Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Moosup

Köp av gummibåt!

Rekommendera Poster

Jag vill kunna komma ut till lite spännande platser i skärgården och
har sneglat på vattenskotrar, men det är på tok för dyrt.
Istället har jag börjat titta på gummibåtar.

Som nybörjare behöver jag få svar på några frågor samt synpunkter på mitt eventuella
val av farkost:

Jag tänker mig en Yamaha 310 S (3.06 x 1.58 m, aluminiumskrov samt maxlast 600 kg). Till denna tänker jag mig en Yamaha 9.9 hk-motor.
Bränsletanken rymmer 12 liter. Med ovanstående data, vilken hastighet
kan marschhastighet tänkas vara, samt vad kan bränsleförbrukningen bli?

Hur sjöduglig är en gummibåt med dessa mått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten blir för liten.

Skärgården är stor, fjärdarna är breda och det kan bli rejäla vågor. Köp en HT-båt i 4,5-5,5-metersklassen istället, kostar inte mycket mer. Har du ingen båtplats så går de att traila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gummibåten duger inom 500 meter från hemmbryggan så du hinner tillbaka när det börjar blåsa.

Enligt Yamahas körfakta från 2003 så går YAM 310 STI med 8 hk 4-taktare i 16,5 knop och drar 0,19 liter/distansminut med 100 kg last (dvs 1 person och en bensindunk).

I Körfakta 2003 finns också bild på ekipaget, och du tappar nog lusten till längre turer när du ser den bilden, då menar jag båten och inte donnan på bilden! Däremot måste nog kännas ganska häftigt att bränna utanför bryggan eller badplatsen på full gas !!!

http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2003_tcm36-34325.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med tidigare inlägg. En båt i 3meters klassen är inte vad jag skulle anvöända mig av för att urforska skärgåden. Satsa på minst 5 meter(helst längre) om du vill kunna köra när det blåser. 3 meter är en lite större jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ett par somrar i en RIB-båt med ungefär dom måtten (300 cm, 56 Kg) och en 9,9 hk Yamaha-motor kan jag konstatera följande:

Den gör 22 knop med mig i, ensam (dvs ca 100 kg plus tank och motor=160 kr last). Då har jag tagit bort strypblecket vid gashantaget och således fått 15 hk ur samma motor.

Den har en förmåga att stegra sig ORDENTLIGT vid gaspådrag, men planar rätt snart ut. Pga att den har ett skrov så går den fint i förhållandevis lugn sjö, men så fort det är aningens vågigt ute så har du fullt upp att parera vågor och, krasst sett, hålla dig kvar i båten. Även om det finns en våldsam flytkraft i en gummibåt så innebär ju inte det att det är en säker farkost, för precis lika omöjlig som den är att sänka så lika omöjligt studsig blir den i sjö. Det är helt enkelt OERHÖRT lätt att hamna utanför båten, i plurret. Fullt gaspådrag med min motor är inte att rekommendera, det gör jag endast vid bleke (eller med mer last i båten).

En rekommendation, om du ändå handlar en sådan farkost, är att tighta till riggen medelst spännskruven då det hjälper något för stabiliteten, men som sagt, det är ingenting du korsar en fjärd i, i 20 knop. Det går ABSOLUT att puttra fram i ett långsammare tempo, det är inga problem (om du inte klassar att bli dyngsur av sjö som stänker in i båten som ett problem), men som sagt, du ligger inte och toppar 20 knop. Då ligger du snart i vattnet och ser båten försvinna i fjärran...;)

//P

ps. Jaja, död mans grepp löser det senaste problemet, men ni förstår nog vad jag menar ändå...ds.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa gummibåten....en sådan sak ska bara köras i hamnar eller vid badstranden.

Mitt tips, gå in på blocket sätt prissumman på 5000-20 000=massor av båtar som du kommer ha mer nytta av än en gummibåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en suzumar 290 al ,suzumar är suzukis  märke och tycker att det är skit bra att ha en gummibåt. kör i 15 knop och känns som det går i 30 knop tack vare närheten till vattnet:D

den jag har har aluminium durk och durken blir hård och helt plan det finns en liten uppblåsbar köl som gör att båten reser sig bättre och får bättre kurvstabilitet. det som andra säger att man ramlar ur båten tycker jag inte stämmer. men 9.9 hästars låter på tok för mycket. välj 6-8 hästar och så bättre säkerhet

post-10004658-1394235799,3643_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att du fått svar på din fråga,

alla som svarat på ditt inlägg vet vad de pratar om. köp en båt i minst 4,5 m klassen för dessa utflyckter mrd lämplig motorstyrka,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...