Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hustler

Trailer till Crescent 430?

Rekommendera Poster

Hej, har en Crescent styrpulpetare från 70-talet, vet inte exakt modell men samma skrov som 430 från 1978.

Vad kostar en beggad trailer som matchar den båten? en 80-trailer alltså.
Hur vet man hur bra den passar, vill ju ha en som fungerar smidigt för en person men som inte kostar en förmögenhet.. är helt grön på området..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obromsad s.k. EU-Trailer är nog att föredra p.g.a. enklare service/besiktning och billigare inköp. Men kolla upp bilens tjänstevikt så att du får dra trailern i 80km/h.

Motorfordon med en obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

För en 750 kg reggad kärra behövs alltså en bil med tjänstevikt 1500kg eller mer för att dra båt och vagn i 80km/h. För din lilla båt går det dock bra med en mindra vagn, kolla max lastvikt på kärrorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Jag kör volvo 945, den har väl tjänstevikt på 1500 kg tror jag.

Hittar inte så många kärror på blocket, mest 30 km/h eller groteskt stora trailers för 40.000...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en Örnvik 481 GTS som jag antar är större än din styrpulpetare. Köpte ett nytt släp till den, en Easyline 750 för c:a 10 tusen. Alla stöd på den är justerbara så man kan anpassa den utan problem. Jag har visserligen gjort om min lite:

Sladden till bilen var lite för lång och släpade i så jag bytte till en sådan där spiral som man får när man hyr släp på macken.

Satte även dit ett stödben så att båten kan stå i våg eller luta lite bakåt så vattnet rinner ur.

Flyttade fästet som man satte kontakten i när man inte använder släpet till ytterkanten på stänkskärmen så man kan sätta den bakre kontakten där när man backar ner i vattnet.

Hör gärna av dig om du undrar över modifieringarna jag har gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha en smidig trailer för å kunna hålla på själv med så rekomenderar jag bålsta släpet. Har en sådan till min styrpulpetare eftersom jag ofta är ute ensam med båten.

riktigt smidig å hand ha själv eftersom den är själv justerande.. Samt att man inte behöver backa ner mer än däcken i vattnet så man spar på hjul lagrena och inte har nån ljus ramp man måste ta bort å sätta dit igen.

Dock e dom väl kanske lite dyrare men tyckte själv de va värt de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny EU-trailer borde kunna få för runt 10kkr, om de inte har gått upp i pris senaste året. Finns många tillverkare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på 700VT160 pris: 12950 kr från Båt & Trailer eller Easyline 600U pris: 9900kr

Hur vet man att dom passar min båt?
Vilken rekomenderar ni?
Finns det några andra i samma storleks och prisklass som är bättre?



Senast ändrad av Hustler | 09 mars 2009 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla båten ställer inga större krav på trailern, köp det du får tag i begagnat. Se bara till att den står på kölrullarna och justera in stödhjulen efter det. Köp ett par spännband och dra runt så den ligger kvar. Spänn fast allt löst i båten, såsom åror och tank m.m. Se till att motorn inte tar i marken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...