Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Briggen

Gasfjädrar motorrumslucka

Rekommendera Poster

Någon som har några erfarenheter? Finns det några fallgropar att undvika?

Funderar på att ta ett par från en Chrysler Voyager.

Hoppas att det går att borra och bulta fast dem i plasten på ngt vis.

Har en Bella 630.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan rekomendera biltema, där kan man måtta o fixa på plats, mina e till en passat motorhuv ursprungligen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar mest på hur det ska funka med monteringen. Undrar om man måste göra

ngn special fästanordning. Är ju liksom inte lika förberett som på en bil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var inne på detta förra våren men gick till slut på helt köpta gasfjädrar.

Det som är dyrt är kopplingarna, kanske kan du spara lite pengar om de du har passar till dessa som är de enda som jag vet säljs som passar att montera i en båt.

http://www.stabilus.com/us/main/products/non-locking-gas-springs/industrial/end-fittings.html

Det fanns en sida förra året som man kunde välja vilken fjäder och vilka beslag man ville ha men hittar den inte just nu.

PS Hade själv en Bella 630 tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser de ut. Vad mer behövs för att få dit dem?

hälsn

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringen är helt klart lite lurig. Har en bekant som höll på med gasdämpare till en lucka på en kärra. Han hade väldans svårt att få belastningen rakt på dämparna. Lätt att det blir snett på nått sätt o då vickar man kolvarna så dämparna börjar läcka o blir skrot rätt fort. Men kanske bara han som gjorde det svårt för sig...

Tror också Biltema eller annat ställe med skaplig sortering kan vara värt ett besök så man kan måtta o kika lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gasdämpare till min motorlucka. Bytte i höstas då de var så dåliga så de inte orkade hålla luckan öppen.
Mätte dem och kollade vilken kraft de hade, sen åkte jag till biltema och köpte ett par som passade.

Har för mig att de även har utan kul-kopplingen i änden. Någon typ av bult-lösning har jag för mig, men åk till en butik och kolla. De brukar ligga oförpackade så det är lätt att kolla vad som passar.

Var bara uppmärksam på att du får lämplig lyftkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På min förra båt - en Bella 581 L - hade akterluckan på hytten två gasfjädrar som satt moterade med prydliga fästbeslag. Tyvärr kan jag inte hitta någon bild som visar hur de såg ut, men de måste ju uppenbarligen finnas någonstans. Kanske Bella Boats i Finland kan upplysa.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det där med fästbeslagen.

Misstänker att man måste försöka skaffa sådana. Hittills har jag fått intrycket att Bella har dåligt med tillbehör till sina båtar...

Nu har jag ju redan dessa fjädrar (se bild i tidigare inlägg) och tänkte i första hand försöka med dem. Fast då hänger det väl på om jag får tag i några beslag.

Har just hittat beslag på Seasea och Interboat, ser lovande ut (ska kolla Biltema oxå)

 

Anders



Senast ändrad av Briggen | 29 januari 2009 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt...  det sitter ju beslag på dina dämpare redan... eller själva kulkopplingen

sen så fixar du tilll en liten plåtbit i alu eller rf i varje ända som du borrar hål i som du i sin tur skruvar dämparen i, sen så skruvar du fast plåtbiten i båten resp i luckan.  ganska strait forward. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beslagen som alla båttillbehörsbutiker säljer kommer från siten jag länkade till.

Kolla där så kan du beställa i butiken. Biltema har inte dessa beslag och vissa av deras dämpare passar ej till alla beslag. Been there seen that! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, plåtbitar eller fästbeslag, tror jag kommer att behövas. (Som sagt fjädrarna som jag har är ju inte nakna så att säga, de har ju redan ändbeslagen) Tänkte först att man kanske kunde dra fast dem som de är i båt respektive lucka, men det verkar osäkert, då blir det väl snett och struligt.

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligtvis inte så att ändbeslagen på dina fjädrar kan plockas bort? Har för mig att en del såna fjädrar är gängade i änden och att man i så fall kan byta ändbeslag, eller använda helt utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de går nog att blocka bort, om de inte kan användas vill säga. Läste på Stabilus att en större motorlucka behöver 400 N (2 fjädrar). Vad har ni på era?

Min lucka är ca 95x115

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...