Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nitro

Båtmässan i Gbg 2009 bra eller dålig?

Rekommendera Poster

Nu gnider sig väl den ordningssamma i huvudet så flisorna rykerFörvånad. För båtmässan har ju inte öppnat ännu. Just det, men jag har ändå varit inne och rekat lite. Inte kunde jag se att det var färre saker/båtar och krimskrams än föregående år. Och så har jag redan hittat årets köpobjekt, belysningar samt fiskeprylar (som vanligt).

 

Skall jag vara helt ärlig så hela mässan ut som en gigantisk byggarbetsplats. Men det fanns mig veterligen ingen tom yta någonstans. Exempelvis mg var fint placerad mitt ibland tidningsställen. Eller vad tycks om min papparazzibild?

 

Så avslutningsvis ser årets mässa redan i detta stadiet vara ett lyft för mg. Jag tror att vi båtdårar kommer att få ett fint vattenhål i monter C01:01. I övrigt skulle det gruvligen förvåna mig ifall inte det lätt kommer att villa bort sig en, två eller fler dagar. vi ses/Nitro

post-9191-1394235767,4213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro,

Jättekul men en förhandstitt, tack för bilden du lagt in. Jag har varit så nyfiken, vi/maringuidens personal skall träffas ca 18,00 i kväll och då pyntas resterande, tv, datoret, blommor osv. Skall bli jättekul att träffa er alla bryggsnackare och nyttjare av maringuiden.

mvh suzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2009-01-30 kl. 17:55

I år verkar det verkligen vara drag både på mässan och framförallt på och vid mg:s monter. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en vy över segelbåtar mvh/Nitro

 

post-9191-1394235767,828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Verkar ju se ut som föregående år ungefär tycker jag!
Finns dock för gångs skull en del båtar jag faktiskt vill kika lite på, den längtan har inte infunnit sig tidigare år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu suger det i båttarmen..! Ska dit på måndag hoppas jag.. annars blir det någon annan dag i veckan. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga så mycket om båtarna m.m men champagne, vin o öl fanns de gott om igår Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt okej enligt mig. Lite för få segelbåtar bara. Skulle vilja se lite fler märken än de gamla vanliga. Fick lite bra råd hos Jotun inför båtsäsongen... :) Nästan så att man ser fram emot att ta hand om den lille gule.

Bankar huvudet i väggen över att jag inte köpte det där regnstället när vi var i Skottland förra helgen. Tusan, tusan, tusan.... Det var ju typ tre gåner så dyrt på mässan!

I övrigt vill jag ha sommar och ny båt NUUUU!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort en repris tyckte jag.
Men idel glada själar med något i blicken, vet inte om det var paniken eller ölen som var upphovet. Men lika roligt som vanligt. 47 dagar kvar till vårdagjämningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen efter att ha avverkat 60 mil för att gå på båtmässan.

Tycker mässan är en flopp och enda undantagen är Sea Sea och Hjertmans som har trevliga montrar. Och givetvis Maringuiden som sålde trevliga T-shirts. Helt ärligt, var Watskis monter ett skämt eller? Var är affärsmannaskapet? Hade jag haft en båttillbehörsbutik hade jag tagit mina 50 bestseller produkter och samtliga nyheter och sålt utav helvete. Ville idag köpa ett nytt teleflex gashandtag vajjrar, samtliga instrument, fenderskydd, mm mm. Men det kunde jag glömma.Inte ens bottenfärg fick jag med mig. Men visst, jag förstår hur ni tänker.

Vi tar med en produkt av var, monterar fast den i en provisorisk vägg och hänvisar alla som vill köpa till vår hemsida. Då slipper vi jobba i onödan och framförallt så kan vi fortsätta ta hutlöst betalt utan att ge mässrabatt. Frakten får kunden ändå betala så det blir skitbra.

Jag lovar på heder och samvete att aldrig mer handla i en svensk båttillbehörsbutik utan kommer beställa allt från usa eller köpa i danmark.

Övrigt på ovanvåningen; Britt-Maries rengöringskräm, Sven-åkes dundertvätt, Jackor tillverkade av gamla segel, Kentas super magica de hex rengöring, huvudmassage pryl, och 5 par strumpor för 100 kr. Sorry, alla rengöringskrängare. Autosol slår era hemkokade produkter med hästlängder.

Såååå, till anledningen att jag åkte dit, MOTORBÅTAR.

Man får stå och köa för att få komma ner och titta i båtarna. Inte så konstigt tänker du eftersom det är mycket folk och det finns ett stoort intresse. Hade varit helt ok för mig. Men när det beror på att det är klassvis av snorungar som leker pjätt på båtarna och provligger durken så blir man sjukt irriterad. Hur kan man som förälder inte skämmas? Hur kan man som utställare inte säga till? Helt sjukt. Likadant på samtliga montrar. Jag tycker också att det är ett hån mot oss ägare till amerikanare. Kajaker, kanoter,vattenskotrar, ryds samtliga 6532 modeller, örnvik, mfl fanns det i överflöd. Och ja jag vet att brunnswick äger dessa samt flertalet amerikanska märket. Men fan. In med lite intressanta båtar i 26-32fots-klassen tillverkade i USA. Var i köpenhamn förra året och där fanns ALLA nyheter representerade. Men fan.. 400 olika variationerpå en styrpulpetare. Det är inte ok. Goe Glenn från Göteborg tänker inte byta ut sin ändå.

Nu ska jag dricka whiskey och beställa prylar från Boatfix.com.

Och nej... Jag är inte bitter. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Mässan är väl ok. Försöker bara vänja mig med köer. Kö till allt. Well! Så är det väl.

Fick en katalog från seasea. Komplement till Watski kanske? En ny konkurrent på marknaden. Ny för mig i alla fall. Har inte hunnit med att jämföra priser än.

Försökte komma ner i en Najad, men det var fetkö. Gick och ställde mig i pilsnerkön istället. Har ändå inte råd att köpa en Najad. Ett par pilsner kan jag dock kosta på mig. Jag får nog fortsätta titta på bilder på en Najad. Pilsnern har jag fortfarande råd medSkrattande.

 /Benny W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen ovanstående från tidigare mässor. Visst är det roligt att barn har båtintresse, minns själv när jag gick på båtmässa i 10-års himlen och tyckte jag var i himlen när jag fick gå in och titta på så många fina båtar. Men det är konstigt att många föräldrar ser båtarna som någon sorts lekstuga och låter barnen leka mamma-pappa-barn länge och väl i - och att utställarna tillåter det.

Många av 2:a våningens produkter hittar man på vilken marknad som helst och har ingenting att göra på en båtmässa.

Själv har jag tänkt att gå dit under veckan, siktar på att vara där mellan 13-17 för att slippa den värsta trängseln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att jag inte är ensam om min negativa kritik. Glad

det är underbart att kommande generationer får ett intresse för båtlivet redan som barn. Håller själv tummarna för att min son ska föra min familjs traditioner vidare. Att släpa med sina barn och låta de härja fritt i hallarna är inte ok. Tror att föräldrarna iaf till de lite äldre barnen säger direkt vid ankomst Nu ses vi vid hamburger´ baren klockan 12.00 och sen går de i lugn och ro och tittar på vad de vill medan ungarna härjar fritt.

Kan ändå inte släppa tanken.. Hur kan man inte ha de båtarna som majoriteten i motorbåtssnack är intresserade av. Hittade TVÅ Maxum .. Det var allt. Inte ens en bayliner, inte ens en Sea Ray. Vafan... Det är inte ok. Hur många av desssa båtar importeras till sverige varje år? Hur många bayliner/Searay/Crownline/Fourwinns/Chaparral etc. ägare har vi i sverige? Måste snart gå en på varje tändkulemotor. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten 18 fots Sea Ray hittade jag lite undangömd. Ingen monter o ingen personal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tjuvkikat i helgen och reagerade på att spriten verkade viktigare än båtarna, satt märkbart packade människor lite överallt. Jag har aldrig druckit en droppe på en mässa och jag kommer nog inte göra det heller. Jag går inte dit för att förtära utan för att kolla på båtarna och tillbehören.

Ska dit på Torsdag med frugan och förhoppningsvis slipper vi både stekare och fyllon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, missade du vad vi skrivit? det finns varken båtar eller tillbehör av intresse. Klart folk super ner sig. Åk dit på Elfack så ska du få se på fulleslag. Skrattande

Slippa stekare.. Haha, jo där är nog båtar som intresserar dig ändå.

EDIT: Var inne på din hemsida nu, där är nog mycket som faller dig i smaken. Missa inte jubileumshallen.

 



Senast ändrad av davahl | 01 februari 2009 | 15:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är intresserad av Seamaster 700 och enl. säljaren i Björlanda så skulle denna modell finnas på mässan ... men näpp ... Tittade mest på hyttbåtar , bobåt kombination fiskebåt . Viknes , Arvor , Saga , Delta och Guernsey m.m ..  Obestämd   Båtmässan var större förra året och det märktes att lågkonjukturen har slagit till . Det ända jag fick med mig hem var ett Universal rengöringsmedel och en skruvmejselsats från Maringuidens monter ...

Ha trevligt på mässan 

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte dra en runda på söndag (har inte ngt annat val) och spana lite mest för att det är skoj. ngn som såg till en halvfluffig entrématta? missade att köpa den i sthlm förra året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2009-02-04 åter en sväng på båtmässan. Ok, det verkar vara ett ganska ordenligt besökstapp men vad gör det när man får höra en riktig tändkula gå. Tyvärr kan jag inte förmedla ljudet endast en bild. I övrigt var  det trevligt att åter känna lukten av riktig tjära och smeka riktiga båtar. mvh/Nitro



Senast ändrad av Nitro | 04 februari 2009 | 20:05

post-9191-1394235771,4906_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit åtta år på raken på Stockholmsmässan. Har knappt hunnit igenom mässan innan stängning, trots att vi varit där och hängt på låset. Göteborgsmässan var avklarad på tre timmar. Vi trodde först att vi missat något, var fanns alla prylarna? Det var inte mer är den lilla övervåningen där hälften bestod av nasare som sålde mirakelmedel, gummiskrapor och annat som finns på varenda publik mässa. Nästan inga segelbåtar.

Resan var jättekul, Göteborg var trevligt - men mässan... nä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog besökt mässan nästan alla år, sedan jag var sjöscout och sålde lotter. I år hade jag planerat två besök, varför jag bara lade på fem timmar parkering för bilen. Jag var klar på fyra. Det har aldrig inträffat tidigare, och jag ska nog inte ner mer. Hoppas på en bättre mässa nästa år när det råder högkonjunktur igen. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast borde det inte vara tvärt om?  Nu i rådande lågkonjuktur borde väl alla båtrelaterade företag verkligen vilja visa upp sig och sina produkter?  Längtar till mässan så att jag håller på att spricka.  Att gå där från öppning till stängning och bli plattfot är härligt.  Ska ta mina slitna foppatofflor med mig i år så kanske fötterna mår bättre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt

 

Som straff blev jag tvungen att åka till Göteborg idag. Jag blev klar med mitt uppdrag ca kl 12 och behövde inte va hemma i Kungshamn förrän 18,30 så jag tog en sväng till båtmässan.

 

På båtmässan i Göteborg har jag inte varit sen mitten av 1980-talet. Om man med båtintresse menar att gå på båtmässan är jag definitivt inte intreserad av båtar. Å andra sidan har jag aldrig gillat att gå på elfackmässan heller trots att jag jobbat som elektriker hela livet, trots att företaget bjöd på resan och våra leverantörer bjöd på inträdet och ofta någfot mer. Så det är nog mer en personlig läggning som gör att jag tycker dylika tillställningar är tröttsamma.

 

Höjpunkterna var nog besöket i jubileumshallen. Tändkulemotorn hade precis stoppats när jag kom ner, men jag fick se repslagningen, och visst är det nåt speciellt med träbåtar. Å andra sidan är det nog tur att man inte har nån själv.

 

Jag fick  möjlighet att kolla på olika ankarhållare hos Båtsystem vilket var den stora anledningen till att jag gick på mässan. Är ganska säker på vilken hållare som passar min båt bäst. Får ta och mäta lite nästa gång jag går ner till båten.

 

Några Sotnäsbor träffade jag också samt några andra goa gubbar  vid fikabordet.

 

På vägen ut fastnade jag vi MG´ s monter - lyckades logga in och fick en bitssats. Tack Lena.

 

Om det inte skulle va nåt speciellt jag vill titta på lär det nog dröja innan jag åker det 30 milen extra för att gå på mässan, men jag har i alla fall fått tag på samtliga av årets båttillbehörskattaloger som jag brukar införskaffa - och det på samma ställe. Det brukar ju bli ett antal besök i olika båtillbehörsbutiker för det ändamålet och såna besök brukar ju inte va gratis Förvånad .

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var även jag på mässan. Tyckte det mesta var sig rätt så likt från föregående år fast mindre folk, väldans få segelbåtar och halvstora småbåtar i överflöd. Kändes som alla sparat in lite lite på ett eller annat sätt!

Hade gärna velat ser lite mer mångfal bland de mindre båtarna. Borta vid Ryds och Huges marina tyckte jag varenda båt såg lika ut. Vita med lite bå text på, konstigt att folk är så rädda för lite färg på båtarna! Hade velat se lite mer amerikanare och lite mer mindre segelbåtar.

Men överlag skapligt nöjd, torsdag var en bra dag att gå på. Lite folk o gott om utrymme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att årets mässa är sådär.... känns att den blir sämmre o sämre för varje år.... inte för o vara negativ.... men har sprungit runt o letat ny dinge till stora båten... men när man går runt till olika montrar så av hälften av de mindre montrarna så finns de inte ens något personal i de.... och går man till de större... inga namn nämnda så kan eller vet de inget ting... de kan inte ens hitta rätt i deras produkt pärmar...

däremot på vån 2 där tillbehören är är de bra mycke bättre fart tycker ja... inklusive våran monter.... (nä ja nämner inte vilken de e för att ja inte skall göra reklam för den här)

så får hoppas den får ett ryck till nästa år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...