Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Luffarn

Kapacitet cirkulationspump?

Rekommendera Poster

Det är ju helt sjukt. Hur många inlägg kan man ha om en sån här stentråkig fråga? (Oj här kom ett till Skäms.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tycker det är skit bra. nyttig info och lösningar på tänkbara  problem med vattenburen värmare.

 

vad har du själv för system i din egen båt?  hade inte du velat att det fanns tips och lösningar på dina ev problem som kan uppstå med din värmare?

 

finns väl liknande system i husvagnar , hus ,och i bilar. fast på olika sätt.så nyttigt är det och intressant . märks på alla inlägg här.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gasolvärmare från 1972. Orange och fin. Antagligen livsfarlig. Jag föredrar dock min medtagbara värmare:

En Anna av årsmodell 67 är pålitlig, inte alls sliten, liten risk för explosioner (men visst händer det), Den har dessutom en massa funktioner som inga andra värmare har. Några exempel: Styrman, diskare, navigatör, kock...

Min gasolvärmare hade ett temperaturreglage och en startknapp. Min Anna 67:a är röststyrd. Tyvärr är den inte lika snabbstartad som en gasolvärmare med piezoelektrisk tändning men det får man ta.

Gasolvärmaren har slingor både här och där i båten. Min Anna 67:a slingrar sig om mig vid behov. Inte illa va?

Så nu vet ni det.

PS. Nej Den är inte till salu och tyvärr finns den i bara ett ex.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm jag har en izabelle 86a´ ´ som måste gå extremt lättklädd p.g.a  den extrema värmen som blir av min väl fungerande D3 a Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endast för perverst intresserade av vattenvärme... När jag och kompisen körde min Webasto i hans bilverkstad satte vi den i ett skruvstycke och hade slangar ner på golvet till en uppsprättad 20-liters dunk. Då satte vi en konvektor, ett 22 mm rör med flänsar 6 ggr 6 cm, lika som Hjertmans säljer, det sitter lika i husvagnar, på utslangen ner mot dunken, och klämde fast tempgivaren till digitalmätaren mellan flänsarna intill röret. Sen mätte vi direkt även i vattnet. När vattnet var 72 grader slog värmaren om till dellast, då visade givaren på konvektorn 62 grader. Sen tippade vi ur hetvatten och fyllde på med kallt och efter en stund drog den igång på max igen. Så i ett så litet system verkade den hålla gradväxlingarna.

 

Jag startade värmaren och fläktarna kl 15,30 i båten idag. Då var det 2 plus både ute och i båten. En timme senare när värmaren gått oavbrutet på full fart började jag mäta mellan flänsarna på min konvektor på samma sätt som i verkstan. Konvektorn sitter ca 60 cm efter värmaren under diskbänken och förvärmer luften till fläktpaketet jag har där. Paketet har två luftslangar, den ena blåser på golvet vid pentryt, den andra bak till akterkojen.

Tempen på röret efter en timme med fläktarna igång, den stora på lågfart.

Klockan/temp

16,30 - 42,4 grader

16,35 - 43,6

16,40 - 44,4

16,45 - 45,4

Nu stannar den helt, (den har gått 76 minuter) och startar direkt om igen på lågfart och tempen sjunker.

16,50 - 40,4 grader

Efter ca 10 minuter går den upp i maxfart igen.

16,55 - 36,5 (samtidgt som den går upp i maxfart)

17,00 - 44,3 grader

17,05 - 46,3. Här släcker jag trålarfotogenlampan som jag haft igång nu är det kanske 18 grader i salongen.

17,10 - 48,1 grader på röret

17,15 - 48,8 och 20 grader i salongen vid huvudskottet. Ca 16 grader i förpiken.

17,20 - 49,7

17,25 - 50,3 stora fläkten stannar, den styrs av en egen termostat som sitter nedanför nedgångsluckan där det brukar dra som mest. Vrider upp den högre än de 21 grader den står på så den fortsätter snurra, nu på full fart.

17,30 - 50,9 grader, nu går värmaren ner på halvfart.

17,35 - 48,1

17,42 - 44,9

17,47 - 44,0 Nu knäpper jag av värmaren två minuter och slår på igen för att lura upp den på maxfart, och det lyckas också.

17,50 - 40,4

18,00 - 44,5 Stänger av fläktarna för att se vad som händer då när den går på max. Och för att se om det blir kallt fort i båten med bara passiva radiatorer.

18,05 - 50,0. Utan fläktar stiger tempen fort, nu gick den ner på halvfart igen. Men utan fläktar fortsätter tempen att stiga även på halvgas.

18,07 - 52,0

18,10 - 52,7

18,16 - 53,7

18,20 - 54,3

18,25 - 55,3 Det blir allt svalare i båten. Nu stänger jag kranarna till fläktpaketens returer för att tvinga allt vatten att gå hela vägen runt båten och tempen sjunker då tillfälligt ca en grad.

18,35 - 55,3 Detta börjar bli enformigt, har inte ens radion på för att inte missa ändringar i pumpens tickande, så jag går en promenad och tittar ut över ett spegelblankt kvällshav. Kommer tillbaka efter 20 minuter, värmaren går i samma halvfart, men nu är det ganska hett på utsidan röret.

18,55 - 57,0 grader, just när jag läst av stannar värmaren helt. Tempen i båten har åter stigit till 20 grader under promenaden med enbart passiva radiatorer, ca nollgradigt ute. Det är ganska bra när ingenting av mitt system är synligt.

När värmaren vid provkörningen i verkstan slog av vid verklig vattentemp på 72 grader var det 62 utanpå röret. Man kan kanske gissa att det nu var 66 gradigt vatten inne i röret?

Innan jag åker hem flyttar jag givaren till fläktutblåset för att mäta tempen på luften som blåser ut. 45 grader får jag när jag knäpper igång med returkranen fullt öppnad. Sen dalar tempen sakta och värmaren tickar igång på lågfart igen. Vid 41 grader på luften stabileserar sig det hela och inget ändras på 10 minuter. Då blir hungern i magen övermäktig och jag slår av allt och far hem och äter och skriver ned detta, skrivandet tog mig drygt en timme!

 

Värmen stiger ju väldigt snabbt, båten är en 31 fots Vagabond, sex ton plast, järn och tjock teakinredning som är helt genomkyld. Skrovet och däcket är av divinycellsandvish som håller värmen bra, men under vattenlinjen är det enkellaminat, det kyler ju en del när båten står på land.

Att värmaren efter att ha gått ned på dellast måste bli så kall som 56 grader är det stora problemet. När den återgår till maxfart efter en halvtimme med fläktarna på fullgas och bara ca 12 grader i båten (förra mätningen) då har rörtempen hunnit sjunka till ca 32 grader och det börjar blåsa halvkallt ur fläktarna. Det ger ojämn temperatur och drar en massa ström. Kunde man ändra 56 grader till typ 68 grader vore det nog bra. Och 72 grader till 78. Avslaget vid 76,5 grad kunde kanske höjas till 80. Sommartid skulle jag då bara behöva köra fläktarna kortvarigt, värmen skulle komma nästan lika fort som ur en luftvärmare, sen skulle värmaren gå enbart på halvfart och ändå värma upp båten så att huvudtermostaten slår ifrån både värmare och fläktar. Tyst, varmt och strömsnålt.icon_biggrin.gif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu händer det stora saker snart!

Lars Larsson som är Webastokapten på KG Knutsson ska skicka upp ett omprogrammerat kretskort/styrenhet som jag kan byta med. Det kan göras utan att ens ta bort värmaren. Sen blir det säkert varmare. Bra service av Knutsson!Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att de tar tillvara påpekande från kunder. Det kan ge bättre produkt och skapar god stämning i kundledet. En fjäder i Webastohatten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med visst intresse följt Håkans vedermödor.

 

Skall bli intresant att se hur min nyinstallerade Webastovärmare fungerar, viserligen luft, men ändå. Skulle provkört den idag, men det fattades en kabelsko för att ansluta plussen till batteriet, och  i viss mån tid.

 

I morgon får vi se. Obestämd

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen hade en tanke om att den jag har kunde vara programmerad för dieselbilar, och att det finns en annan inställning om de ska sitta i båtar som värmare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I måndags hämtade jag värmaren med nytt omprogrammerat kretskort. Trodde jag. Det visade sig att nästan hela värmaren bytts ut, även själva brännardelen med värmeväxlaren. Så nu, hör och häpna har jag inte längre en Webasto Thermo Top E på 4,2 kw, nu är den en Termo Top C på 5,2 kw med alla gradtal förhöjda! Jäklar vad det blev varmt fort. Baylinergrannen och jag satt och gaggade där en stund medans fläktrnaslog i från en efter en när det var 20 grader i båten. Sen hölls den värmen lätt med bara de passiva konvektorerna, och det på lågeffekt! Och det fina är att lågeffekten på den här värmaren är den samma som i den förra, så ström och dieselförbrukningen blir den samma, ja lägre eftersom jag nu får upp värmen på en grisblink. I förpiken var det lagom sovtemperatur efter sådär en kvart bara! Det var iofs ca 10 grader ute, men jäklar vad fort värmen kom i hela båten. Och ur slejfarna i kojsidorna formligen kokade go passiv värme ut. Obeskrivligt.
Jag är helt tagen, utan att överdriva. Vilken otrolig service och vänlighet av KG Knutsson. 

Nu har jag i em kört värmaren igen. Värmen stiger förstås snabbare, längst fram i förpiken där det var kallast förr får jag sovtemp på kanske , 15, 20 minuter nu när det är ett par plus från början. skrev upp lite idag.
Startar värmaren som går för fullt tills jag har 68,8 på utsidan konvektorn, det betyder ca 78 verkliga grader på vattnet inne i röret, det är absolut rekord. Där gick den ned på halvgas. Den sjunker då bara några grader om fläktarna är av. Alla metalldelar i systemet är så heta att man bränner sig. Skön värme pyser fram ur soffornas slejfar. Plåtfronten på det lilla elementet i förpiken värmer som ett litet element även med fläkten avagen.
 
Drar på fläktarna när mätaren visar 63 grader. Efter bara två minuter (!) reagerar värmaren och varvar upp igen. Förut fick jag köra fläktarna över en halvtimme iland innan den gick upp fullt. Och då gick den snart ner igen.
Varmluften ur fläktarna med förra värmaren var knappt ljummen, nu ka man föna håret där nästan. Luftslangen under diskbänkensom blåser ut nere vid golvet går att ta lös ini skåpet och dra ut som en grov dammsugarslang och ha som hårblås!
 
Det blir så jäkla varmt nu att jag håller salongen nästan för vam med bara den ena lilla fläktpaketets datafläkt på lågfarten, då drar det inte mycket ström, och hörs ine heller. Förut hade jag en jäkla strömförbrukning även på sommaren och ett oväsen som i en industrilokal. När jag värmt upp den nollgradiga båten ett par timmar behöver jag inte fläktarna ens nu i april, det räcker med konvektorerna. Nu till sommaren kommer fläktarna knappast att snurra alls.
Det konstiga är ju att den här har samma effekt på lågfarten som den förra, ändå är skillnaden enorm, det blir jäkligt hett även på lågfart, min tempmätare kanske visar för lite?
 
Jag är förstås fruktansvärt glad över denna service!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att veta att en bra värmare även har en bra importör.

Hela tiden har det varit värmaren som har varit felprogrammerad troligen. Det är ju vad du konstaterat i en vinters glykolbadande.

Här har vi spekulerat över kokning med bubbelbildning och cirkulationspumpskapacitet när det har varit värmaren som efter en kort högtemperatursperiod gåt ner till lågfart.

Grattis Luffarn och fjäder i hatten för KGK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag följt tråden med mycket stort intresse och särskilt uppskattar jag Luffarn:s mycket detaljerade beskrivningar på vad som gjorts och vad som hänt, tack Luffarn! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo! Ni vill väl höra lite mer?

Värmen går ju helt suveränt nu. Körde en stund och kollade i dag
Med givaren mellan aluflänsarna och med en handduk som isolering lagd ovanpå på första konvektorn, mätte jag 68,8 när värmaren gick ned på lågfart.
Drog på fläktarna, redan inom två minuter gasar värmaren fullt igen.
Låter jag bli att slå på fläktarna när den går ner på dellast fortsätter tempen att stiga, min mätar går bara till 70 grader, men värmaren gick en god stund efter att 70 C passerats. Flyttade givaren till handdukstorken på toan några meter framåt i båten där har jag 67 grader. Man bränner sig. När det visar över 70 grader utanpå röret är säkert glykolvattnet ca 80 grader. Det ger en enorm värme jämfört med förr.

Flyttade givaren igen till luftslangen som blåser från det större värmepaketet, nu gick värmaren på fullt igen. Som varmast visade det 60,5 grader! Det är helt sensationellt om man jämför med förra Webaston, då brukade det blåsa 27 - 28 grader. Att värmaren dunkade och gick en hel dag spelade ingen roll. Inte hur jag än luftade och drog om slangarna heller. Eller om jag hade en, två eller tre cirkpumpar. Nu har jag en.

Mätte även utluften från den mindre fläkten i salongssoffan. Fast värmaren då gick på dellast visade det hela 63 grader! Makalöst!
Sist mätte jag luftblåsandet från den lilla fläkten i förpiken. När mätaren visade 54 grader blev det för varmt att sitta där, hade annat att göra också.
Nu hade jag bara en fläkt på i taget, med alla på fullt samtidigt sjunker väl hettan ur paketen. Men som det är nu med ca fem plusgrader ute så går fläktarna bara ett tag, sen slår termostaten för varje fläkt av. Det är så bra så man knappt tror det är sant.

Lågeffekten på den här webaston och den förra är ju den samma, ändå blev rören knappt ljumma med den och stekheta med den här. Högeffekten gick den förra enbart en kort stund på, sen var det bara lågfart. Den nya blir stekhet även på bara lågfarten efter nån timme. Knepigt men sant.

post-6890-1394235865,2273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn skrev: ...Den nya blir stekhet även på lågfarten efter nån timme.

Den gamla brännarens verkningsgrad var nog dålig, trots allt? Inte så mycket som kan krångla med en eldslåga som värmer en rörslinga, kan tyckas. Bränsle/ luftblandningen eller isolerande sotavlagringar är väl iofs tänkbara felkällor?

Nå, det är ju avklarat och allt funkar ju bra nu. Bra jobbat! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du har fått en effektiv värmare. Du har testkört i låga temperaturer och båten verkar nu passa i Norra Ishavet vad värmen beträffar.

Men hur går det på sommaren då du behöver lite värme för kväll och natt? Då blir det på/av på/av som gäller och du skulle önska dig ett till läge som den gamla Webaston. Blir det en till omprogrammering kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla värmaren hann ju aldrig bli gammal, den var lika hela tiden. Man kan ju undra var värmen tog vägen?

Lågfarten kommer att ge tillräcklig värme till sommaren så jag klarar mig helt utan fläktar, det är ju mkt bättre strömekonomiskt. Jag brukar köra den en rejäl stund på kvällen så det är varmt när man kojar, sen ställer jag huvudtermostaten så den inte slår på förrns långt senare. När man väl krypit ner i varma sängkläder är det bara skönt om det blir svalt. När det sen blir kanske så kallt som 15 grader vill man att det ska hända saker snabbt. Den tar inte så mkt ström i starten heller, skillnaden är stor jmf med Eberspächer, den här har keramisk tändning, Eberspächern har glödstift av samma typ som i gamla mercadieslar.

Egentligen borde man ha två alternativa huvudtermostater, en i salongen och en i förpiken om man sover bara där. Men med lite övning kan jag ställa både huvudtermostaten vid kartbordet och slaongens fläktar på kanske bara 14 grader och få ett medel på 18 i förpiken.

Den Ebespächer huvudtermostat jag har nu har ett intervall på tre grader för till/frånslag. Riktigt nördigt vore att ha en huvudtermostat med det här intervallet ställbart. Fläkttermostaterna från Jaeger har en precision på 0,5 grader, det skulle nog funka dåligt på huvudtermostaten. Men kanske två graders diff vore bättre än tre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är som du säger att man klarar sig utan värmare när man väl kojat. När man seglat och blivit kall behövs drösvis med värme för att komma ifatt. Då har du fått vad du eftersträvat verkligen.

Då blir det Norra ishavet så småningom. Du har ju en båt som klarar sig längre sträckor. Göta Kanal och Göta älv tar dig till Västkusten. Vore kul att ses. Jag bjuder på en kopp Gevalia om jag får oväntat besök. Kan lotsa dig uppåt norska fjordarna och peka ut riktningen mot ishavet.

Jag har fått till en gångvärme nu i Forgusen som också är kalas när man går in i hamn. Den värmer båten till 20 grader på en timme. Man ska ju ändå ladda och värma varmvatten. Min värmare gillar inte lutning så det blir lite mer dieselmotor nu kan jag tro. Den som går av passet vill oftast värma upp sig så då får man offra lite koldioxid för den goda värmens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inbjudan!

Var det inte nån i denna långa tråd som bytt värmare och hade den gamla luft-Wallasen liggandes? Kompisen är ute efter en att sätta fart på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...