. 

Knappast svårt.

Visst blir det bälgbyte vart 5 år som kostar en del men vissa gör det själv.

En nackdel som jag upplever med inombordare är att de inte får upp propeller ovanför vattenytan och då blir beväxta under sommaren.

Nu ligger båten vid bryggan med rimlig försäkringspremie och nästan obefintlig risk att motorn blir stulen. 

Dessutom finns med en inombordare möjlighet till en rejälv badbrygga vilket är mycket uppdskattat då man ligger vid öar på sommaren och badar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden mellan inom- och utombordare är att inombordaren är byggd i gjutjärn och utombordaren i aluminium. Så en utombordare från 92 kan se ut som ny, medans en inombordare från 2004 kan se ut som den håller på att rosta sönder.

Men inombordaren låter typsikt något mindre. Dock tappar den rejält i fart och bränsleekonomi mot utombordaren. Pga stenåldersteknik mot ultramodern design för utombordaren, framförallt 4-taktarna.

Yamarin har en 8-meters daycruiser med utombordare. Men där går nog gränsen för när det inte är möjligt att ha en utombordare pga storleksbegränsningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt felno

Största skillnaden mellan inombordare och utombordare är:

Att inombordaren sitter innanför skrovets gränser och utombordaren hänger akter om båten.

yes

Vidare: en modern diesel som inombordare är knappast något som tappar kraft på många år.

En sur utombordare av typ 2-taktare från -92 är inget som går ta miste på då man startar upp den och hela bryggan förpestas av 2-taktarens halvt oförbrända bränsle i ett rökmoln.no

 

Själv har jag en gammal gjutjärnsspis (mercruiser) från 2002 men konstigt nog ser den ut som ny. Sötvettenkyld och saltvattent komemr i framtiden ta livet av limporna men de går att byta. Försök gör motsvarande byte på en utomboradre och då måste du vara utbildad mekaniker på båtmotorer.

 

Kan du berätta vad det är för ultramodern teknik som sitter i en utombordare av typ 4-takt?

Det är väll för katten fortfarande en ottomotor i grund och botten. Eller?

Överliggande kammar med 4 ventiler i per cylinder samt direktinsprutning är knappast ultramodernt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta D3 220 drar som mest 46 l/h

Yamaha F250 drar som mest  82,7 l/h

Mercury Verado 250 drar som mest  110 l/h

Ladda själva ner produktbullentinen  för Volvo

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/Aquamatic/c_diesel_sterndrive/Pages/d3_220_DPS.aspx

 

http://www.batvaruhuset.se/Documents/Batvaruhuset/Documents/Test_Data_Bulletin_F250_se_tcm36-132531.pdf

Själv hade jag en snittförbrukning förra året på 3,6 l/mil (0,67 l/nm) efter 162 mils körning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordaren kanske inte ryker som en tvåtakts 90-tals utombordare. Men jag kan ge mig den på att du får pumpa igång din 2002 Mercruiser medelst 4 drag i gasreglaget innan den hoppar igång? wink Om inte så dras batteriet ur på en halv minut?

Och skulle man kolla ned i dina knän från 2002, så tror jag inte att det är knän från 2002 utan bytta redan?

Nejdå, mercruiser är fina motorer, liksom fina volvodieslar. Men ofrånkomligt faktum är att merparten av bensininombordarna bygger på amerikanska bilmotorblock från 80-talet. I gjutjärn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är ont om utombordardieslar, en båt har mer att vinna på att ha diesel än en bil, tycker jag. därmed har jag svarat på ursprungsfrågan.

Tidigare i tråden så diskuterades om en bilmotor klarar att gå för kontinuerlig last en längre tid.

Det har körts bilmotorer på fullt effektuttag under 100000 kilometer utan problem, dock var det under ett ännu inte slaget världsrekord http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega men det visar att vissa bilmotorer är slitstarka. (detta var dock bensinare)

Generellt  så vill jag ha en diesel i båten, där den viktfördelningsmässigt gör sig bäst. en innombordardiesel alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Mercruiser med förgasare och då gäller att man för reglaget mot max en gång för att aktivera chocken och därefter låter jag den vara strax över tomgång före jag vrider på startnyckeln. Går igång direkt.

Dock inte efter vinteruppehållet, men beror nog mer på att bränslefiltret och förgasaren är rätt så tomma på soppa och då blir det lite malande först. Igår ca 20 sekunder innan det började tända. Ryker då en del efter oljan jag hällt ned via förgasaren i höstas för att smörja ventiler och cylindrar lite extra före vintern. 

Knän är orginal och inte kollade. Renkör ordentligt med färskvatten vid vinterservice och kör igenom väl med glykolblandning. Utvändigt ser limpor och knän ut som nya (nästan) men funderar på när det kan vara dags att plocka isär och kolla?

Motorkonstruktionen i grund och botten från 50-talet även om den förfinats lite under åren. Lågt liggande kam med lyftare som via vippor öppnar ventilerna. Visst hade det varit kul om det varit modernare lättmetallskonstruktioner som inombordare men det finns gott om delar till dessa motorer till hyfsade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...