Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
HasseTT

Hjälp mej få min b20 trogen!

Rekommendera Poster

Hej hopp, har en Monark 670 med vp115. Har de senaste åren haft konstanta motorproblem, hinner ofta inte ur hamn innan det händer nåt. Tur att jag har en tålmodig kvinna. En motor har mycket delar som kan strula, fler än man tror.  På ett par år nu har toppackning gått. En vattenpump har skurit och en läckt som ett såll, nu åtgärdat. Förgasaren utsliten men nu helt renoverad. avgasrör efter knä pajjat men nu bytt. topplock sönderrostat men nu bytt till konverterad biltopp. Tändkabel utan kontakt. Ofta fukt i fördelarlock vilket tog låång tid att hitta, får ofta torka ur duscha med 5-56.(värt att byta till brytarlöst kanske?)Propeller som släppt i gummit. mm osv mm osv. Båten har av tidigare ägare varit eftersatt i underhåll, men jag försöker fixa allt i mån av tid. Nu ser hon iaf värdig ut...

 

 Så , om jag nu önskar att kunna glida fram en säsong och dessutom börja lita på båten igen, vad skall jag byta?Vad är värt att köpa nytt? Blocket är ett fräscht utbytes, endast gått i sötvatten. Toppen ska vara ok. Limpan är original men just där kan jag tänka mej att chansa. Drevet(aq100) har inga missljud och fungerar prima. Förgasaren är som ny. Tändstift ventilspel mm kontrollerar jag då och då. Grundskicket känns ok men den strular ALLTID. Vågar mej ju knappt ut längre än ett par sjömil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Satt i samma sits som dig med en AQ95 (B18) Iochförsig var motorn i sig väldigt pålitlig, men den var allmänt sliten o sjöng på sista versen så motorbyte var prio ett.

Nu har renoverat upp en AQ130 istället och var ute på första riktiga längre provturen idag.

Vad jag rekommenderar dig att göra för att få driftssäkerhet på din maskin är:

Byt alla tänddelar till nytt. Stift, kablar, brytare, rotor, konding, fördelarlock. Allt!
Ta loss fördlaren, kolla så den inte glappar och är sliten på nocken
Justera in brytare med kamvinkelmätare, och tändning m stroboskop.
Justera ventilerna
Har du inte redan gjort det efter topplocksbytet, så efterdra topplocket
All motorel kontrolleras. (Kablar, isolering, kabelanslutningar mm)
Fast tank? Kontrollera att du inte har nåt gojjs i tanken, samt att slangar är mjuka o sprickfria
En ny bensinpump kostar inte många kronor på Biltema.
Nytt bränslefilter
Komp.test rekommenderas. Om inte annat så för att verkligen VETA att grundskicket är OK
Normal vårservice. Dvs olja, filter osv

Nu har du en lista att börja med. En helgs jobb eller så.



Senast ändrad av KillerBoo | 31 januari 2009 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avgasröret efter knät var sönderrostat och så också toppen, och du skriver att limpan är original, dvs aldrig bytt så är det att be om problem att chansa på den. Du kan ju bara tänka efter lite hur limpa och knä ser ut om dessa aldrig är utbytta. Toppen och avgasröret är vara en förvarning vad som kommer att hända med limpan. Om limpan rostar sönder invändigt drar motorn i sig vatten bakvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har suttit i ungefär samma sits jag också men min AQ130. Var inte jättebra skött av tidigare ägare (vilket visade sig ett tag efter köpet). Knät rostskadat, bränslepump sliten, tänddelar skitiga och slitna, förgasarna bytta till två olika bilförgasare (en från SAAB o en Volvo, dock både stromberg fast olika höga) mm mm. Höll på en hel sässong me småstrul o service tills jag tröttnade.

Jag gjorde så att jag rev isär hela motorn i småbitar och bytt allt som gick att byta. Block och topp var i skapligt skick då de nog var tagna från en bil men isatta utan renovering. Bytte förgasare samt monterade brytarlös tänding från Ignitor. Nu har den fungerat perfekt utan minsta strul. Ska byta ryckdämpare mellan motor o drev till en fräschare jag har ligganddes.

Rekommenderar starkt att du byter till brytarlös tändning samt en annan tändspole (jag kör Biltemas högeffekts). Gör en klart skillnad och man slipper brytarböket. Sen kika över packningar och gummikopplingar. Är förgasarna renoverade så ska det ju inte vara några problem där men se till att ha fräscht bränslefilter så du slipper skit. Även limpa och knä är ju sånt som går åt och även svåra att bedömma skicket på. Har som sagt bytt knät men hållt kvar limpan som känts skaplig (lite chansning). En god idé är att skriva med lite färg årtalet de är bytta när man byter dem.

Byt även olja och filter med jämna mellanrum (vilket många verkar skippa).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att slippa en massa strul med motorn gör jag så här.

 # Tändsftsbyte

# Oljebyte drev ev motor

# Koll av drivremmar

# Koll av impeller

# Byta bränsle filter

# Koll av rörliga detaljer samt allmän översyn

-Brukar räcka med det.

p.s ett gott råd är att använd CRC 5-56 enbart för rostlösning,ALDRIG för att stoppa rost.Har du använt det rostar det ännu värre om du inte efterbehandlar det med något oljespray tex konserveringsolja

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller rostlösare så  är 5-56 ingen superrostlösare. Finns bättre medel och metoder för den uppgiften. Visst funkar det i nödfall och som universalspray men jag tycker en ren rostlösare gör jobbet betydligt bättre. Gassvets, gasol eller liknande värmekälla är också bra där det går att komma åt utan skada... Till fördelarlocket finns det ju sedan nån elolja som nog skyddar bättre än 5-56!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så länge, nu har jag lite att gå på, men tycker jag gör det mesta av dessa saker minst igång /år. Får vara ännu nogrannare helt enkelt. //Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...