Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
RilleImp

Köpa Gelcoat i org. kulör??

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om någon har koll på hur jag får tag i gelcoat i orginal kulör?

Båten är en Sea Ray 268 -86 vit/ vinröd, är skadad i bägge färgfälten..

Är tacksam för all hjälp jag kan få / Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har färgnummret så kan alltid Glasfiberteknik i Landskrona hjälpa dig. Om du inte vet nummer brukar han ha bra koll på de flesta båtars färgnummer.

Han brukar skicka prylarna om du inte bor i närheten.

Jag brukar handla hos honom eftersom han är den enda jag träffat på som har i stort sett alla gelcoatfärger som finns och har funnits på marknaden.

Deras hemsida: http://www.glasfiberteknik.se/

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginalfärgen ser garanterat inte ut som orginalfärgen gjorde för 23 år sedan.

Man kan peta bort en bit gelcoat, ca en cm2 behövs, och be någon som säljer gelcoat att skicka den till tillverkaren så blandar de till exakt den nyans du nu har på din båt. Det kostar inte så mycket mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klarar killen på glasfiberteknik också. Problemet finns alltid att färgen kommer att variera beroende på hur väder och vind har påverkat plasten.

Ditt förslag är bra men försök att hitta någon som säljer gelcoat som är villig att fixa det. Försökte själv i Stockholms området efter någon som kunde leverera en standard färg i RAL serien till en ny båt utan att någon kunde eller ville skaffa fram det. Det råder otrolig brist på kunskap om både färgsystem och gelcoat hos åtminstone de etablerade båt tillbehörsaffärerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...