Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tukke

aluminium båt

Rekommendera Poster

Hej

jag har bot 12 år i Sverige och tycker det är dax för en ny båt.

Letar efter en gedigen byggt aluminium båt,vill absolut inte har en buster eller liknande konservburk men en redig svetsat aluminium båt.

Har ni förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arronet har jag provkört och tyckte att den var dalig byggt och den gick dalig i sjön Anytec är för dyr och inte praktis. Hape skulle var ett bra alternativ det ser ut att de kan bygge båtar men deras hemsidan fungerar inte som det ska så jag undrar om de finns kvar.Har du nån email adress till hape.

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på alukin men de använda fel aluminium den är för mjuk och inte redig havsvatten beständig aluminium båtar måste vara byggt i almg4,5 5083 h111 eller 5083 h116 och deras konstruktion sa lite tveksam ut den är lite för känslig för sprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasters båtar är rejäla, vi sålde dem ett antal år men nu har Faster brutit samarbetet med Evinrude. Från ochmed -09 är det Suzuki har dem under sina vingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är köpa du vill göra och inte sälja, tucke?

Jag tycker att stavfelen i annonsen och i dina inlägg här är lite väl lika.

Inte buster, kanske, men BUSTED!!! Tungan

P.S. På bilden här till höger ser du en riktig aluminiumbåt. Den har inredning och motor och även flybridge. Inget jävla halvfabrikat, inte! D.S.

post-29234-1394235774,809_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha! Men de var ju ett bra försök iallafallSkrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte så konstig med stavfel jag är född i Thailand. så jag förstar inte vad ni menar.

Hittade också alucrafts hemsidan är det nån här som har en alucraft de ser också vettiga ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anytec dyr och inte praktis Hur tänker du? Kollade blocket annonsen som du länkade. Båten där ser inte så värst praktiskt ut i det avseende att man skall ta i land. Ingen dörr framifrån från hytten utan man är tvungen att gå bakvägen fram och balansera på sidorna av hytten utan skyddande räcken.

 

I första inlägget frågar du efter aluminiumbåt. Då antog jag att det var öppen eftersom du jämför med Buster. Därefter drar du fram en båt som endast en liten del är öppen i bakändan samtidigt som du  är insatt i aluminiunmaterial och svetsningar. Hur kan du veta hur bra den är svetsad med en endaste blocketannons i jämförelse med de andra tillverkarna???

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hape hittar du på: www.hape-metalworks.com

Jag har flera grannar som kör Alucraft (både 16 och 19), utan problem. Det är inte samma aggressiva V-botten eller snygga finnish och design som Anytec, men välgjord och rejäla lösningar, el etc.

Kanske ska du även kika på Yxlö: www.yxlomarin.se  

Eller, om du vill ha något i stil med Anytec så finns ju Vector:www.vectormarine.se  

Om du vill ha något större så finns ju även Hummerfish: www.hummerfish.se/  



Senast ändrad av CraneIsland | 08 februari 2009 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Köp du dig en Abal eller Alucon då vet du att du får något som håller, de flesta har ju redan över 40 år på nacken och många är fortfarande i nyskick, såg att du nämnde att det skulle vara lätt att lägga till, min brukar jag bara sladda upp då stranden ligger kanonstadigt och funkar då bra som liten strand stuga. mer info finns om du klickar på min sjöbod även en länk till en filmsnutt som visar att de är hyffsat kvicka i vattnet.

Lycka till med köpet.

 



Senast ändrad av nikitalord | 08 februari 2009 | 23:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att Alukin använder fel aluminium! Om du menar 5754 så är den faktiskt orginal legeringen som marinaluminium (saltvattenbeständig), 5083'n är en offspring från denna. 5083'n är något hårdare än 5754'n, dock inte mångfaldigt som många tror, ca 15% hårdare. Däremot är sträckgränsen på legeringarna lika (aningen lägre faktiskt på 5083'n). Och sträckgränsen på ett material är viktigare än brottgränsen; vid uppnådd sträckgräns på ett material så har materialets struktur deformerats permanent, alltså är materialet skadat! Och ett hårdare material är absolut inte alltid ett bättre material! Ett för hårt material ökar risken för sprickbildning. Jämförelsen är mellan 5754 H22 och 5083 H111.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Om du fortfarande söker så köp en ABAL av mig! Jag sålde min förra till Brodur och som du ser är han mer än nöjd.Du når mig på telefon 0521-67890.

Roy Andersson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tyckte du att arroneten var dåligt byggd.Dom jag har kollat var jättefina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...