Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lil-Bossan

Hamnrestauranger

Rekommendera Poster

Absolut bäst i Stockholms skärgård är enligt mig Bullandö Krog.

Krogen ligger flankerad av gästplatserna, så man kan sitta så man ser sin pärla om man så önskar. Servicen är förstklassig och maten helt underbar.

Deras rimmade lax med dillslungad potatis är nästan värd att döda för. Laxen i alla fall. :-)

Inga översittarfasoner på vare sig krögare eller personal, så långt från Utö / Sandhamn det går att komma således.

Det finns en stor uteservering som kan bli full när vädret är fint, men de brukar kunna ordna ett bord medan man tar en drink.

Fem rorkultar av fem möjliga på min lista!

|||||

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ett tips om en krog som inte varit något att hänga i julgranen tidigare men nu är fantastisk:

Dannekrogen på Utö. Den har nya ägare och startade för några veckor sedan med två väldigt duktiga kockar och en suverän pizzabagare.

Vi blev verkligen överaskade när vi åt där i dag. Kan rekommenderas även om serverings-personalen behöver köras in lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har personalen på Utö Gästhamn kammat till sig något sedan ifjol då? Då lyckades de med bedriften att vara ännu sämre än vad de var 2010, vilket borde ha varit ganska svårt då de redan 2010 var sämst i skärgården.

Jag har legat i sloppy marinor, snajsiga yachtclubs och såväl kommunala, som privat drivna gästhamnar men aldrig fått så usel service som på Utö.

Jag har lovat mig själv att inte gå ditåt igen någonsin, men om ni du säger att den är bättre så kanske det är dags att revidera det beslutet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in u denna tråd då det länkades hit från en ny tråd och ser att jag fick en fråga som inte besvarats.

Spancox:

Jag vet inte vad du menar med dålig service. Det enda jag kan komma på är att man låter gästande båtar lägga till vid toatömningsställena så ingen kommer fram dit för att tömma. Annars tycker jag att det är rent och fint i duschar -bastu och på toaletter (kanske ser det annorlunda ut på kill-sidan?). Man har ju inte heller vatten draget till bryggorna som det ofta är på andra ställen men det kan ha att göra med den begränsade vattentillgången på skärgårdsöarna. Med tanke på det och att man inte har boj utan får lägga ankare kan man ju tycka att det är dyrt men efterfrågan på gästhamnsplatser där är stor då Utö har så mycket att erbjuda.

Jag trivs på Utö -Ålö. Det är kul och skönt att hyra cykel och ta sig ner till sandstränderna på södra delen och det finns mycket att titta på. Många krogar att cykla till ( en trevlig pizzeria ett par km från hamnen och Ålähaket ner på Ålö. Ett par nätter på Utö varje år vill jag ha.

Annat är det i Oxelösund där den dyra Promarinahamnen ligger öde medan alla trängs i den gamla fiskehamnen där det är billigare och lite slitet men trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillar Åstols Rökeri, minns en kväll där för några år sedan med öl, jaeger och Taube.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handelsman flink på Flatön är en riktig höjdare, salt o sill på Klädesholmen eller varför inte en Pizza hos Norettin på Donsö, bästa pizzorna i hela skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cia, jag tycker det ser helt OK ut på kill-sidan på Utö. Om man tycker det är grisigt där, åk till Sandhamn eller Birka så får man lite perspektiv på tillvaron...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norettin? Är det pizzerian längst in i hamnen där det står Pizza och kaffé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger vi på Donsö inatt, har just ätit varsinn jättegod pizza på Pizzeria Noretti, kan verkligen rekommenderas. Härligt att säsongen är igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Operakällaren vid Stockholms ström är väl OK? Dit kan man ta kollektivet så blir det inga problem med 0.2 gränsen efter besöket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall hälsa honom detta då vi kommer att ses som grannar nere i Turkiet på Söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad trevligt, passa då på att berömma dem för att de är trevliga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste rekommendera Häröns magasin vid Kyrkesund.

Vi seglade söderut mot Göteborg i regn och kraftig vind och försökte lägga oss i hamn men hamnarna var fulla.

Det var kallt vi frös och var hungriga och klockan närmade sig nio på kvällen. Vi såg detta skjul och chansade för att kanske få en hamburgare eller enklare men överraskades av vad de erbjöd. Blev en trerätters med vinpaket avslutades med bastu.

Passerar ni Härön så stanna till här, visade sig vara samma ägare som Wasa Allé i Vasastan i Göteborg.

http://www.magasinetharon.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Årstiderna i dockan marina i Malmö. Dyrt, exklusivt men gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg i Arkösund ett par gånger i somras. Besökte butiken/pizzerian/restaurangen Kompassen, först butiken där vi konstaterade att brödet var slut. En dam (ägaren?) dyker upp och säger "Vad för bröd vill ni ha? Jag bakar det, tar 10 minuter." Fantastiskt.

Så hittar vi inte vitlökssmör, men "Jag går ut till kockarna och hämtar, hur mycket vill ni ha?"

Sedan går vi dit för att äta på kvällen och sätter oss på verandan. Samma dam dyker nu upp som servitris och erbjuder myggmedel!

Det kallar jag service!

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å katten - var det därför kompisen absolut ville gå till Arkösund när vi seglade förbi förra våren.

 

Han fick inget gehör, och vi gick till gästhamnen på Öja. Enda faciliteten vi kom åt var en fullskiten vattentoalett där vattnet var bortkopplat. :o

 

Det hade kanske varit annorlunda i Arkösund!?  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt uppfattat, det var annorlunda. Välstädat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...