Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Yamma

inombordare vs utombordare

Rekommendera Poster

Jag tycker att fläst brudar har jag fått napp på med vattenskotern och den är ju inte stor och manlig direkt men har på ett sätt innombordare så det kanske stämmerGlad

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre liten o rapp än stor o slappSkrattandeSkrattandeFlört hehe... Håller med, högts raggfaktor har givetvis vattenskotern. Min är såld nu, och d var nog förmodligen den absolut roligaste leksaken jag haft i hela mitt liv.. Utklassar vattenskidor, wakeboard, surfbrädan och allt annat..  Vad har du för skoter?? Jag hade en Sea doo en av dom sista gtx erna med 2-takt.. Blev dock för dyr att äga till d lilla jag körde så jag sålde den.. En bidragande orsak till den höga försäkringspreimen var nog importen sedan slukade den runt 50 liter i timmen och joda jag gasade rättså friskt.. 60 knop gick d väl som snabbast iaf lite lagom uppskruvad med div tillbehör.. Om jag skulle nyinvestera så hade d förmodligen blivigt En av sea doos mindre modeller typ Gti eller liknande som är lite mindre törstig på både försäkrings och tanknotor..

Men en rxp eller kawa 250 är helt klart roligast att leka runt medCool...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl bli en vattenscooter då, kanoten min verkar inte ge något resultat ( förutom en o annan trädkramare men dom är så håriga).GråterGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt att ersätta en mindre styrpulpetare med en vattenskoter. Kompisen kör samma koncept som jag gjorde ett tag han har vattenskotern som släpdinge.. Och eftersom den tillhör dom lite nyare modellerna så drar den bara ca 15L timmen i 40 knop. Snålt för att vara en vattenskoter. Sedan har den ett enormt förvaringsfack både fram o bak som rymmer  d mesta man behöver på en utflykt.. Min saknade detta och drog för mkt sås för att vara något att konkurera ut styrpulpeten med.. Men så gick ju oxå min mkt snababre och d var väl d som var grejen från början.. Man köper nog inte en vattenskoter för att den är praktisk d är något man kommer på sen..

Kan tänka mig att dom senaste skotrarna på runt 130-150hk med 4-takt kan vara rättså ekonomiska samtidigt som man kan leka lite.. Fast har man engång prövat värstingen rxp eller kawa 250 så är d nog en sådan man vill ha oavsett kostnad.. D som är tråkigt är om d börjar strula, delarna är ofta dyrköpta.. Min åt upp en tändbox, och div vakumstyrningar, vakumklockor krånglade, 2st batterier. samt en st styrbox/databox.. Summa sumarum närmare 12 000kr. Jobbet gjorde jag själv pröjsade bara för felsökningen av boxen.. D får man väl säga är rättså mkt för 2 års skoteråka.. Sedan tillkommer ju servicen men eftersom min var 2-takt så var d ju inte så mkt som behövde göras.. Det är väl skoterns baksida, men d finns ju delar att tillgå från landet i väst och därigenom är d ju nästan halva priset på prylarna..

Men alla vet att ska man ha roligt så kostar d pengar, Mycket pengar... Och nää segla är inte roligtFlörthehe...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringspremierna ca 50% och mer plats på badbryggan, samt det dova mullret

ovsett V6 eller V8 !

billigare servicekostnader o reservdelar,

man kan även mörka hur (lite) maffig? motorn är för tuffa bryggseglare,

sen glömde jag tyngden i skrovet när man klyver vågorna!!

Detta är ju min personliga åsikt,och även stöldrisken förstås!!!

Nu ska vi snart på mässan i sthlm och sätta fart på hormonerna!!!

Mvh 350MAG



Senast ändrad av 350mag | 18 februari 2009 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha FX160HO cruiser. är lite inne på samma linje som dej, den är dyr och äga så det lutar nog åt att jag säljer den och lägger pengarna på båtlivet istället. fast till sommaren så kanske jag tycker annatGlad 

Seadoo gör fina skotrar. dom går oftast ett par knop snabbare en yamma skotrarna i samma klass. Men yammaskotrarna drar betydligt mindre och den jag har har en rätt skottsäker motor i, samma maskin som i R1 motorcyklarna i grunden. Åkte över till Åland med den i sommras. det var det roligaste jag gjort. Vilka härliga vågor. ca 7mil på öppet hav.

skotern är även klockren för snabba dagsutflyckter ut i skärgåsdens hafsband mm. det går snabbt och tar lite soppa/sjömil jämfört med en båt. dock kör man endå upp mer soppa en i båten när man leker och alla ska testa mm. Lätt en tusing på en dag om  man är på det humöret.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde mellan utom och inombordare och efter mycket övervägande valde jag inombordaren för att jag ville ha motorn kvar .... frågan är inte om motorn blir stulen utan när ... och det visade sig även sen när jag försäkrade båten ,,,, Halva priset 3100 kr mot 7500 kr. Farten , ja med utombordaren skulle den toppa 42 knop men med inombordaren toppar den 45 knop. Bottendraget är grymt mycket bättre med inombordaren då cylindervolymen ligger på mer än det dubbla . Ljudet är mycket lägre då motorn ligger gömd i båten . Badbryggan bak används flitigt och utan utombordare så är hela aktern fri för sol och bad (Även fiske för den delen) . Nackdelen är väl servisen då kanske . 3400 kronor inkl. drev .

Mackan   Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lite fel jämförelse. Du har 220 hk i din inombordare och utombordar modellen är bara godkänd för 150hk och går då nästan lika fort.

Prova sätt dit en 200 eller en 225hk yammaha fyrtakts utombordare på samma skrov ska du se att den går betydligt fortare och drar mindre soppa i samma marchfart. ljudet i en fyrtaktare är inte högre heller. jag har en F250 och man kan lätt prata i båten upp till en bra bit över 40 knop. det är mest vattnet som hörs. Båtan jag har väger ca 1700kg torr och är 6,8meter lång den gör 47 gps knop med 200 0ch en god bit över 50 med 250hk och då är det en båt som är större och längre.

Den båt och motorkombination du har är det inget fel på alls, men jag bara reagerade på jämföreslen.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem var det som sa att utombordare inte var manligt? Glad



Senast ändrad av Yammamoto250 | 19 februari 2009 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man bort all plast är det inte mycket kvar!! Tacka vet jag V8!! Skrattande

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläskig yamma 350!

Men killen till vänster verkar inte ha många hk Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha en yamaha,, fördelen med yaman är som du säger pålitliga konstruktioner. Min har strulat med vakumstyrningar och div elfel.. Fick byta en del prylar på den. Och till vattenskotrar är de ju inte precis billiga grejer. Men ska man ha roligt kostar d pengar mycket pengar och då får man inte gny för lite mothugg i lek kontot. även om d nu motförmodan är allt för litetGråter.. Att d blev sea doo för mig har väl att göra med att den råka liksom av en ren händelse ligga på badbryggan på en importbåt.. Kompisen ville ha båten, och gissa vem som ville ha skoternSkrattande.. Så den blev förhållandevis billig i inköp. Sedan så skulle d trimmas åkas fort och d var väl där d började bli dyrt.. D finns ju så mkt roliga åkafort prylar till dessa och man kan ju med lätthet plocka en hel del extra knop på bara basic uppgradering..

Skulle jag köpa en skoter idag så hade d nog fått bli Sea doo gti eller någon mindre kawa. Förmodligen hade jag kollat på yamaha oxå. Dock gillar jag sea doo bäst, d är väl lite av en smaksak. Fast denna gången svensksålt, min blev nästan dubbelt så dyr att försäkra pga importen misstänker jag.. Sedan så var d ju på den tiden inte så många bolag som ville befatta sig med dessa farkoster. Kanske lika dant idag??

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kurios fråga om jag får låna tråden lite mellan alla förståsigpåare osv ...

Vad ligger värstingvärstingsnurran på nu för tiden?? Är det 300, 350 eller 400 de ligger på nu?

När jag åkte flipper 640 på den tiden det begav sig så var Mercury 225 en riktigt hårig värsting. Det värsta jag åkt är en sk skiboat med drev ist för vattenjet. Den hade kompressormatad 572a och toppade 72 knop med två i båten vid bra vatten. Jag åkte strax över sextio sedan tillät inte kallingarna mer....  Kuriosa.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo de är inte alla bolag som tar dom. Kostar nog typ 7000kr/år om man sätter in spårsystem och stöldmärkning.

Finns nått bolag som tar dom utan fast då kostar det mer.

Synd också att vissa folk (oftast dom med små motorer och lakan på pinne i mitten av båten) värkar avsky dessa. Jag tror det sitter i sen Jetski tiden när alla åkte tvåtakt och for runt som bålgetingar.

Dagens skotrar låter oftast mindre en små snurrebåtar och drar mindre/NM och släpper mindre gifter i sjön samt gör mindre svall. Men det är nått som sitter i blodet på dessa och dom verkar inte villa acceptera att detta faktiskt inte är sämmre en små båtar. Och det är ju just små båtar det är. min är över 3meter lång.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! jag betalade 6900:- för min skoter försäkring utan spårsystem och stöldmärkning (helförsäkring) genom EIS.

/Johan



Senast ändrad av johan_e | 19 februari 2009 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Yamaha har den största utombordaren. det är en 350hk V8 på 5,7Liter. det finns det got om vrid i Glad

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

See Doo = garanterat hål i kolvarna efter en tids körning. Vår verkstad blir fullkomligen nedringda under säsong av See Doo ägare med hål i kolvarna. Har aldrig hört talas om detta på en Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har en ny verado i år.

 


Nya Mercury 350 SCI är marknadens kraftfullaste sex-cylindriga utombordsmotor.

Mercury Verado med kompressormatning och elreglage är marknadens välutrustade motor. Inte nog med att elväxel är standard så ingår även elektro-hydrauliskstyrning vilket säkerställer enkel hantering under färd. SmartCraftinstrumenten ger dig som förare och passagerare mängd av nyttig information.

 

När kommer det kompressor eller turbo till mindre motorer? 135 kusar är den mista vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turbo lär nog bli svårt att få in i en utombordare med tanke på att den skall sitta på avgassidan men kompressor tror jag blir allt vanligare. Dock tycker jag själv att det är mera pålitligt med en motor utan. en mindre motor med kompressor får jobba mycket hårdare en en med lite större volym som inte har kompressor men lika mycket HK.

Men jag tror endå att det kommer mer och mer, precis som på bilsidan. tillvärkarna strävar ju efter att få mindre motorer att ge mer efekt hela tiden. Titta på WWs nya bilmotorer. små överladdade motorer som man får varva skiten ur för att det ska hända nått. inte kul att köra. Drar mindre soppa när man kör lungt men gasar man som man brukar så tar dom mer.

Åker nog helre en Yamma V8 med lite vrid i en en övervarvad 6cyl verado som säkert kommer att dra mer soppa en Yamman.

Har sett tester på tidigare veradomodeller och det värkar som att dom drar mer och går saktare en tex likvärdig Yammaha. den enda fördelen är väll att en verado axar lite bättre från botten.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är VW du menar, så har man i Golfen 1,4 140 hk kompressor,som man ej behöver

varva skiten ur. Vilket utrycket i sig låter ganska omoget. Så frågan jag ställer mig är hur

trovärdig är du. Man har även 170 hk på samma volym men då även med turbo.

Man får den lilla motorns lägre förbrukning och miljövinst vid normal körning.Och när man gasar  den större motorns egenskaper både på gott och ont. Man kan som bekant inte både ha och äta kakan.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trovärdig eller ej, det är upp till dig att bedöma. Jag har inte utgett mig för en expert men jag tycker personligen att en liten överladdad motor är tråkigare en en stor. och jag tror även att en stor håller längre en en liten som man får varva mer samt blir hårdare belastad för att få ut samma hk. Det är vad jag tycker och det är väll därför detta forum finns för att man skall ventilera sina åsikter och byta erfarenheter med varandra.

Mvh/ Den omogna Daniel Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här disskuterar vi utom vs inombordarmotorer inte påhopp om omognad mm.

Ofta får du en bättre bränsleekonomi med en stor motor som jobbar på låga varv än en liten som får hårdjobba. Se bara på Veradon som är en törstigare motor än sina gelikar.

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han hade nog bara en dålig dag.

Han kanske jobbar med vw eller så är han bara sur fär att han köpt en och betalat lika mkt som för en BMW men när han fick den så såg han att det var som en skodaGlad

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varigt ute för d själv men så åkte inte jag orginalkolvar heller.. Ska man pressa en sur sliten gtx upp i 60 knop och lite till så duger inga standard prylar... Makinras har jag hört är vanligt Rxp/Rxt och gtin med kompressor.. En kompis har en gti utan kompressor ca 130 hk 45 knop eller så.. Den har aldrig strulat med nått och börjar bli till åren nu.. Min strula med bla vakumstyrningar/vakumklockor, elfel var mkt vanligt. Någon data/styrbox rasa ihop med.. Men själva drivlinan krångla aldrig, d var mest kringutrustningen som jävlades.. Men d ska då tilläggas att d var import, i sunkigt skick utan vare sig historik eller garanti på att den faktiskt funkade.. Men för några årsedan så fick man inte mkt skoter för 15-20 000kr heller. När d inte rörde sig om större pengar kunde jag ta smällen om d nu hade visat sig att motorn var totalras..

Så d var faktiskt bara ett plus att den gick att köra.. Svårt att se på en bild om d är rasad maskin eller brukbart.. Men trimsatsen kosta inte många kronorna heller. D jag störde mig på var d otroligt onödiga och avancerade vakumsystemet.. Inget annat märke nyttjar dessa vakumstyrninga på samma sätt som sea doo.. D fick helt enkelt inhandlas en handbok oxå, d var väl investerade 400kr.. Utan den hade jag aldrig fått ordning på vakumstyrningen. Jo kanske men d hade tagigt eveigheter..

Jag har provat yama lite dock inte dom senaste modellerna. men får inte riktigt samma känsla i dom som Sea doo.. Kawa tycker jag lite bättre om men favoriten är sea doo. D blir nog en gti för mig med om jag nu skulle köpa någon nyare.. Och jag vet oxå att dessa skotrar är pålitliga, och bland dom bästa som byggts i den fabriken. Rxp och Rxt är roliga men ja har inte ekonomin att hålla dessa monster vid liv.. Så d får bli en snikvariant.

Sedan så fick man ju höra i efterhand att skotern jag hade var ökänd för o krångla. något jag inte visste när jag köpte, men den gick inte så mkt minus på sluttampen endå. Så jag tycker inte att d var ett så uselt köp.. I dag vet jag mer och undviker dessa krånglande skotrar.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag fel eller e de så att utvecklingen för utombordare har dragit bara åt ett håll. Att göra dem kraftigare med mer hästkrafter, endast för planande båtar, snabbare, bensindrivna och inte för lämpliga för ekonomisk  i deplacement båt.

Varför det isåfall?

Tycker själv att de inte är möjligt att byta från inombordare till utombordare i en deplacementbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...