Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Edd1e

"mjölkiga" fribord

Rekommendera Poster

Amatör som jag är så slänger jag ut alla frågor jag har här i forumet.

Min båt har röda frobord, ser hyffsat nyfixat ut så jag har inga planer på att måla om. Dock så är det mjölkiga fläckar och jag har hört att vissa färger, bla rött, är svåra att få riktigt fina pga detta. Stämmer detta och hur ska jag få det riktigt fint och så att inte fläckarna kommer tillbaka, lika snabbt iaf?

/Emma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Även jag har ett par mjölkiga eller flammiga fläckar på mina (ljusblå) fribord. Dem tänker jag gå på och polera med lite grövre rubbing till våren. Hjälper inte det, funderar jag på att låta en proffsrekondare gå över skrovet nästkommande vår. Sista alternativet är omlackering.

Jag vet inte om röd färg är svårare att få fin, däremot vet jag att röd lackfärg på bilar lättare blir oxiderad och flammig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Autosol Kromglans för att rubba liknande fläckar, och är nöjd med det. Finns säkert andra rubbingar som löser problemet också. Det kan krävas att du rubbar några gånger och fortsätter därefter med polish/cleaner/finrubbing för att avsluta med vax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova rubbing (inte bluff grejorna från båt affären utan tex hagmans eller liknande). Går inte det så på med slip papper. 320 sen 500, 800, 1000 sen rubbing, pollish och en bra bil vax. (skippa båtskräpet). Båten blir som ny...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den röda färgen är väldigt känslig för solen,  och gelcoaten tål inte solen direkt bra. dagens bil lacker har kommit mkt längre med dom problemen, speciellt om man lägger ett lager klarlack.

 

men vad beträffande gammal röd gelcoat som blivit mjölkig så skulle jag rek att slipa friborden typ inte grövre än 320 sen gå uppåt till 1000-1200papper och sen polera med autosol. funkar inte det så är det ol lackering som gäller. mitt skrov är oxå rött och hade sånt där mjölkigt överallt såg skit fult ut. , i konstiga former.  så jag gelcoatera om  min båt. för att det mjölkiga satt djupt. gick inte att få bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med Abralon 2000 och 4000 sedan cleaner och vax. Det blir som nytt. Abralon finns på Hjertmans i färdiga satser eller köp på en välsorterad färghandel. Att gå på med 320 papper är alldeles för grovt och avverkar för mycket.

http://www.mirka.se/abralon_plast?mid=88FC478D-AB60-4DA8-ACD1-2DE015C76B03

http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett helt annat alternativ kan vara att försöka strunta i utseendet och bara polera o vaxa med lätt o lat hand. Helst använda lösningsmedel för fläckar. Fördelen med detta - om man nu kan stå ut med anblicken - är ju att gelcoaten finns kvar, inte slipats bort som min. Gnag så lite som möjligt med slippasta och vaxa istället rikligt, är mitt tips! När det är dags att sälja båten så finns väl då fortfarande möjligheten kvar att djuppolera upp en helt betagande glans. För tråkigt....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abralon !!!!! Kolla andra länkar här på MG det finns mycket skrivet om det och det är bra grejor.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe  kan ju säga  att fastän jag gick på med 60-80papper på gelcoaten så satt det vit mjölkiga kvar ändå. detta  var ifs på min båt. den var riktigt mjölkig .så det var kört för mej. inga mirkakel medel som fixar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant har provat något nytt, i alla fall för oss. Båten är av 98 års modell och blå. Inte så anfrätt av tidens tand än så länge alltså. Han tvättade ordentligt rent och gned sedan in skrovet med paraffinolja. Den var blank och fin hela säsongen. Det ska bli intressant att se hur det blir i år och vilket långtidsskydd man kan räkna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!
Hade samma problem fast värre då någon tidigare ägare hade lagt på klarlack som hade vitnat...
...många timmar senare vart jag klar och varje vår efter det så tar det bara en halvtimme att pålera upp med autosol och vaxa för ett bra resultat.
Jag skulle rekommendera att gå på med enbart Autosol innan slippapprena kommer fram så att man inte riskerar att slipa bort för mycket och åker på en ommålning! (kommer svårligen vara lika bra som orginal Gelcoat)

navigare necesse est!

post-18271-1394235781,093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok vad bra, tack för alla tipps. denna abralon, kommer denna att ta bort även de repor som är för tunna gör att fylla med gelcoatspackel? Jag menar de som ser ut typ som hårstrån, altså på däck och i sittbrunn, ej friborden? desas gör mig tokig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...