Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
fredddan

vilken 2,5 hk rekomenderas?

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon som har lite bra rekomendation på en 2,5hk?

Har tittat lite på suzukis 2,5:a och Hondas 2,3:a men fördelen med suzukis motor tycker jag är att den är vattenkyld och har neutral och växel fram. Båda har en vikt på ca 13kg vilket är väldigt bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på elmotor? Jag kan verkligen rekommendera MinnKota och motsvarande om det rör sig om en lätt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har redan en Minn kota 36 och är grymt nöjd med den men vill ha en liten snurra att ha när man vill åka lite längre och plus att det går lite fortare. Är det någon som vet ungefär hur många knop en flatbottnad fiske båt på 3,5m och väger 60kg gör med en 2,5hk motor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hondas utombordare är bra men inte den lille 2.3hk.Den låter väldigt mycket pga luftkylningen.Har en kamrat som säljer Honda och en hel del som köper dem kommer tillbaks och undrar om det är fel på eftersom de tycker att de låter och vibrerar så mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för ett par år sedan Yamhas 2,5:a och är mycket nöjd med denna. Den går tyst (jämfört med Hondan så hörs den knappt)
Startar alltid på ett ryck och är förhållande vis enkel att handskas med eftersom det finns bra grepp och den är inte jätte tung.

Däremot så önskar jag i dagsläget att jag valt en lite större motor till gummibåten då denna inte ger mer än någonstans 4-5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Honda 2,3.

Helt perfekt. Startar alltid och är grymt stark. Visst låter den lite, men inte så farligt tycker jag, jämfört med tvåtaktaren jag hade tidigare. Drar inte mycket bensin heller, och har sett den på många större långfärdsbåtar som har den till sina jollar, tex vid Kanarieholmarna. Kräver inte mycket underhåll heller.

Jag är i alla fall nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört lite att hondas 2,3:a låter ganska mycket, jag undrar däremot om Yamhas 2,5:a har avgasutsläppet under eller ovan vattenlinjen? hittar inte vad det står det någonstans. Är det inte någon som har provat suzukis 2,5:a? Är nyfiken på den pga av den låga vikten den har för att vara vattenkyld (13kg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamahas 2,5 har avgasutsläpp både ovanför o nedanför vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två år senare har jag precis samma fråga. Honda 2,3 eller Suzuki 2,5?

Går det att väcka liv i en gammal tråd..

Elmotor går bort då batteriet väger för mycket och med segelbåt är laddningstillfällena inte i överflöd.

Har ni erfarenheter av dessa motorer eller andra alternativ som ni vill rekommendera?

Visst vore det kul att kunna plana med gummibåten men det är inte värt den större vikten en modern 5hk medför, en gammal 2T låter för mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Honda 2,3 och är mycket nöjd med den. Enkel att använda och väldigt stark för sin storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också Hondas 2,3 hk. Luftkylningen är kanon och ljudet inte så farligt alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAde en Honda 2,3 hk på förra jollen, tyckte det var kanon med luft-kylning -enkelt vid vinterkonsrveringen och bara att vicka upp den om man kom in på grunt vatten utan att behöva oroa sig för att bränna en impeller. Kunde i bland sakna fram/back spak men inte värre än att fördelarna uppvägde.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Mercury 2t 2.5 hk på vår lilla gummibåt. Vi är väldigt nöjda med den men jag skulle verkligen rekommendera en som man kan frikoppla. Vår gummibåt är som sagt väldigt liten (2.30) och med ett barn i drar den iväg i typ 5 knop på tomgång vilket ofta sker med skräckblandad förtjusning. I övrigt ger den bra skjuts och båten planar med en vuxen om man flyttar fram tyngdpunkten lite i starten. Det enda vi saknar är som sagt friläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...