Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
s-1027706

Göra durk

Rekommendera Poster

Jag ska göra en egen durk till min båt och det i ek för det har jag tillgång till. Men frågan är om man ska limma den på vatten fast kryssfaner eller göra en bär lekt som man fäster den på. Men då är det svårare att få till en ram runt kanter. Sen ska det också nåtas och behandlas på något sätt. Om man bara oljar så blir den silver grå och det vill man ju inte. Så då är det bara att lacka antar jag! Men vilken lack är bäst för durk som är nåtad och som tål att gå på med sandiga skor osv. Är det någon som har bra svar på dessa frågor. Snickra kan jag, men allt är ju special när det gäller båtar med ständig sol och fukt det är man inte van med..

Mvh 495 ht

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om de flesta köper färdiga durkar, typ durkplywood. Vad synd att inte någon har gjort det innan för det vore bra att få lite tankar om detta område. Det många pratar om är Coelan som man kan lacka med som kan röra sig utan att spricka i nåten. Vad tror ni? Jag håller också på att göra om resten av inredingen i båten i samma teknik med ek och nåtning. Ett roligt jobb som gör att båten skiljer sig från de antra med lite personlig stil..

Mvh 495 ht

post-10006586-1394235742,2933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju i mångt och mycket en smaksak vilken fernissa som är bäst. Hur man själv upplever den och vilket resultat man får, avhängingt erfarenheter och metoder. Själv använde jag under en del år Le´ tonkinois, som jag tyckte var bra att jobba med, och som höll bra på båten. Sedan upptäckte jag Epifanes fernissa, och nu kör jag med den både på skrov/överbyggnad och inredning då jag bl.a tycker båten får en bättre glans med den. Jag har nåtade Oregon pine-däck, och tycker ytan håller bra att gå på. Men jag försöker ju förstås att ha så sandfria skor som möjligt...

Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan rekommendera Coelan. Kolla länken nedan. Den båten är lackad med Coelan och det är ett par år sen.

http://www.gersime.se/

 

Mvh Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 11 januari 2009 | 19:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Coelan verkar vara mycket bra för detta arbete är vi nog överäns om, men är det dyrt? Men sen då om mina andra frågor om man törs limma på ekstavar på en plywood skiva och sen nåta den och lacka, om det värkligen håller.. Durken ut sätts ju för en hel del fukt och vatten. Sen undrar jag vad som skiljer båt Plywood mot vanlig plywood. Båda är ju limmad med vattenfast lim nu mer. Själv använder jag polyrutanlim när jag gör mina saker till båten, som luckor, bord och sittytor.

post-10006586-1394235742,588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Coelan är rätt dyrt.. men fördelen är att du slipper lacka på många år. När det gäller fukten så vet jag att Gersime blev helt tät efter behandlingen. Dra iväg ett mail till Ove och fråga angående Coelan.. jag vet bara att han är lyrisk. Han kan desutom en hel del om nåtning och träslag osv.. passa på att fråga. Du kan hälsa från mig.

 

Mvh Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove?

Är det någon jag borde känna till? Jag är inte duktig på data så vem är han?

Mvh 495 ht

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det borde du nog inte. Han är ägare och den som har renoverat båten jag skickade länken till. Dessutom har han en hel del erfarenhet av Coelan. Hans mail hittar du säkert på sidan.

 

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv gjort durkar med färdig-nåtad teak från Seasea. För att få tillräcklig styrsel på durkarna limmade jag teaken på tunn kryssfaner i teak. Kompletterande nåtning gjorde jag med svart Sikaflex. Första hösten böjde sig durkarn rätt kraftigt när det blev fuktigt ute (durkarna ligger inne i styrhytten). Då hade jag endast oljat ovansidan med teakolja. Nu har jag även oljat undersidan och då verkar de hålla sig plana. Men frågan är om kryssfaner är så lämpligt utomhus i det långa loppet. Å andra sidan har ju många båtar med teakdäck ett underliggande kryssfanerslager som ribben är lagd på, men då är ju allt limmat och skruvat på däcket, vilket innbär bättre skydd mot fukt och väta. Som jag uppfattar dig avser du att göra lösa durkar, eller?

Olja eller lacka är den ständiga frågan. Oljar man så får man givetvis hålla på med det, men det blir alltid lika vackert igen när det är nyoljat. Lackar man så blir det halt och när lacken börjar släppa så har man det klassiska träbåtsarbetet framför sig.

Jag bifogar en bild på resultatet av mitt pyssel. Jag hade lite för bråttom för att ge mig tid att göra en ram runt. Det hade naturligtvis blivit snyggare, men detta är betydligt bättre än de sjaskiga heltäckningsmattorna som fanns innan.

Lycka till med projektet

post-29801-1394235742,8665_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fint jobb!

Det är bra att man kan få lära sig av andras misstag... Det är nog så att en ram av trä på durken kommer nog att styva upp det hela och sen kommer jag nog också att lägga ribbor på under sidan för att styva upp det ytterligare. Men också kunna vetilera bort fukten under durken. Dessutom så kan jag få båtens botten helt plan för skivorna på detta sätt. Sen så är min båtbotten bredare nere vid botten så jag måste göra den delbar på längden så att jag kan vika uppen rygg på mitten för att sedan pressa ner den på plats. Och detta med typ pianogångjärn på mitten och med durk beslag så att man kan lätt få upp den vid rengörning. Jag läste att man kan lägga i lite sand i Coelanet för att få det halkfrit men då blir den lite mattare i glansen. Men det kan nog vara bra på just en durk. Som ni ser så har jag en hel del att göra invändigt innan jag är färdig. Slipa bort alla limrester från tidigare matta för att sedan måla. Men också dra ny el i hela båten med nya lampor i led och all inredning i nåtad ek ska jag göra. Jag hoppas att jag kommer att hinna med allt som ska göras innan sommarn. Men det är otroligt kul!

post-10006586-1394235743,2144_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...