Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Najad343

Köparen vill dra sig ur...

Rekommendera Poster

Hej,

vi hade skrivit kontrakt med en köpare till vår båt och fått 10% handpenning.

Slutbetalning skulle ske till våren då de sålt sin båt. Nu pga arbetsbrist blir han uppsagd och vill därför dra sig ur.

Vi har inte pratat om handpenningen ännu, men vad råder ni oss att göra.

Vi har ju tömt hela båten, nästan lagt handpenning på ny båt, lagt ut resekostnader då vi tittade på ny båt HELT I ONÖDAN nu...

Det hör till saken att vi känner köparen sen tidigare.

VAD GÖRA!!!???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det som är vitsen med handpenning, om affären inte blir av behåller säljaren erlaggt belopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handpenningen är ju en garanti för att köparen ska köpa saken i fråga. Drar han sig ur affären så går han ju miste om handpenningen (lite av vitsen med det hela).

Har ni handlar upp pengarna så är det la inte så mycket att göra åt! Förvisso surt för den andre att gå miste om jobbet osv men han bör ju samtidigt vart medveten om vad som gällde när han la handpenningen...

Är det en nära bekant så skulle jag nog personligen försöka ge tillbaka en del av handpenningen efter att egna omkostander mm är avklarade. Men inte så man sätter sig själv i kläm ekonomiskt. Är det någon lite halvavlägsen så får han la stå sitt kasst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror väl helt på vilken relation du vill ha till köparen efteråt...

Hur handpeningen ska regleras vid icke köp ska väl egentligen stå i köpekontraktet. Men sedan finns det ju en moralisk sida av det hela. Även om du har rätt att behålla handpeningen så kanske köparen(eller kanske rent av du själv) inte tycker att det är helt rätt. 10% kan ju vara en stor summa pengar om båten kostar en del, en summa som kanske inte helt rättfärdigar dina omkostnader(?). Kanske kan ni komma överens om något som båda är nöjda med...

Hade det varit jag själv så hade jag troligen återbetalat handpenningen och sedan försökt sälja båten till någon annan. I framtiden skulle jag nog inte göra fler affärer med personen ifråga men jag hade troligen haft en bra relation med han/henne i övrigt. Om köparen blivit arbetslös(något han själv kanske inte direkt kunnat påverka) så lär han ha gott med andra problem framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta betalt för era utlägg och ge tillbaka restrerande pengar i.o.m att ni känner köparen. Hade det varit en obekant så skall ni behålla hela handpenningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har RÄTT att behålla handpenningen, det är ju det som är hela grejen. Om ni själva tycker att det känns bra är en annan sak som bara ni vet. Gör vad ni själva tycker känns rätt. Själv hade jag betalt tillbaka handpenneingen, eller en del av den om det varit någon jag kände, om jag hade pengarna kvar såklart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har inte nödvändigtvis rätt att behålla hela handpenningen. Om det inte står uttryckligen i kontraktet att handpenningen är förverkad vid ett avtalsbrott är nog det rimliga att man får behålla vad som krävs för att täcka sina kostnader/förluster. Sälj båten till någon annan och gör sedan en avräkning på ett eventuellt lägre pris och kostnader ni har haft. Betala sedan tillbaka, om det blir ett överskott till den förste köparen. Då kanske också, i det här fallet, den framtida vänskapen är räddad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi hade skrivit i kontraktet att om köparen ej fullföljer köpet tillfaller handpenningen säljaren.

Jag tror nog att vi ska kunna komma överens om en schysst lösning. Jag är inte villig att lämna åter hela handpenningen, då det ändå försatt oss i en jobbig sits i ett par månader, som det nu gått sen vi skrev kontrakt...

Att sälja till någon annan blir nog inte aktuellt i dagens läge. Vi behåller båten och väntar med båtbyar planer...

Tack för alla svar! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur avtalet är skrivet. För avtal gäller juridiskt Pacta sunt servanda, dvs avtal ska hållas.

Att ta hela handpenningen behöver inte vara OK.
När man t ex köper hus så gäller köpekontraktet, dvs säljaren har rätt till att få de pengar som står där.
Om inte köparen fullföljer så får säljaren
- sälja till annan person till högre eller lägre pris
- utgifter för dubbelt boende längre tid
- dubbelt mäklararvode (mäklaren är klar när kontraktet är underskrivet)
Alla utgifter och ev högre/lägre pris summeras och dras från handpenningen och överskottet betalas tillbaka. Eller så kan bli köparen skyldig mer än handpenningen.

Jag skulle nog göra något liknande i detta fall. Även om det står att hela handpenningen förverkas. Kolla extra utgifter, dra av det och betala tillbaka resten. Det är ju lite beroende på vilket relation man vill ha till köparen efteråt.

Sidonote.
Folk som skrivit kontrakt på nyproducerade lägenheter i Stockholm har fått en kalldusch när de insett vad kontraktet innebär om de vill dra sig ur. Det tappar handpenningen PLUS att de får betala skillnaden när byggbolaget säljer deras lägenhet till annan för lägre pris! Kan bli nån miljon extra.

Som någon amerikansk juridikprofessor brukade inleda sina kurser; Blanda inte ihop rättvisa och juridik. Rättvisa är subjektivt, olika personer har olika uppfattningar. Juridiken är den gemensamma regelboken som man lyckats komma överens om i ett samhälle.
Lite länkar att gå vilse i... :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pacta_sunt_servanda
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rättsvetenskap
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rätt



Senast ändrad av Anders_St | 22 januari 2009 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...