Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin73

Volvo Penta Mb2/50s-tråden.

Rekommendera Poster

Har blivit ägare till en sådan maskin, och tänkte att det kunde vara bra att samla information om maskinen i en tråd, borde vara en del som har/haft en sådan.

Tänker då på typiska fel, var reservdelar finns att få tag på, vilka delar från nyare hondasnurror som går att använda (termostat, impeller etc. ).

Ni som meckat med denna motor, ös på med erfarenheter här!!!

Mvh

Martin

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade upp maskinen idag, efter 4 års vila, gick fint. Men jag undrar över vaccumventilen, vad har den för funktion? Kom vatten ur den, antar att den ska dras åt och stängas, eller?

Kan man slopa den kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har förstått att det sitter packningar och ett membran inuti ventilen, ska kolla deras skick, men jag förstår fortfarande inte varför man har en sådan ventil på denna motor.

Någon som kan ge en förklaring? Är det månne det där med vatten-inträngning bakvägen som är skälet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt att vakumventilen upphäver hävertverkan som annars kan ligga i farosonen om maskin sitter lägre än vattenytan. Normalt trycks vatten upp från sjövattenpumpen och då håller den tunna membranskivan tätt i vakumventilen. När sjöpumpen stannat ligger vatten kvar i slangarna och kan då börja dra upp vatten från sjön. Då öppnar vakumventilen och släper in luft och bryter (den eventuella) häverten.

Slarva inte bort det obetydliga membranet när du tar isär vakumventilen. Den syns knappt och trillar lätt iväg. En uppfångande trasa virad runt under ventilen kan rädda detta lilla pill.

Hälften av tiden kan gå till att leta borttappade delar om man inte tänker sig för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vakum ventiler kronglar ofta och nya är dyra att köpa. På mb2:an kan man med fördel göra en skvallerstråle istället.

Då ser man skicket på impellern och konstruktionen är idiotsäker. Man lägger ett tkors på den lilla slangen som går ut från motorn ner i limpan på BB sida.

Växenhuset är nästan det samma som på Volvo Pentas 6hk(2 takt) utombordare.

Powerhead är det  samma som Honda 6hk motorer, äldre 8hk kan också ha samma motor.

Har meckat en hel del med denna motor !!

mvh / Plarsa

 

 



Senast ändrad av plarsa | 01 april 2009 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst det nånstans på nätet men inte hittat texten igen, men där kom det i klartext, mycket bra, tack för det!

Nu börjar tråden ta form...

/Martin

Förresten, ska skvallerstrålen upp en bit, under relingslisten eller liknande?



Senast ändrad av Martin73 | 02 april 2009 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men själva strålen skall spruta ut ovanför vattenytan. Beroende på hur båten ser ut kan man också låta strålen gå rakt ner i självlänsen. Man slipper då göra ett nytt hål i fribordet.

 

Bifogar en bild på hur man kan kombinera skvallerstrålen med genomföringen för länspumpen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckas inte få den gummilapp som ska sitta mot skrovet att sitta kvar. Tappat 2st nu. Skulle ju funka med sikaflex... några råd och tips ang. detta?

Tack på förhand.

Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex har fungerat toppen för oss, du kanske inte fettat av ordentligt samt rugggat upp ytorna på skrov och gummi ?!

 

http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html

Se: Artikel: Gummiläpp

är monterar vi fast gummiläppen runt lombardinidrevet. Vi limmar fast dem med vanlig Sikaflex. Viktigt är att man lägger på rikligt och ser till att den är jämt fördelad. För att sikaflexen skall fastna ordentligt tog vi ett grovt sandpapper och sandpapprade på gummit runt om. Runt kanterna drar vi med fingret så att sikaflexen lägger sig i skarven mellan gummi och skrov.

Efter en seglings säsong sitter gummit kvar perfekt utan någon tendens till att lossna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i denna debatt från 2009: Min Volvo Penta har nu några år fungerat utmärkt. I år vill den inte längre pumpa fram kylvatten. När jag startar motorn kan det komma en liten skvätt, sedan slut. När jag rusar motorn kan det komma en ny skvätt, sedan slut.

Måste det vara impellern (pumphjulet), eller är det något annat jag kan göra för att få fram vattnet igen? OBS funkade bra under förra året,

Smulans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver ni impeller till Mb2/50s så kontakta : Snickeri & Marin i Näsum 0708 241 609

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa, jag har köpt en segel båt med mb2/S50 motor som inte fungerar. Den tar in vatten i oljan omgående vid start.  Så hänger det en likadan utombordare på penta 99 / honda bf75 tror jag den heter. Verkar vara svårt att hitta delar till dessa, Verkar vara ganska skralt.

Behöver bälg till inombordaren ,  Och axeltätningen (mellan impellerhuset och växelhuset) impellerhus och impeller till utombordaren..

Tar även tacksamt emot tips om nån kan veta var jag lämpligast ska börja felsöka ang. vatten i oljan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med företaget som tillverkade motorn https://www.saildrive.se/  (Nyköpings Marinkonvertering).

Motorn tillverkas inte längre men det kan ju finnas kunskaper o kanske även reservdelar kvar i företaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har nyligen köpt en Misil 1 med denna motor. Motorn är urtagen för tillfället. Hur krånglig är installationen? Löser man det utan mekanikerkunskaper. Jag har inte meckat så mycket i mina dar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vilken bra tråd och forum! Jag har precis köpt min första segelbåt (Birdie 24) som har en Volvo penta mb2/S50 inombordare. Enligt säljaren behöver växelhuset i drevet bytas ut för att få igång den igen. Någon som har erfarenhet av detta och vet vart jag kan hitta en sådan reservdel?

 

Vänligen,

Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...