Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dawa

Vilken ryckdämpare är bäst?

Rekommendera Poster

Finns säkert många olika svar och jag är väldigt nyfiken på argumenten för de olika varianterna.

Kombinera gärna era betyg med hur ni använder dem, t ex om det endast är vid den fasta platsen eller om ni även använder ryckdämpare vid tillfällig angöring t ex gästhamnar osv.

De olika modeller jag hittat är följande:

1. Förtöjningsfjäder

2. Ryckdämpare (inget speciellt namn) 

3. Bungy

4. Forshedakopia från biltema

5. Forsheda original

6. Horda (ingen bild tyvärr, men ser ut som en hästsko, gummiklädd kätting) Finns på bl a Hjertmans.

 

 

post-10005627-1394235753,8223_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu mera använder jag 5:an och är helnöjd.

Jag hade 1:an för ett par år sen men dom började rosta och tillslut så rostade dom fast.......

/jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår båtklubb där jag är hamnkapten, håller vi på att fasa ut förtöjningsfjädrarna (även om de är bra) för att de lever om så förbannat.  Många sover i sina båtar och det gnisslar rätt rejält från dem om vattnet är lite skumpigt.  Forsheda original är det som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte 2st Forshed kopior på Biltema och 2 st Forshed original på Arkens marin Karlshamn. Jag har använt dom under 1 år, kopiorna till aktern och originalen i fören. Det är faktiskt stor skillnad. Kopiorna är fulla av sprickor medans originalen är lika fina. Köper själv en hel del från Biltema, mycket är bra men det finns också skit.

/ Ingmar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förr nr 1 men de gnisslade och rostade, inget kul.

Har numera nr. 2 sedan 8-9 år tillbaka. Tror de är märkta Gute-fjädern och kommer förmodligen från någon gotländsk gummifabrik. Dämpar bra och är fortfarande sprickfria och fina. Vill minnas att jag köpte dem på Biltema men det var kanske innan de gått över helt till kinesiska kopior... Använder dem bara vid hemmabryggan, är monterade i bryggan med splitsad kaus och schackel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg... jag har själv bara använt 1:an, dvs stålfjädrarna. Mest för att jag tyckt att de verkar ha den mjukaste fjädringen.

Ni som gått från stålfjädrar till annan lösning, upplever ni att fjädringen är lika bra eller kanske t o m bättre i gummidämparna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har provat nr 1, 2 och 5 och alla funkar. Dock tycker jag att nr 1 dämpar  (och låter) mest, Forsheda orginal ger bra dämpning medan nr 2 (Gute) är fungerar om man går upp den storlek extra för ökad dämpning. Nr 2 finns både hos Biltema samt Byggplast & Båtprylar, tidigare stod det Gute på bägge men priset var dock till Biltemas fördel.

Bungy, nr 3, tror jag mest lämpar sig för tillfällig förtöjning.

Forsheda kopian, nr 5, har jag sett ett antal trasiga av så den skulle jag ej satsa på

Horda är rejäl och verkar fungera bra.

Idagsläget så använder jag nr 1 för min fasta förtöjning och nr 2 (Gute) för tillfällig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har använt 1-an, 2-an och 5-an. 5-an är bäst tycker jag men även 1-an funkar om den sitter fast i bryggan och man drar på ett rejält lager fett så den inte skriker. Inte praktisk att ta med sig.

För min fasta förtöjning av min stora båt använder jag en kombination av 1 och 5. Till styrisen bara 5. Till övriga huvudsakligen 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder sedan 2,5 år nr 4 (Biltema) på 3 av 5  förtöjningar (fasta platsen), de 2 övriga har antingen väldigt lång lina eller är bara extra säkring (ingen belastning utan bara slak lina vid nornalfall).

En
 har gett sig, (gått av), övriga ser bra ut.

Den som *gav sig*  var den i aktern på yttersida, där all kraft hela tiden *bonkar på* så fort det blåser från väst eller sydligare..och dessutom med jättekort (50-50 cm) lina mot stolpe.

Den gav sig/gick av nu i början på januari med minus 17 (tror inte gummi gillar kyla nå't vidare) följt av 0-gradigt med 10 sekundmeter.

Biltema:s kostar mindre än hälften (65:- ) av den minsta original Forsheda (Hjertmans 139:- ) och har för mig hållt i >2 år  med båten i vattnet 24/7/365 så jag fortsätter med dem.

9,5 * 3,20, 9 ton stålbåt i vattnet året runt, västkusten.



Senast ändrad av Gunnar_ | 19 januari 2009 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 2, tilltagen storlek, inne på 5:e året, ingen förslitning. Inköpta på Jula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 2st nr.2 i våras på Erlandsons. Båda är fulla med sprickor. En har nästan gått av helt på ett ställe. Ändå använder jag dyra förtöjninglinor typ Robline som är hyfsat töjbara i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 2 fungerar bra, men är det mycket sjö så är nr 1 oslagbar ( men ett jädrans liv för den).

 

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder 1:an och 5;an.

1:an dämpar väldigt bra.
5:an dämpar bra den med men inte lika mycket som 1:an.

Jag har sett hur de beter sig in action och 1:an är outstanding

Nackdelen med 1:an är väl att den väsnas när den börjar bli lite till åren. Jag har nya och de väsnas inte ännu.

_/) _/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 4st nr 2...som jag köpt på Biltema, sedan säkert 6-7år.....har inte haft några som helst problem med sprickor eller dylikt...fungerar utmärkt. Ligger förvisso i väldigt lugn hamn (Björlanda, Gbg) vid flytbrygga dvs inget drag pga hög/lågvatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med nr 2 (biltema) i tre år, dessa är nu helt spruckna så till våren blir det forsheda orginal!
Tror att billigare inte nödvändigtvis betyder sämmre, men kvalliten är troligen ojämnare.

använder även nr3 bungy som är helt suverän, används i gästhamn, på spring till bogserlinan till jollen ankarlinan m.m. m.m. Kanske lite onödig i hemma hamn, men oumbärlig ombord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yterligare en nackdel med 1an är att den förutom att dämpa också trar tilbaka båten när trycket släpper, det blir lite som en bil utan stötdämpare som studsar fram, en båt förtöjd i fjädrar kommer att rörasig betydligt mer än vad en båt med gummidämpare gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker sammanfatta det jag fått fram så får vi se om någon tycker att jag missuppfattat något.

1. Stålfjädrar - mest fjädring och mest oljud. Funkar allra bäst till mindre båtar som påverkas mycket av svall vid förtöjning.

2. Ryckdämpare i fyrkantigt gummi - minst fjädring men tyst, lämpar sig för förtöjning i lugnt vatten eller att ta med vid tillfällig förtöjning.

3. Bungy - förhållandevis bra fjädring men lämpar sig bäst vid tillfällig förtöjning pga utformning och hållbarhet.

4. Forshedakopia från biltema - verkar ha ojämn kvalitet, kanske passar bäst vid tillfällig förtöjning eller lugnt vatten med månatlig översyn.

5. Forsheda original - som ett original brukar vara, Kvalitet och Funktion, men inte riktigt samma fjädring som stålfjädrarna. Allra bäst där man vill visa hänsyn mot båtgrannarna och samtidigt ha en ok fjädring. Möjligen bäst till lite större båtar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig också mest trygg med nr 1 när det svallar och blåser och har sig. Tycker man att fjädern väsnas, kan man faktiskt smörja den med lite medhavd 5-56 eller YES! TunganFlört



Senast ändrad av Suckan | 21 januari 2009 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara...

För att kunna göra en riktig analys bör man väl även ta med driftstid & förvaring, särskilt avseende gummi-varianterna.

Altså, hur länge används dom aktivt/säsong, och hur förvaras dom under *icke-säsong*, sitter dom kvar på bryggan och utsätts för kyla/UV-strålning m.m. eller ligger dom inne i värme och torkar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mina biltema dämpare funkade 2år (2x6mån) förvarades vintertid mörkt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla. Jag har använt alternativ 4 troligen inköpta på Biltema. Har använt dem sedan mitten av 80 - talet utan att dom gått sönder. Min båt väger ca 1800 kg men ligger i hamn väl skyddad för vind men det förekommer lite svall från passerande båtar. Fördel kan också vara att jag förvarar tampar o gummidämpare innomhus på vintern. Metallfjädrar är kass gnisslar skramlar och rostar dessutom måsta man ha säkerhetskedja på för att vara säker.    M.V.H  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja tacka för alla inlägg och betyg, riktigt kul att höra så många olika åsikter.

Jag har köpt mig nya stålfjädrar nu inför säsongen, hittade i rostfritt hos Jula, 99kr styck, 270mm. (De har även galvade för 49:- men det verkar som att rostfritt gnisslar mindre än de i galvat utförande och har en bättre passform.)

Om det funkar för saltvatten vet jag förstås inte men eftersom jag lapar sötvatten så är det inget problem för mig. =)

Att valet föll just på fjädrarna beror på att jag behöver den extra fjädringen samtidigt som ev. gnissel och säkerhetslina inte stör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mooring-star-fjädern har jag stött på tidigare och har hört att fördelen med den ska vara att den inte väsnas alls. Men jag har ingen egen erfarenhet av hur den fungerar.

Jag gillar ju splitsade öglor med kaus (gärna rostfri fjäder med plastkaus) när det ska skarvas och att bara knyta fast förtöjningslinan i fjädern ser jag inte som någon snygg lösning. =) Men det är möjligt att den ändå är en riktigt bra kompromiss mellan gnissel och fjädring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har Forsheda som jag gissar varit med sen 1980. Deras fördel tycker jag är att man kan anpassa fjädringen samt att man slipper säkerhetslänken som ska vara i stålfjädern. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att 1. måste skras med en bit kätting? De andra har ju genomgående lina och kan gå sönder utan att man tappar förtöjningen.

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sätt  alltid en kätting i själva bryggan ,för nötningens skull ,

 vare sig du har 1 2 3 4 5 osv

 

 

 

Hmm  ..... om linan går sönder så tappar man inte förtöjningen ??????   )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu tog du upp något intressant...

Man brukar ju alltid säga att man ska ha säkerhetslina eller kätting förbi stålfjädern. Men vad är det som säger att fjädern går av och inte linan?

Borde inte en splitsad ögla runt en knap vara troligare att nötas av än en stålfjäder?

Ringen som man fäster fjädern/linan till i bryggan kanske borde säkras med en lina till någon planka eller sekundär ring... och kanske borde man ha två schackel i änden, en till varje ring/planka?

Jag har ju samma tanke, att säkra fjädern med en säkerhetslina, men jag gör det bara för att jag alltid gjort så. Utan att veta om det är nödvändigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att stålfjädrar går av. Därav lilla säkerhetslänken. Utan att vara säker så tror jag att försäkringsbolagen kräver den extra säkringen. Det där att en lina nöts är ju från fall till fall att bedömma men oftast är det nog inget problem eftersom solen brukar ta linan först. Jag föredrar att knopa linan i bryggan så det är lätt att hem över vintern. D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...