Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
badozzy

Fått vatten i startmotor!

Rekommendera Poster

Hallå! Sjösatte båten i helgen och båten som jag la i marvatten fick slag sida åt styrbord sida på grund av ojämn botten.detta medförde att jag måste byta olja i motorn. Startmotorn blev också blöt, är det nån som har några tips? Väldigt tacksam för all hjälp! Motorn en Volvo Penta MD22 -1985. :roll:

post-3655-1394234280,0092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Se till att torka upp den ordentligt, sätt dit en kupevärmare o rikta den rakt mot startmotorn. när den är torr så är det bara att testa o hålla tummarna. Kanske du måste plocka isär den o torka del för del. Har du otur kan ju något att blivit skadat om spänning låg på, men jag tror att den har klarat sig. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst K-sprit

Tvätta med rent vatten och därefter med sprit (K-sprit) torka därefter ordentligt (doppa hela startmotorn i vatten - sprit). Var det sötvatten som du doppade startmotorn i tvätta endast med sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy

Lite 5-56 till hösten är nog ingen dum idé heller. Jag gjorde samma sak förra året, startmotorn gick utan problem hela sommaren men hade rostat ihop totalt under vintern. Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Vattnet i sig själv innebär inte några större problem för startmotorn. Det har en resistans i sammanhanget som inte påverkar funktionen. Rost i lager och kopparoxid på kollektorn sabbar den. Likasså rost i axelpassningen för ex pinjongdrevet. Bästa är att ta isär o tvätta under kranvatten och sedan torka demonterad. Lager osv rengöres o fettas sedan in. Ett tunt lager vattenundanträngande rostskydds olja inuti kan ge extra skydd men det kan ryka illa ifall du kör den varm. Idag så tvättas merparten av all elektronik i vatten efter lödning. Då är det betydligt mera finkänsliga grejor. Då är det oftast iofs avjoniserat vatten. Inget tvång för att skubba av en startmotor. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martti Aura

Plocka isär, spola med färskvatten, torka med t.ex hårtorkare och till sist i ugn med luckan lite öppen och mild värme. Blir bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...