Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dawa

Är alla ekolod framåtseende eller bakåtseende?

Rekommendera Poster

Jag har aldrig använt ekolod tidigare och såg i någon tråd att någon efterfrågade framåtseende ekolod. Betyder det att alla ekolod, normalt sett, är bakåtseende?

Jag trodde i min enfald att ett ekolod funkar som på bilden jag bifogar. Har jag missuppfattat?

post-10005627-1394235767,6755_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste har väl varit nedåtseende alltså rakt ner under båten.  Men för några år sedan började de framåtseende ekoloden bli lite vanligare, men de är fortfarande rätt dyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om ett ekolod är framåtseende eller nedåtseende? Hittar ingen uppgift om det...

På den här bilden ser det ut som att ekolodet skulle se antingen framåt eller bakåt, men inte rakt neråt.

 

post-10005627-1394235767,7049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är det så att den lodar nedåt och känner av vad som är under båten rakt ner och visar bilden sett från sidan som att man står bakom båten och tittar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alla ekolod framåtseende eller bakåtseende?  Svar Ja!

Nej allvarligt så är de vanliga ekoloden som funnits i många år nedåtseende. Man mäter i en tratt rakt ned under ekolodsgivaren. Dvs vid akterspegelen, eller mitt under båten eller var nu ekodlodsgivaren sitter. Man får bara en djupsiffra, eller en grafisk bild som visar djupet som man har passerat sista minuterna. Men inte framåt dit man är på väg.
http://www.bryggan.nu/nexus/large/01934.htm
Kostnad: Inte jättedyr. bra-att-ha-pryl!

Det finns också nyare framåtseende ekolod. Där måste givaren sticka ut från skrovet, är gjorde på ett speciellt fiffigt sett så den sveper ljudstrålen upp och ner ungefär som en radar.
Då får man ett tvärsnitt av botten framför båten på skärmen och ser ev klippor och annat INNAN man kör på dem.
Se: http://www.echopilot.com/howitworks-2.htm  
och http://www.bryggan.nu/echopilot/forsta.htm
Jag har funderat, men avskräcks av att ha en utstickande dyr pryl som sitter illa till för att krossas om man parkerar lite slarvigt i naturhamnen.
Kostnad:dyr men kanske inte avskräckande dyr.

Det finns också 3D sonar som ger en full 3D bild av vad man har framför båten:
http://www.farsounder.com/products/navigation_sonar/fs-3
http://www.farsounder.com/node/194

Kostnad: Vågar inte ens gissa vad en sådan pryl går på. Och givaren är en rejäl klump (100 x 250 mm) utanpå skrovet.
Men det finns svensk leverantör: http://www.farsounder.com/node/252

Gammal tråd här:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=37388&highlight=framåtseende



Senast ändrad av Anders_St | 02 februari 2009 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla prislappen.... Glad

Det du har på den här bilden ser ut som ett vanlig ekolod, man ser hur botten ser ut där man precis har kört. Och man kan se eventuella fiskstim som suddiga ekon strax ovanför botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki, tack för infon.

Då känns det lite onödigt att ha ett grundlarm på den som funkar upp till 61 knop...då kommer ju skrovet fungera som grundlarm strax innan ekolodet...hehe.

Antar att man får cruisa omkring först då och hitta fisken under båten och sen lägga sig en bit bort o fiska av området man rekat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tungan Snikvarianten på framåtseende lod. Tag ett beg. vanligt lod. Montera givaren på lämplig planka så att givaren tittar framåt. Stoppa ner plankan vid sidan av båten, nu kan du kolla vad som finns runt omkring dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det att se fisk ska du ha ett normalt ekolod dvs ett som tittar rakt ner under båten. Kör du utan sjökort ska du ha ett framåtseende dito. Bakåtseende ... finns inte behov för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ju varit smidigare att rikta lodet mot olika håll likt ett sökarljus för att kolla var fisken håller till, ser det bara nedåt så måste man ju passera all fisk med motorn igång, vilket inte låter helt optimalt om man gärna kikar in i grunda vikar osv.

Är det så att gammal hederlig erfarenhet funkar bättre än ekolod när det gäller att hitta fisken i så fall? Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ska använda ekolodet för att hitta fisk så måste jag varna dig för en sak. FishID. Nästan alla ekolod som också heter Fishfinder kan med automatik översätta ekon som den tror är fisk till fisksymboler. Detta funkar riktigt dåligt, den tror det mesta är fisk. Koppla därför ur FishID(görs enkelt i menyn) och kolla istället ekona. En fisk ser ut som en liggande boomerang med ändarna nedåt(se bilden du bifogade i 3e inlägget från början i denna tråd). Ser du en sån så vet man att det är en fisk.

Fisk som går i stim, t.ex abborre, ser mer ut som ett moln.

Ett billigt, bra ekolod som jag kan rekommendera är Garmin 140. Detta ekolod ser rakt ned, inte framåt.



Senast ändrad av Yadis | 02 februari 2009 | 13:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundlarm är bra!  Kanske inte i 50 knop, då måste man ha koll på kortet, men i lägre farter när man nosar sig fram.

Men man ska ju inte sätta det så kölen/skäddan tar i samtidigt som larmet går. Jag har gjort två saker:
a) satt en offset på 0.5 m, dvs lodet ger djupet under mitt motordrev och inte från båtbotten
B) satt djuplarm som piper vid 3 meter. Då hinner man reagera och stanna om det helt plötsligt blir grundare än man tänkt sig.

Det blir sällan så tvärgrunt att inte larm på 3 meter räcker för att ha vatten under fören.

Nackdelen är att det piper och lever om när man letar p-plats inne i naturhamnar, men det får man leva med.



Senast ändrad av Anders_St | 02 februari 2009 | 18:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag kikade på ekolod för nåt år sen så var prisskillnaden stor på en helt vanlig nedåtseende ekolod från huminbird och framåtseende.

den vanligaste är nedåtseende lod (en manuell lod är snöre med vikt som man sänkte ner till botten och sedan läste man av avståndet på snöret)

vissa fishfinders har även denna funktion ( alltså talar om djupet på just punkten du befinner dig på)

bilden du bifogat kommer från en lod som är i en lite exklusivare prisklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolod/Fishfinder tycker jag är ett otroligt bra komplement till sjökort och erfarenhet, men finge jag välja mellan sjökort o erfarenhet kontra fishfinder så åkte findern i sjön omgående.

Du kan få ett par exempel på hur man bäst använder lodet för att hitta bra fiske men ska du fiska seriöst så använder du inte ekolodet för att hitta enstaka fiskar utan helt enkelt för att hitta bästa platserna där fisken finns, alternativt stim av betesfisk. Som nämnts ovan ställer du in fishfindern så ev fisk visas som bågar helre än symboler. Symbolinställningen ger mängder med falsklarm, då lodet tror att allt som avger ett eko är en fisk. Bågen funkar lite annorlunda, lodet ritar helt enkelt upp konturen av fisken, från stjärt till huvud, och visar dig en vy sedd från sidan. Men det gäller alltså att du passerar rakt över fisken, inte en meter bredvid. Det kan alltså gå ett par riktigt fina firrar bredvid båten, utan att du har en chans att avgöra det enbart på ekot, vare sig i form av båge eller symbol. Hur använder man fishfindern effektivast då?

Jo, säg att du ska trolla lax eller öring, långt ut på frivatten. Då letar du först o främst efter temperaturskillnader och stim av löja eller kanske nors. Temp.skillnaden i ytan redovisas ju på skärmen i siffror, men det gäller ju bara ytan. Med ett lod av lite bättre kvalité samt en del övning kan du dessutom avläsa det s.k. språngskiktet på skärmen, alltså det djup där temperaturen drastiskt förändras. Vad gäller betesfisken ser du större stim i form av moln på skärmen. Finns det betesfisk, finns det i allmänhet också rovfisk.

Är du däremot ute efter att spinnfiska efter abborre eller kanske gädda letar du mest efter djupkanter, branter eller grund där fisken gärna samlas upp. Här har du egentligen heller ingen nytta av ekot av enskild fisk. Med hjälp av lodet har du ju letat upp en plats som erfarenhetsmässigt bör ha förutsättningar för ett bra fiske. Även här vill du ha lite varmare vatten för t.ex abborren, men här duger det med enbart den referens ytgivare ger dig, gärna kompletterat med en separat sänkbar termometer. Abborren älskar ju värme och känner skillnad på tiondels grader så språngskiktet säger dig ingenting i detta fall.

För gösfiske räcker det i allmänhet med att se djup och temperatur på lodet, speciellt vi kvälls-/nattfiske då gösen jagar ytligt, men pelagiskt.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att de allra flesta använder sitt lod på ett felaktigt sätt. Eller iallafall inte på ett optimalt sätt. Att vid gäddfiske leta enstaka individer m.h.a. ekolod är inte det allra bästa. Använd din personliga erfarenhet av att leta fiskeplatser men komplettera med ett BRA lod om du vill optimera fisket.
Alternativt, köp ett billigare (såsom det budgetlod som visas på bifogad bild i ett tidigt inlägg) om du bara är ute efter abborre/gädda/gös. Ekolod jag rekommenderar är Humminbirds Matrix-serie, samt Eagle/Lowrance i prisklassen 3000:- och uppåt. Var NOGA med monteringen av givaren. För att få fram nämnda bågar krävs att givaren sitter korrekt monterad både vad gäller placering och vinkling. Inombordplacering av givaren rekommenderas INTE. Dels beroende på att du tappar möjligheten för temperaturavläsning men även för att ekona försvagas något. Detta gör inte så mycket om man ska använda lodet enbart för djupangivelser och för att få en allmän bild av bottenstruktir osv men, återigen, ska du optimera ditt fiske och lägger ut flera tusen kronor på ett ekolod av klass, varför inte göra en optimal installation av detsamma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...