Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
redneck

Lämplighet...

Rekommendera Poster

Nej tog bort inlägget om vegan, eftersom det finns så mycket bättre båtar i samma prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tacksam för era vettiga synpunkter vänner, uppskattas!!! hm... Hur ser ni på Misil 2, samt IF'en. vet att ngn. nämda hon lär gå blött typ...men stabilitet, lastvänlighet osv, trygghet i alla väder osv. vore tacksam för synpunkter... anl. till nämda är pris nivån.. kan köpas för ca: 50' & billigare (som vegan. bla.)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligtvis är jag väldigt partisk men jag måste slå ett slag för Misilen. Finns det en tryggare båt? Jag är ganska ny i båtlivet men ger mig gärna ut i alla slags väder med min Misil. Båttypen har seglat till västindien. Seglar lika bra som en IF, men med mycket större utrymme invändigt. Jag har bott tre månader i båten...utan problem! Man kan dra bak luckan där man kliver in i ruffen så får man ståhöjd när man lagar mat. Tvärgående kök skapar mycket utrymme. Seglade över Ålands hav i somras, blåste friskt till hård kuling, fick inte en droppe på mig. Problemet för din del skulle vara att köpa och montera en inombordare, men det finns ju många som gjort det...

Kolla upp misilen.

MVH
Adde



Senast ändrad av kaptenadde | 19 februari 2009 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, tryggare båt finns :) Men tittar man på storleksklassen så får man väldigt mycket för pengarna. Min förra båt var västindienmisilen, ägaren innan oss gjorde den seglingen. Vill du ha lite tips på smarta modifieringar som han gjorde så hör av dig innan jag glömmer ;)

Vi seglade misilen över bl.a. ålands hav, en segling från Göteborg till Saltsjöbaden non stop mm, så visst har den lille rackaren möjligheter. Vi skanade ör övrigt motor helt och hållet, funkar fint ändå och det är en behändig båt att segla in och ut ur hamnar. Skulle jag långsegla den så är en motor det allra sista jag skulle slänga in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar Glad
Lägger in den här http://madrassen.se/ i forumet.
Jag håller just på att samla information kring alla marinor i Medelhavet som ska läggas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för mkt. bra/ intressanta länk tips!!! CerberOS... Vill gärna ha info ang. din västindiefarare (Misil 2 an) ang. förbättringar osv.!!!! Vill du skriva här eller på mejl el.? Fair winds...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa denna allegro 27 http://www.blocket.se/vi/20254441.htm

Då får du en redan långfärdsutrustad båt för under 100 000, man ska inte underskatta tiden och pengarna det går åt att utrusta/ förstärka en båt får en jorden runt segling. 



Senast ändrad av johnez | 21 februari 2009 | 08:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, nu hittade jag tråden igen Glad

Nej jag ville bara komma in med en liten brasklapp.
Många av de båtar som nämns här är inga oceanseglare, om ens någon.
En båt kan vara det helt perfekta för just den personen, men inget alls att ha för den andre.
Det är otroligt viktigt att testa, lära sig båten helt och hållet. Innan man ger sig på en oceansegling.

De flesta båtar går att segla över atlanten med och då vid rätt tid när man bara följer strömmen sas. Men brakar det loss och det blir otroliga vågor, så måste båten tas på rätt sätt. Det är inte alls säkert att det finns bara ett sätt för alla båtar. Går man rakt emot vågorna men en så kanske man tar vågorna lite snett med en annan.
Fördel med långköl? Ja om det går det att skriva en hel bok. Det kommer ändå att
finnas flera som anser annorlunda.
Att ha förlig vind sk slöra, eller att länsa. Är inte heller alltid den bästa vinden.
Så betänk, flera båtar har vänt. Andra gör aldrig om det och det trots att man seglat OE32,or eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller delvis med sobril, & tackar för synpunkter! Visst i vilken båt som helst gå ju... finns väll de som rott över i badkar osv... Jag har väl tänkt så här typ: Mindre båt/ billig! som kommer kännas tillräckligt trygg i sjön bla. Långkölad, & robust, som Havsfidran tex. men har haft sådan tidigare & visst skulle inte banga ur men tycker den känns? lite liten ändå, trång osv. Tittar man på tex. IF'en som är en betydligt större/ tryggare kursstabilare osv. dessutom till bättre pris än fidran nufötiden. även vegan faktiskt, men har mina åsikter om denna dock. Har titat en hel del på Engelska båtar typ Kingfisher 22 tex. Det finns ju(dröm) Dana 24, sea craft, tror jag?! Invicta 26, Fraces 26 mfl. så Allegro 27, L28 mfl. ligger lite väl i överkant prismässigt tyvärr, som nämts tidigare utrustn. osv. lär ju kosta på det dubbla, så jag skyndar långsamt, & letar vettigaste alt. med er hjälp.

post-21218-1394235797,7973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilan skrev: Vår gode Per Brohäll visste nog precis vad han gjorde när han ritade kustkryssaren Vega. Inte tu tal om saken. En bra båt och i många avseenden en föregångare på sin tid. Men att korsa oceaner var hon aldrig tänkt för och jag är övertygad om att han hade haft synpunkter om han fått vara med och skriva här! Faktum är att hon byggdes även med långfärdssegling i åtanke, samt havssegling av ovannämda, så jag tror/ vet att du är lite fel ute.

Saxat ur eng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tillhör ju den skaran som förespråkar långkölad båt ute på havet. Men som jag tidigare sa, där finns det åsikter Skrattande
Vega 27, har sina för och nackdelar. Men det har ju påvisats ett flertal gånger att om man vill ha en lagom stor och billig båt så är den ett allternativ.
Man bör flytta radret bakåt, förstärka mastbalk och förstag. På vissa vegor även byta vant och vantskruvar. Men i det stora hela så kommer man undan gansk billigt med en vega.
Kolla, det finns flera siter där man de senaste åren har seglat både runt jorden och till karibien.
http://www.runtjorden.com/ 

http://www.majasventure.com/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Förrförre ägaren ska ha all ära för förbättringarna. Mstskottet var förstärkt med en riktigt ordentlig ekbalk som var utomordentligt bra att söå huvudet i. Alla fall var nerdragna i sittbrunnen. En hemmagjord variant av Seldéns Single line Reef var gjord på bommen för att enkelt reva. Jag har Single line nu på Amigon, men den hemmagjorda på misilen fungerade mycket bättre. Dör var nitade block på bommnocken, och block vid mastfoten. En revlina var dragen dubbel med ena änden genom blocken på bomnocken upp till seglet och den andra änden upp till revbrokarna vid mastliket. Linan gick sedan genom blocken på däcket och ner i sittbrunnen. det tog ganska exat 90 sekunder att reva utan att behöva sätta foten på däck. Vant och stag var nybytta och uppdimensionerade en storlek. mast och bom var original. Det fanns en mängd segel, lite speciellt var en hög smal kryssfock med lattor och en gennaker. ingen motor. Inget vindroder men en autopilot. Solcell för laddning på luckgaraget. När han kom till frankrike förstärkte han med en vindgenerator. han fick ändå handstyra tio timmar om dagen. Jag hade satsat på vindroder. Köket som i och för sig är bra placerat under luckan lämpar sig väl för matlagning i hamn men eftersom det är vänt tvärskepps och saknar kardanupphängning så är det precis värdelöst till sjöss. Han hade byggt en liten ställning och satt ett kardanupphängt kök med en låga i stickkojen som kunde monteras upp vid behov. I övrigt var det en standard Misil II.

Gå in på Hallberg Rassys hemsida och gå till gallries-Owners galleries och Gallery 5 så finns där en bild på henne ankrad utanför Tobago Cays.

Jag har korvfingrar men orkar inte rätta stavfelen... Skrikandes



Senast ändrad av cerber0s | 26 februari 2009 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar in en brasklapp om Hurley 22:an. Lloyds-certifierad, ett stort antal har gått över Atlanten, några över Stilla Havet, den har 60% i långkölen. Någon sa att den seglar blött ?  Det förstår jag inte alls, den seglar tvärtom mycket torrt i sittbrunn även i skitväder och grov sjö.

The Hurley is one of the stiffest boats we have ever tested. It might be very difficult to heel the boat more than 35°. 
The Hurley manages the waves brilliantly and this contributes to the lack of leeway. Here again the boat shows the character of a small oceangoing yacht.
Ur en Hurley 22-test i den tyska tidskriften Die Yacht

Dessutom får du ett exemplar i mycket fint skick för runt 30-40. Då har du 60-70 tusen kvar till vindroder, lexan-fönster, livflotte, epirb, dubbla solceller, AIS m.m.

 

Fair winds,

Leif, Gbg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Le leif. Håller med dig ang. Hurleyn!!! en mkt. stark kandidat för rimliga pengar, har ägt en sådan som första båt dock en 18 & den uppträdde fantastiskt! så...

 

www.evantica.blogg.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes, seglar själv en H18    oceanplurra-bloggen  ,  fantastisk sjöbåt med tanke på storleken.

Funderar på något större, har tittat på en Becker 27:a men ångrat mig. Visst, fina utrymmen men saknar helt Hurleyns vackra estetik och skrov/köl med Lloydsklassad pansarvagnsdimensioner, och egenskaperna i kuling och brutal sjö på Västerhavet .

Så nu är det Hurley 27 på gång istället. Tyvärr verkar det som det innebär att resa till England för att köpa en. Annars får det nog bli en Cutlass 27, skottarnas IF.

Hurley 22:an är för övrigt en av de få segelbåtar som varit i oavbruten serieproduktion sedan mitten av 60-talet.

 

Fair winds,

Leif, Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro mig tycker Misil 2an är en trevlig båt, Men Hurley'n är Lloyd certifierad ganska få båtar som är detta, dessutom i den storleken, den helkölade profilen gör inte saken sämre. Även om nu (?!) misilen är det också.(kursstabil) Tänkt seglas med Vindroder. Hon vakar tungt & fint även i grov sjö (Misilen?) Har också lite förkärlek till Hurleyn, då detta var min första båt, men 18...så kanske jag är lite partisk. prislappen är ju också en del i detta Hurley fr. 15.000:- Misil fr. ca: 35.000:- Hurleyn har dessutom en hel del del väldok. Atlant kryssningar samt the pacific. Misilen? Skulle jag stannat här hemma hade jag ant. valt Misilen, av utrymmesskäl.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är underbart att se att du brinner för din Hurley.

1. Lloyd-certifikatet är väl ungefär som att en mjölk är ekologisk. Det kan användas bra i marknadsföring, och kan säkert ge en indikation på hur trygg båten sägs vara. En annan sådan mätare skulle kunna vara att Misilen kommer från Orust och ritad av Enderlein och byggd av Rassy. Det tyska företaget som gör lloyd-certifieringar har knappast testat samtliga svenska segelbåtar. Turligt nog har däremot Curt Gelin gjort det i hans bok 500 segelbåtar i test. Där beskriver han Hurley 22:an som Marknadsför sig som en midgetatlantseglare men...Trög, vek rigg ... utrustningen är dålig och bör inte tas ut i frisk vind. Misilen däremot, skriver han, var egentligen tänkt som en havskappseglare. Båten rör sig lugnt och utan överraskningar --- välbyggda båtar seglar bra och alla är överrens om att Misilen är en exceptionellt välbyggd, väldimensionerad båt. Då nämner jag inte ens dom riktiga fördelarna. Misilen har förvånandsvärt lite dokumenterade långseglingar. Å andra sidan har Vega väldigt många, och Vega är ju faktiskt en skitbåt.

Priset spelar ju roll, men om du ska segla med din Hurley måste du ändå köpa sjukt mycket utrustning. Och efter vindroder, gps, etc etc så är mellanskillnaden som du själv föreslog bara 20.000, alltså bara 20% mer än en hypotetisk summa för långfärdsutrustning.

Men din båt är ju mindre, så den kanske är lite sötare. Väl mött :)



Senast ändrad av kaptenadde | 09 mars 2009 | 19:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är certifierad enligt Loyd betyder det faktiskt en del. Det innebär att materialval och dimensionering uppfyller ställda, relativt höga krav. Men det betyder naturlurligtvis inte att en 30 år gammal båt inte kan vara förändrad och försämrad på många punkter. Och certifieringen har naturligtvis inget med segelegenskaper och komfort att göra.

Att båten är kommer från Orust och ritad av Enderlein betyder däremot inte ett dugg. Att Enderlein enligt många ritade vackra och och i många fall välseglande båtar har ingen som helst bäring på hur välbyggd båten är. Enderlein ritade, varvet byggde. Inte heller att den är byggd på Orust betyder något. Att sedan Misil faktiskt är en ovanligt lyckad båt är en annan sak. Men termen Orustbygge förpliktigar faktiskt till absolut ingenting och är ett uttryck som möjligen har ännu mindre substans än ekologisk.

Gelins bok 500 båtar... är bland det mest ytliga och osakliga som någonsin kommit i tryck bland svensk marinlitteratur. Det är sällan man skådar så mycket subjektivt tyckande baserat på ... ja just det - tyckande. Många båtar har han knappast ens sett i verkligheten, ännu mindre varit ombord och provseglat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första var det inget tyskt företag som certifierade Hurleyn, det var engelska Lloyd 1965.  Om man har varit inne i och seglat en Hurley så blir det tydligt enligt vilka specifikationer den är byggd. Skrovet är centimetertjockt, runt blykölen oerhört kraftigt byggt. Varje halvmeter sitter inplastade kraftiga balkar tvärskepps från akter till för. Röstjärnen är vertikalt inplastade med tjugo centimeter långa fästen på insidan skrovsidan. Det mesta på min båt är för övrigt överdimensionerat, tex 5mm riggwire med tre vant på var sida.

Har absolut inget emot Missil 2:an, jättefin båt som jag seglade vid ett par tillfällen på 70-talet.

Men Curt Gelins beskrivning av Hurleyn ger jag inte mycket för. Den mannens omdöme ger jag inte mycket för överhuvudtaget. Han har inte ens lyckats pricka rätt på konstruktören som är Ian Anderson, inte Angus Primrose. Vek rigg ?  Knappast. Jag tror inte Curt Gelin seglat en Hurley i kuling och grov sjö på Västerhavet. Det har jag, och den uppför sig ungefär som Fidran i det läget, vakar exemplariskt och möter sjön mycket fint. För övrigt är det Hurley 18 som Gelin testat, inte 22:an.

Varför du måste köpa sjukt mycket utrustning till just en Hurley förstår jag inte? Det är ingen  större skillnad i att utrusta olika långseglare;  utanpåliggande lexan, vindroder, stormsegel, ev större/fler självlänsar, div förstärkningar etc.etc..  De många exemplar av Hurley som gått över Atlanten, till Grönland, över Stilla Havet m.m. talar snarare om denna båt som just lämplig för detta.

Finns jättemånga båtar som fungerar fint som långseglare, men att just Hurleyn skulle vara dyrare för detta ändamål tror jag inte en sekund på. Snarare motsatsen, inköpspriset är extremt lågt, båtstorleken gör att mycket blir relativt billigt och några större modifieringar behöver man inte göra.

Fråga tex Magnus Reslow som bodde på en Hurley 18 i många år och seglade Medelhavet, Nordsjön etc med denna båt.

Sen finns det många båtar att segla långt med. Och många aspekter på detta. Om man vill göra det i en liten Hurley har snarare med kraven på komfort och utrymmen att göra. Det är inte speciellt komfortabelt att ta sig fram i dessa småbåtar. Däremot kan det vara ett sätt att överhuvudtaget kunna ta sig fram på sjön om man har en mer blygsam finansiell situation. 

 

fair winds,

Leif, Gbg



Senast ändrad av leleif | 10 mars 2009 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapte adde... Tror inte att man ska ta Lloyd certifiering så lätt, att jämnföra med att Mjök/ ekologiskt, beror nog på okunskap?! Hurleyn ÄR en riktigt bra, robust seglare som tagit folk runt på de flesta hav, om inte alla?!. Vid flertalet tillfällen...Dessutom i flertalet test är hon uppskattad. visst riggen ngt. underminerad, & man bör se över saker & ting innan ev. långsegling det beror på: VILL DU HA FRID/FRED, FÖRBERED DIG PÅ KRIG gäller samtliga seglare.

Personligen kan jag tycka: 1. ngt. stor sittbrunn, även om självläns finns. Så kan jag tänka mig en överbrytande sjö vara mindre bra! 2. ngt. låga fribord kanske=blöt i grov sjö? (detta vet jag inte dock, bara en tanke.) 3. samt utrymmet. Detta kan jag tycka talar i emot Hurleyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Loyds certifiering är, till skilnad mot CE-märkningen, inget skämt, utan en certifiering som faktiskt säger något om kvalitén på båten. Det är även USCG-certifieringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant gammal tråd som jag nu fiskar upp igen.

redneck: Hur gick det? Hittade du nån båt att långsegla?

Själv har jag gått i havsfidra-tankar ett tag nu, men har blivit lite rädd för det klena, fjädrande däcket och allt man skulle behöva förstärka. Efter att ha läst tråden har jag snarare återuppväckt min gamla tro på Amigo 23:an (alternativt 27:an) som en värdig båt. De problem som beskrivs hos Amigon här i tråden tycker jag inte verkar motsäga att det är en stabil liten båt som bör tåla en hel del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AMigo 23an är ett fullgott alternativ, ngn. seglade till Peru i sin vad jag vet!

Dessutom en Västbris på Blocket för 15lappar, bra pris för en lämplig båt!

Själv har jag en preppad IF.

Vet ej Rednecks planer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off Topic

Men, är det någon som vet varför (Eva)ntica numera varken besvarar mail, PM eller någon annan kontaktform som går att nå??

Not to offend men

Anser mig ha extremt starka skäl att få ett vettigt svar av honom  på några frågor...

jag kan nås på mediatorget(punkt) hotmail(punkt) com

Eller via forumets mailfunktion.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...