Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jocke_75

avgaslimpa AQ170(B30)

Rekommendera Poster

Hej jag tänkte bygga en avgaslimpa till min AQ170,och jag undrar om det finns någon som har en bra ritning på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående avgaslimpa VP 170

Idag finns det billiga avgaslimpor, så att göra en egen

lönar sig ej. Hör med Hansen Racing Marine.

                                               Ge Ce Motor & Marine

                                                                  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag bytte ena motorns limpa för 2 år sedan kostade då ca 14.000 på Micab.

Nu har den andra motorns limpa tagit slut och måste bytas, jag kollade på Union Motor och dom skulle bara ha 5.000 för en i rostfritt.

Jag har 2 AQ 171 men priset torde vara det samma.

Är det någon som har monterat en rostfri och hur låter den i förhåålande till en gjutjärnare?

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också sugen på att köpa 2 nya limpor, Har också kollat med Union motors.  och 5000 kr lät ju väldigt bra!

Blir lite osäker på hur man beställer bara?  Har dragit ett mail men inte fått svar än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag har ringt och pratat med dom, känndes väl inte som ett jättestort företag. Hursomhelst så ville dom även ha ett mail med adressuppgifter samt vilken motor det gällde.

Pratade med dom i dag och min skulle bli klar under dagen och sedan skickas till mig för några hundra spänn.

Jag lägger upp bilder när jag fått den, men än så länge känns allt ok.

Hade dock strul med toppen som behövde en rejäl omgång med inlägg av aluminium i sista utblåset, slipa ventilsäten och sedan planslipa hela skiten. D. Bergenfors i Uppsala gjorde jobbet för 4800:-, dom gjorde samma jobb på min andra topp för några år sedan. Har man tur så får man ned förbrukningen.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Aq 170 en rak 6:a medan Aq171 är en rak 4:a?

Tror att priset på limpa till Aq171 är förhållandevis dyr hmf med andra volvospisar?

/Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu har jag fått hem limpan från Union Motor och 5000 fattiagre.

Den är som ni ser en handgjord kopia på originalet, nästan.

Fästpunkterna mot blocket är annorlunda, dvs gamla bultarna går inte att använda.

Jag köpte pinnbult som är 50 mm långa som jag har dragit ned i blocket med locktight (se bild) då blir det lagom med bricka och mutter på limpans sida.

Det blir dock lite trängre mellan limpan och motorn med den nya, så det går inte att montera limpan innan man skruvat ihop hela motorn. Känns som ett litet minus, men det funkar.

Vatten intaget måste modifieras från oljekylare, det följer med en 90 graders koppling, en bit slang och en rörstump som man får trixa dit själv.

Jag har lagt upp lite bilder på ett album, se länken nedan

http://www.maringuiden.se/u/TT-65/;action=fotoalbum&id=4932

Tyvärr så drog jag av en av överfalls bultarna till kamaxelen så jag måste riva igen  (surt)!

Lägger upp mer bilder när jag är helt klar

Har hittat en bra & billig båtdelsbutik på nätet www.drevdelar.se dom ligger i Skärplinge i Uppland och har det mesta. Bra att ha och göra med!

 

//Tomas



Senast ändrad av TT-65 | 29 juni 2009 | 13:01



Senast ändrad av TT-65 | 29 juni 2009 | 13:16

post-10003382-1394235986,263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder också Union motors limpor till mina aq171 motorer nu, verkar funka bra än sålänge.  Det jag märker är dock att ena motorn blir lite varm, tror dock inte det har med limpan att göra.  Sen läckte min lite avgaser från port 1, ska köpa ny packning och montera i morgon och ska nog inte vara så feg med att dra åt bultarna nu, var ju nästan lösa efter jag startat upp motorn.  Antar att man ska efterdra dom när man kört lite?

Jag har precis gått igenom samma som du,  Lämnade in toppen hos värmdö marin service på en helrenovering, blev som ny sen.  Jag visste dock att jag behövde göra det då jag fick båten så pass billigt.



Senast ändrad av Stoffe79 | 29 juni 2009 | 18:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kul å höra fler som kör med deras limpor.

Hur löste du inloppet för fylvattnet till limpan?

Själv så kapade jag det gamla röret och monterade en slangbit mellan den och vinkeln i limpan som jag dock fick skarva på för att det skulle mindre böjar på slangen.

Har du någon bild på ditt montage?

post-10003382-1394235995,8635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag löste det på nästan exakt samma sätt.  Bara det att jag monterade en nippel på limpan där jag trädde på en slang, sen kapade jag det gamla röret och använde 90 graders böjen där för att vinkla röret sen tog jag och kapade änden som går in i olje kylaren där och moterade en slang bit där. Som du har gjort.

En till sak du kan göra är att vinkla oljekylaren också så du får en bra vinkel där mot röret, ser lite snett ut nu.  Jag gjorde det i allafall.  Bara lossa på topp skruven där och vrida till den så du får en bra vinkel.  Eller jag antog att man kunde göra det i allafall.  hehe

Har du varit ute och testat din än?  vore kul att se om din temp är bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga, hur hårt ska man dra limpan?  Antar att man måste efterdra skruvarna också?

Grejen var att jag trodde jag drog ganska hårt men efter kanske 10 timmars åkande så började det pysa ut avgaser mellan limpan och packningen, på båda motorerna.  Så har dragit det stenhårt nu, får se hur länge det håller nu då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vet inte hur hårt man ska dra, jag lyckades dra av en pinnbult i går när jag skulle efterdra den sitter i mitten på neder sidan så jag skiter nog i att bytta den nu.

Vet du vad du har för kvailite på dina pinnbultar?

Jag har inte varit ut med båten ännu, har lite problem med att den inte går riktigt jämt, ska ta en provtur och se om det är något som har hängt sig efter rivningen och monteringen.

Återkommer med resultat.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  du behöver inte ha pinbultar utan köp  30mm  m8 skruvar dom går in, då sticker bulten ut 2 cm exakt som det var innan på orginal limpan.  funkar jätte bra.   Jag hade också pinbultar förut som jag råkade dra av 1 på.  Jag var ändå tvungen att byta packning så då passade jag på att byta bultar också.

Skumt att den går ojämt då.  Du är helt säker på att remmen är på rätt kugg då?  Annars är ju klassikern vatten i bensinen, jag hade mycket av det och den gick inte bra då.  hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag ska ned och kolla vatnnet i soppan i kväll.

Betr. bultarna så är godset i mon limpa 16mm så då blir det inte mycket kvar men man kanske ska prova det om fler bultar går av.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,  mitt gods var 10 mm när jag mätte, kanske fick olika tjocklekar då.

Kör du dina motorer på 95 oktanit bränsle?  Jag har lite bekymmer att mina motorer självtänder när jag stänger av dom ibland.  Jag har rätt tändstift och allt.  Jag kanske måste upp på 96-98 oktanit bränsle?  Fast det står ju i manualen att det ska gå att köra på 95  så det är lite konstigt bara. Vore intressant och höra vad andra kör med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kör på 95 okt och det har gått bra hittils.

Jag kollade vattnet i soppan men det såg bra ut.

Gjorde en tur och det var skönt att komma ut några minuter och känna fartvinden men sedan var det dax att vända hem igen för dimman låg tät som tusan i akterruffen= SB motor läcker........ Tog bort limpan igen och packningen så ut att ha fått en törn, beställde ny i går på drevdelar.se.

Ska borra ur den bult som gick sönder, hoppas svinpitt funkar!

Fan va surt med all detta mekande, det skulle man ju gjort i vintras.........

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, fattar inte att mina motorer ska hålla på och jävlas och självtända. Använd kopparpasta på alla bultar där, så är det jätte lätt att få bort dom sen. 

Vad har du för maxvarv på dina motorer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag köpte en avgaslimpa till min aq 170 nyligen. Jag måste nog säga att den var lånkt ifrån klar sen varvar inte motorn ur riktigt jag har nog tappat 400 till 500 varv på topp men visst det käns ändå rätt skönt med en rostfri limpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte också en rostfri limpa av Union motor till min AQ170A. Tyvärr var passningen på bulthål och avgasportar under all kritik. Jag vet inte vad han använt som mall när han gjort den, men både portar och hål satt upp till 3mm fel, och åt olika håll!
Jag stämde av den mot avgaspackningen. Mot toppen stämmer packningen perfekt men mot limpan var det så dåligt att det inte gick att få på limpan på toppen över huvud taget.
För de 7000 kr limpan kostar numera tycker jag den borde ha passat. Hur svårt kan det vara att göra rätt från början? Det är ju bara att ta en gammal AQ170/B30 topp eller avgaspackning att måtta på...
Nu tog det flera timmars att slipa upp portarna och bulthålen så att de passade. Jag använde tryckluftsdriven slipmaskin samt eldriven dremel. Ett antal slipstift gick åt en sats av biltemas sliprullar (art nr 20-824). Dessutom måste fästet även slipas ned på utsidan för att det skall gå att montera insuget. Bökigt.

Min motor har dessutom sötvattenskylning med värmeväxlare, och med unionlimpan försvinner möjligheten att montera växlaren på de förlängda avgaspinnbultarna, som på originalet. Dessa bultar går tvärs igenom originallimpan, men det finns ingen möjlighet till detta på unionlimpan. Det blir till att konstruera någon slags fästen utanpå limpan istället. Mer bök...

Jag har inte kört motorn än men jämför man limpan med originalet så inser man att avgasflödet i Unionlimpan knappast kan vara lika bra som i originalet. Originalets utblåsningsrör är ju mjukt böjda, och dessutom dubblas limpans volym efter den tredje cylinderns rör för att kompensera för mängden avgaser från cylinder 4-6. Unionlipman har raka rör med skarpa knäckar och samma volym rakt igenom. Jag kan tänka mig att om du tappat 500 varv på topp så kan det bero på större mottryck i limpan. Risken finns då att motorn även går varm.

Som jag ser det är fördelarna med Unionlimpan är priset  att den är rostfri. Nackdelarna är passningen. Jag sätter även ett frågetecken för flödet. Det återstår dock att se. Jag hoppas på att han tänkt på det och testat ut det när han konstruerade limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så drog jag av en av pinnbultarna, vilket h-vete det var att få loss den.

Flera timmar i ruffen med glada tillrop från kamrarter som tipsade om en splince-pinne som man skulle kancka in efter att ha borrat i pinnbulten. Det gick inte alls så till slut bet jag i det sura äpplet och tog bort toppen för andra gången och lämnade in den till killarna som slipat den tidigare, dom slet i över två timmar med två man. Så lärdommen är att inte ha för hårt stål i bulten. Har nu bytt ut alla mod vanliga bultar som någon av er rekomenderade. Nya packning och det blev tätt till slut efter några efterdragningar.

Så nu borde man nästan kunna kalla sig erfaren topplocks bytare....:-)

Har sedan varit ute och kört över 100 dist. och det verkar hålla bra.

Har nog inte så mycket att klaga på själva passformen. Fick endast lite högre tomgång pga (tror jag ) fel monterad gas vire så  sb-motor drar lite väl mycket mer än bb, men man ska väl ha något att göra till nästa säsong..........

Vill passa på att tacka www.drevdelar.se (inte drevia.se) för helshysst service!!!!!!

Man har prylarna dagen efter om man ringer på förmiddagen, det kallar jag service. Att det sedan är bra priser gör ju inget heller...... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Intressant tråd med många bra tips & synpunkter. Den ursprungliga frågan blev dock aldrig besvarad.. Jag är nämligen också intresserad av en ritning till avgaslimpan på en VP AQ170. Vore tacksam om ngn vet var det går att få tag på en sådan.

Hälsningar

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...