Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kadetten

Vilken fisk är god/kan man äta rå?

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Såg slutet på ett fiskeprogram på tv4 plus i eftermiddags. Programledaren fångade där en Dorado som snabbt blev filéad och styckad i små bitar. Sedan åt man den som sashimi. D.v.s. rå fisk med soja och wasabi. (Sushi utan risbollen helt enkelt.)

Nu undrar jag om någon har någon erfarenhet av att gjort något liknande med fisk som finns i våra svenska vatten?

Själv har jag provat med lax och det blev supergott tycker jag. Men det finns ju så många fler arter! Någon annan som kan rekomedera något? Har båten på västkusten...

M.v.h.

/Kadetten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat förutom Lax och Tonfisk, även fiskar som Nilabborre, Torsk och Hälleflundra. Alla hade sin egen tjusning, kan inte sätta fingret på vilken som var bäst.

Dock skall man ju gå rätt tillväga när man gör det (tror jag), och när jag provade senast var det en väldigt matlagningskunnig som gjorde det.

Kan tänka mig att en isfiskad maskinfekterad vintergädda från en lite insjö är inte är så lämplig. I övrigt tror jag att havsfiskar generellt sätt är väl lämpade.

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jävligt macho att käka rå fisk, självfångad direkt från vattnet.

Rå fisk på lunchrestaurang = inte fullt lika macho.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisken sätter man på pinne och halstrar över öppen eld, efter fångst...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på en resa med svågern för några år sedan. Lill-röken var ju med förstås. Fiskade ål bl.a.

Vi tänkte att vi klubbar väl en av de mindre eftersom färskrökt ål ju ska vara en gott.....

BLÄ!! Inte nog med att den smakade äckligt. Bitarna låg i röken o vred på sig... ALDRIG mer ål säger jag bara. Annars är färskhalstrad/-rökt fisk namnam mumma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

råa räkor är nog det bästa känns lätt igen i utlänska delikatesdiskar på att de inte är röda utan gråbruna.  Ätit en hel del mat i japan och sashimi dvs just när döden inträtt är godas på finare ställen fick jag lära mig att man höll ett öga på fiskens ögon medans man åt, i ögonen syntes tydligt om döden nyss inträtt bara efter en stund börjare de ändra sig och torka.  Sushi däremot är inte mycket mer råt än vår gravlax.



Senast ändrad av nikitalord | 11 februari 2009 | 20:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Lyckas jag få en torsk på kroken till sommaren så sätter jag tänderna i den direkt... Flört

Annars är det väl inte så många arter av de som nämnts som hör till vanligheterna i svenska vatten eller?

Längtar till sommaren nu med sol, värme, bad och fiske!

Ha det gött!

/Kadetten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det är abborre man har på de Japanska krogarna här.
Det är nog inte helt fel Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från en mattidning.

Fira fredag med egen sushi

Köp hem färsk fisk och lägg i frysen. Sen kan du göra egen sushi!

All fisk ska först frysas sen går den att käka rå.

Glömmer aldrig en gång när vi drog en torsk på Bästkusten - rensade/fileade och la i kylen - dan därpå när vi skulle tillreda den - var det något som rörde sig i den - vi åt den inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rå Brax med en nypa salt är det godaste jag vet. Avnjutes bäst med ett glas skumpa.Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I prefere raw salmon and tuna the best. By the way I live in the west coast of the US. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röding o Öring är ju inte helt fel . Tungan Men ni kan väl inte fiskaFlört



Senast ändrad av sativa | 21 mars 2009 | 14:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört att fisken bör frysas först. Det kan tydligen finnas dynt (ett förstadie till binnikemask, tror jag) i vissa. Den dör vid infrysning. Rätta mig om jag har fel. Sushi är jättegott, rosa lax ser ju aptitligare ut än grå fisk men smaken av sik tex. bör väl vara fin. Fö. så tycker jag sojan och vasabin och ingefäran är jätteviktig när det gäller sushi. Vore jag skeppsbruten så skulle jag antagligen njuta av rå fisk utan tillbehören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vill bara påpeka att sushi INTE är rå fisk. Det är riset som är sushi. Det fins en stor variation av suhi ex: maki-sushi, nigiri-sushi, gunkan-sushi osv.  Dessa olika varianeter av sushi kan utöver riset innehålla ex. rå fisk, tillagad fisk, skaldjur, grönsaker eller i vissa fall biffkött osv...

Jag vill på inget sätt vara en besserwisser, men det är en otroligt vanlig missuppfattning att sushi är rå fisk, vilket det alltså inte är, då heter det sashimi.

Alla ni som skrivit att sushi inte är gott har faktiskt felFlört

Ha en trevlig matsommar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ät gärna rå fisk men på egen risk. Den kan innehålla parasiter och annat otrevligt och Lax som är den fina fisken ska definitivt frysas först som någon skrev. Jag avstårGuld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men! Är inte sillen rå... visserligen inlagd i massa sörja men väl rå..

Sill o nubbe.. de e gött..

Mackan  Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja rå fisk är inte att rekomendera. Men fermenterad och gravad går bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...