Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Flipper_510_HT

Snåljåpar.

Rekommendera Poster

Varför detta tjat om bränsleförbrukning, har man inte råd att köra med båten man köpt för dyra pengar utan att tänka på förbrukningen sälj båten och skaffa en annan hobby.

Mvh

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på sätt o vis med, men många räknar bara på vad prylen i fråga kostar i inköp. och tänker inte på att den kasnke kan kosta minst lika mkt att hålla igång.. En båt är ett lysande exempel på något som kostar enorma pengar att hålla igång gentimot användningsområdet.. Dom få dagarna på året d e fint väder och man kan njuta av båtlivet är ju alltför få.. Och på en båt som kanske kostar 1 miljon eller så så blir d ju mkt pengar per tur, sett till vad båten kostar att hålla i skick övriga året.. Typ service, försäkringar etc..

Bränsleförbrukningen kan man egentligen helt ignorera när d gäller fritidsbåtar. Spelar inte någon jätte roll om båten drar 4l dist eller 2l dist. Bara man trivs i båten.. men man ska ha klart för sig att d oftast finns alternativ som kan sänka ägandekostnaderna inte bara bränsleförbrukningen.. Finns ju bättre kontra sämre konstruktioner i dom avseendena..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört båtägare som säger att dom inte har räd att köra med sina båtar. Kostnaden för den diesel jag förbrukar varje sommar brukar jag hel bortse från och den förhindrar mig inte på något sätt att ta mig dit jag vill.

 

Jag kom osökt att tänka på det som Bengt Jörnstedt brukade skriva som avslutning på sina krönikor; Vinden är fri. Cool

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl också i princip med men det enda vi kan vara säkra på för framtiden är att driftskostnaden inkl bränsleförbrukning kommer vara central i diskussionen. Var nere på mässan i Düsseldorf och en röd tråd var stora båter, bra utrymmen, små dieselmotorer. 12-18 knop march och 1.5l/nm. Hur långt du kommer på en tank stod med överallt. Det kommer gå långsamt i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Kanadensare och ett par paddlar! 
Och man behöver ju inte vara för bigami fördet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och gröten är ju fortfarande billig, så d gäller att ligga i nu i vinter så man kan paddla ifrån alla till sommarenCool...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har helt rätt. Jag räknade på det när jag köpte nya segel till en båt i mitten av 1990-talet.

 

Jag räknade bara med de drikta kostnaderna jag hade för bränsle och servis på motorn - ingen avskrivning och jämförde med vad ett par nya segel kostar och hur ofta man behöver byta samt den sträcka jag seglade per år. Det var betydligt dyarare att segla per distansminut än om jag hade gått för motor och skippat de nya seglen. Sen finns det ju även problem med en gammal motors livslängd förstås.

 

Å andra sidan är den totala driftkostnaden på 10 år inkl nya segel kanske inte mer än vad många motorbåtar dra per år.

 

Men det är ju egentligen inte kostnaderna det handlar om utan hur skönt det är när motorn stannar och det blir tyst och lungt. Dessutom bli det ju en helt anna, mycket tryggare båt, med seglen uppe.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 14 februari 2009 | 20:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn vi beställt till vår båt (VPD2 40 Hk) kostar ungefär  lika mycket som seglen (stor, 110% fock och genakker), eller tom lite mindre.

Motorbyten betraktar man som ett onödigt tvång när den är totalkollapsad och då tycker man att det är dyyyyrt. Kanske inte så konstigt när man har en segelbåt och bara betraktar motorn som en tillfällig lösning för framfart.

Men många äldre båtar skulle vinna mycket på en nyare, lättare motor och en bra propeller.

De jag känner som bytt motor i sina äldre båtar är mycket nöjda, mer nöjda än de som köpt nya segel faktiskt.

Vi lär inte kunna komma undan kostnaden för att framföra våra båtar men uttjänta segel för en i alla fall framåt - om än lite mer lutande än vad som är bekvämt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper väl varken båt eller bil för att den ska ligga stilla vid en brygga eller stå hemma på parkeringen. sakerna ska användas och då får det kosta lite pengar... roddbåt och cykel är väl annars lösningen...

så tycker jag... Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som vill betala mer än nödvändigt för saker o ting?

Om man kan åka omkring och dels betala mindre för bensinen/dieseln som går åt under en säsong, och dels kan släppa ut lite mindre avgaser så är det väl något att fundera över och diskutera med sina medmänniskor?

Det verkar ju helt ok att man vill försöka komma billigare undan vad gäller service och underhåll, varför är det inte ok att komma billigare undan vad gäller förbrukning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...