Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
evaand63

Oxalsyra???

Rekommendera Poster

Har nu provat universal medlet oxalsyra. Har blandat 20 % oxalsyra 20% biltema båtschampoo(förvånansvärt bra båtschampoo) tapetklister. Låtit verka upp till 45 minuter.Det händer inte speciellt mycke!!! Vill verkligen bleka gelcoaten som är grådassig o ful. Någon som har bra tips!! Vad är felet?? Svårt att hitta på internet om hur stark blandning man kan ha samt hur bra att blanda med andra medel.

 ps. sorry glömde tala om att vi just nu har vissa skrovdelar hemma som vi testat detta på.

Alltså temperaturen är då således över 20 grader.



Senast ändrad av evaand63 | 23 januari 2009 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med fälgtvätt istället. Biltema funkar tydligen, själv har jag använt OK:s, funkar alldeles utmärkt. Bara spraya på o skölja!

//T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken temperatur jobbar du i? Jag har själv kört med Rönnbäcks tvätt som fungerar på samma sätt som oxalsyra och den fungerar utmärkt men är temperaturkänslig. Det måste verka ett dygn i 20 grader. När jag tog upp båten i höstas var det 7 grader och då tog det en vecka innan motsvarande effekt uppnåddes.

Vidare vet jag inte riktigt vad du menar med att du ska bleka gelcoaten. Medlet äter upp allt skit och gör riktigt rent men jag skulle inte kunna säga att den bleker en åldrad gulnad gelcoat till kritvit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten inte bara matt och smutsig?
Då borde väl en rengöring och polering fungera bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mättar några liter vatten med oxalsyra, stryker på med borste, efter att det fått verka 10-15 minuter spolar av med rikligt med vatten och den bruna randen är borta. Fungerar utan klister och shampo. Det som blir kvar i spannen får torka tills vattnet dunstat bort, oxalsyre kristallerna sparas och kan återanvändas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga produkter för detta , använd dom !

Water line  m,m  !  kostar en dryga hundring , då slipper du experimentera själv .

 

 

 

Välj den simpla vägen, som Boxer-Robban hade de sakt  ...  :-=

Flört

post-11345-1394235755,7771_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det har vi testat förra året utan större resultat...dessutom har vi en segelbåt på 27 fot så kostnader drar iväg.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade ca 10% oxalsyra i enbart vatten, hällde allt i en typ blomspruta och sprayade i vatten linjen. När jag kommit runt båten tog jag en mjuk borste och gick runt ett varv till. Sedan sköljde jag av med vatten. Där det fortfarande var lite dassigt gick jag och sprayade och gnuggade lite extra. Blev som nytt. Såg dock att teaken på badplattformen också blev lite blekt. När jag höll på var det direkt efter upptagningen i höstas 5grader och duggregn.

Oxalsyra är ett ortoligt bra rengöringsmedel tycker jag. 80 kr för en burk som iaf räcker i 5 år

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Oxalsyra från färghandlaren och potatismjöl från köket, blandade en 10% lösning penslades på och fick verka ca 10 min och spolade av med färskvatten

post-549-1394235755,8372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha ser väl helt ok ut!! som många andra ex. jag sett. Vi får ingen skillnad alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha och då kanske vi inte har/hade samma problem !!lycka till med ditt fortsatta sökande

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y-10, Autosol WaterLine eller Rönnqvist Botbottentvättmedel funkar BRA!

Finns fler bra medel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man till priset är Oxalsyra i pulverform från järnhandeln så är det klart billigast. En burk räcker flera år .

Men vill man att det skall stå BÅT på burken så kostar det minst det dubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag håller med dig.... det är en mycket konstig marknad när det gäller båtprylar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med rabarber direkt från trådgårdlandet i sommras på svärfarsbåt. Skalade av ytterskalet och gned på plasten och sköljde ramarbern i en spann då och då. Detta var kanon trots att båten legat med botten upp i 8år i trädgården så blev resultatet kanon.

Detta måste vara EKO-rengöring i den högre skolan ?

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra 1/10 med ljummet vatten, spraya på, låt dra, spola av. Ren rabarber är nog det mest miljövänligaste, synd bara att rabarbern inte hinner växa till sig för mig.

/Peter

 

post-5632-1394235757,1119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandar 1-2 dl pulver i ca 1.5 liter ljummet/varmt vatten i en pumpspruta typ ogrässpruta sprutar och på låter verka i ca 5-10 min och det blir kanon rent även i temperaturer en bit under 20 grader. Det bästa medel jag har testat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev ovan - varför krångla till det ?

Biltemas fälgrengöring är inget annat än oxalsyralösning, färdigblandad och klar. Dessutom med spraypistol. En liter för 40:-. Har fungerat ypperligt på min och grannbåtarna vid många års tvätt.

Förstår inte varför så många fortsätter envisas med att blanda och kladda sina egna brygder, eller rekommenderar dyrare specialmedel Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar...men vi har nu fått veta hur osv. Ja jag håller med att det finns alldeles för dyra preparat o metoder för detta ändamål...att få båten någorlunda vit o ren igen.

tack alla som svarat o tipsat.

Eva o johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop,

Jag läste att rabarber ska fungera helt okej på gulningen längst med skrovet. Är det bara att skala av det yttersta lagret och gnida på för att sedan skölja med färskvatten? Tror mig har läst att någon har penslat på och låtit verka ett tag. Om jag ej blir nöjd med resultatet så låter det som att Y-10, Autosol WaterLine eller Rönnqvist Botbottentvättmedel skall vara bra! Någon som vet i vilken handel Y-10 finns att köpa ?

Jag hoppas jag är den enda här på forumet som inte fått i båten än = )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra är inte något bra rengöringsmedel och det fungerar inte särskilt bra på smutsig eller oxiderad gelcoat. Däremot är det väldigt effektivt när det gäller att bleka den gulaktiga färg som ofta kommer kring vattenlinjen. Om man sedan väljer att blanda själv eller köpa färdiga lösningar, typ Biltemas fälgrengöring, är närmast en smaksak. Om man, som jag, gillar att göra allting själv fungerar en hemgjord lösning tillsatt med lite diskmedel utmärkt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Sjödåren.

Det funkar inte att bleka gelkoten och det ska vi vara glada över. Hur skulle det bli för oss som bleker sjöranden och har en båt som inte är kritvit? Då skulle vi behöva gå över hela båten med tandgnisslarsörjan.

Huga för rabalder på tänderna. Men på båtens beiga rand borde det funka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också under flera år kört med vanlig rabarberkräm. Nästan gratis, miljövänligt och fungerar som alla de andra industriellt framställda medlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg just en sak...
Frågeställaren hade blandat båtschampoo och oxalsyra.
Båtschampoo är ju oftast basiska, och oxalsyran är ju just en syra. Det låter som om du förstör effekten av de båda genom att blanda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du nog en poäng. Det är bl.a. därför jag använder handdiskmedel, som är närmast neutralt. Vet inte hur basiska båtschampoona är, vet du något om detta?

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubbing nöter, varje gång du rubbar, bort lite av gelcoatskiktet. Eftersom området kring vattenlinjen blir gulaktigt varje år, åtminstone där min båt ligger, skulle gelcoaten vara finito efter några år. Oxalsyra däremot verkar inte genom att ta bort gelcoat.

Mvh/Sea Maniac - eller Sjödåren enligt Forgus 31:s eminenta översättning. Tack för den!Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...