Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Stone_77

Bultar till att fästa utombordaren???

Rekommendera Poster

Nu har jag letat och letat och sökt och sökt... tyar inte längre...

var köper jag bultar till att fästa min utombordare på akterspegeln?? dom ska ju helst inte kosta en förmögenhet heller...

Motorn är en gammal suzuki 50 hästare och ska förhoppningsvis köra omkring i göteborgs skärgård i sommar... Skrattande

tacksam för svar

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha hyfsat billiga bultar köp Biltemas rostfria M12, samt deras rostfria nylockmuttrar och brickor förståss. lägg lite olja på gängen innan du drar bara för att det brukar vara varierande kvalitee på gängan och rostfritt kan nypa fast rätt bra när gängan skär.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 15 februari 2009 | 21:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har varit uppe i ett annat motorbåtsforum, och där tvistade experterna länge och väl i en lång tråd. Sammanfattningsvis:

 

Vill man vara på den säkra sidan, ska man beställa originalbultar. Antingen på egen hand eller via auktoriserad verkstad / återförsäljare. Det blir lite dyrare – ett par tre hundra kanske det kostar i ditt fall.

 

Det går även att köpa vanliga rostfria bultar i rätt dimension från järnhandeln. Då ska du välja fingängade bultar och, för att vara på den säkra sidan även här, se till att bultarna är märkta A4, vilket är den högsta hållfasthetsklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som ovan nämde stövla in på järnhandel köp rostfri bult i rätt dimension och några låsmuttar och nita dit, sedan är d bara å njuta av båtlivetCool..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse bara av en som sålt skruv i många år ;-)

A4 anger inte hållfastheten, utan det anger att skruven är rostfri och syrafast. Alltså lämpad för marin miljö. Det finns även en kvalitet A2 som är rostfri, men den är inte syrafast och lämpar sig ej för marint bruk (annat än möjligtvis invändigt i båten). Hållfastheten för rostfria skuvar anges i t.ex. Klass 70 eller Klass 80, varav båda säkert duger i detta sammanhang. Att hitta rostfria syrafasta skruvar i högre hållfasthet än så är nästintill omöjligt och hittar man det så kostar dessa extremt mycket. Vanliga olegerade skruvar finns ju att tillgå i t.ex. hållfasthetsklass 12.9 men denna höga hållfasthetsklass finns ej bland de rostfria skruvarna. Hoppas detta var till nytta för någon.

Personligen skulle jag nog vända mig till en marinfirma och betala vad det kostar, hellre än att förlita mig på t.ex. Biltema som bevisligen inte alltid håller någon toppkvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

till en 50 hk motor duger det gott med biltemas rostfria eller från järnaffären. för ett antal år sedan satt 50 hästars motorer med tvingskruvar i motorfästets övre del samt några mindre bult i nederkanten 4st M12 rostfria med stora brickor lär lätt duga till en 50hk motor.

/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 15 februari 2009 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är ju en gammal tvåtaktare och väger inte så mycket. lyfter den nästan själv ju. är inne på daniels linje att köra på den billigare modellen... man får väl hålla koll på grejerna och se så det funkar... om inte så får man väl byta i efterhand...

post-10005420-1394235784,7008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört med powerlift i på ett par båtar och då passar inte motorns orginalbultar där, dom har offtast inte gänga enda in. har haft rostfria billiga M12 och haft motorer typ 150hk-250hk topfarter kring 50 knop och motorerna sitter en idagGlad

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du väl får tag på bultarna som gör inte ett misstag som många gör. Tätning skall ske med Sikaflex INTE silikon som har dålig vidhäftning och ruttnar vilket gör din akterspegel rutten. Alltså inte silkon av något slag utan endast Sikaflex.

Lycka till med bultarna. Alla marinor som monterar motorer har dessa att sälja om inte annat.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller tätningar av bultar på båtar så är det absolut viktigaste att man inte drar MUTTERN mer än ca:80% och sedan låter materialet härda i min 2dygn innan man dera den sista biten av MUTTERN. Annars så klämmer man bort hela tätningen. Med denna lösning så fungerar det hela som en kanon packning som håller i flera år.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa, ja då förstår jag. Rutten akterspegel= B.S (Before.Sika)

Fin fräsch gammal båt = A.S (After Sika)

Är alla båtar som byggdes före B.S antingen vrak eller helrenoverade?

Kan man alltså sätta likhetstecken mellan vrak och tätningsmedel av annat fabrikat än Sika, samt mellan pärlor och Sika...?

Personligen har jag svårt att tro detta. Det finns mindre lämpliga och mer lämpliga tätningsmedel, Att att det står sika på den ena tuben är i sig ingen garanti för att det ska bli tätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen äör det så att man säger Sikaflex och menar bra matin tätningsmedel, Litet som Nivea för hudcreme du vet, nmanet står för en helt produkt klass (tyska VW har skåpat Golf klassen Glad)

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du förstår precis hur jag menar utan att du behöver göra narr av det, eller har jag fel?

Visst är Sikaflex ett varunamn men det är även det vanligaste inom det marina när det gäller tätningar. Jag varnade för vanlig silikon och det var det som var meningen att sedan du inte förstod vitsen med det inlägget är en annan femma Flört

Och visst är det så att många gamla båtar som tätats med tex silikon, gummipackningar eller koskit är i akut behov av att få akterspegeln uppsågad och utbytt. 

Kör du med vanlig silikon så om du tycker det verkar vettigt så kan du återkomma sedan när du behöver bärgningsråd eller hjälp med att motorn har knäckt din ruttna akterspegel.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vad min första replik handlade om var inte att du dömde ut silikonet. Det var att du menade att det endast är SIKA som gäller. Det finns andra tillverkare också, och säkerligen har finns det många båtar i världen idag som inte sett namnet Sika på tuberna deras ägare använder, men som klarat sig från att ruttna upp o tappa motorerna pga av att man inte använt SIKA. Meningen med mitt inlägg var alltså mest att röra lite i ämnet SIKA som verkar vara en helig ko för så många. Så helig att man inte inser att båtar funnits längre än Sika, och att flera av dem faktiskt lever än. Utan att vara uppruttna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som gör akterspegeln rutten är att vatten tränger in i distansmaterialet som oftast är plywood. Det spelar ingen roll vilket tätningsmedel man använder det läcker ändå till slut, dessutom är det nästan omöjligt att kontrollera resultatet. glöm inte man måste täta på insidan också.

Det enda som perfektionisten godkänner är att man efter man borrat hålen mättar distansmaterialet med epoxi inne i hålet så att vatten inte kan tränga in. Ultraperfektionisten borrar ett för stort hål gjuter igen detta med epoxi, gärna med armeringsfibrer och sedan borrar det mindre hålet helt genom epoxi. På så sätt får man ett förstärkande rör av epoxy som förhindrar att distansmaterialet komprimeras när man drar åt bultarna, om man orkar vara perfektionist altså...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir M10x100 bultar från Biltema... tillsammans med lite sikaflex så blir det toppen!!! tack för svaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har själv en utombordare som jag igår borrade genomgående hål på.

Motorn är en gammal Yamaha 15hp från slutet av 80-talet, men själva handskruvarna har kärvat fast så man knappt för upp/fast de med största skiftnyckeln.
(finns andra men på de också)

Min fråga är då; räcker det med syrafasta M7 och ordentligt med brickor?
Utombordaren kan inte hoppa av idag på grund av att fastsättningarna inte fås upp och det är en liten kant som hindrar, utan snarast skall skruvarna hålla motorn på plats när man tiltar upp den etc.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...