Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hamnkapten

TK-trailer bättre eller sämre än andra?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att köpa en TK-trailer bv 1250 30km/h.

Har någon vetskap om dessa  vagnar?

MVH Lasse

post-14149-1394235738,6252_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har en billig och lättbegriplig konstruktion som måste ställas in för just din båttyp. Vissa andra tillverkare har självjusterande sidostöd som gör upptagningen mycket enklare.

Jag som så gott som dagligen hanterar båtar utom på vintern använder mig inte av dessa enklare vagnar. men om den bara används till att ta upp båten för vinterförvaring och sjösättning så duger den säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har haft två TK trailer en upptagningsvagn och en reg 1000kg, men för min del köper jag aldrig en sådan igen enda fördelen är priset men konstruktionen är alldeles för vek och om du ska ha en reggad med lysen så är elsystemet rena skämtet och kölrullar och sidostöd går nästintill inte att ställa in, så ska du andvända den mer änn at bara ta upp och sjösätta så titta på en Bålsta i första hand och sedan en Fogelsta dessa är lite dyrare men oändligt mycke bättre i allafall enligt min erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en TK BV 2000 till min båt , sedan 2004 .  Är nöjd med en !

Min granne har en TK BV 1500 till en lika dan båt som jag har , han är också nöjd !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon!

Det man funderar över är hjullager samt rostbenägenheten. Den ska bara fungera som förvaring och 1mil på våren och 1 mil på hösten.

Tackar än en gång för svaren.

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har haft en TK-trailer BV1000 som jag var mycket nöjd med, inga problem med den. Har även haft en Fogelsta 80 km/h trailer som jag tyckte var OK, dock så passade TK-trailer bättre till min förra båts skrovform pga kölrullarnas placering.

Har fått låna en Laxo en gång men den upplevde jag som klen i konstruktionen.

Jag skulle inte tveka på att köpa en TK-trailer igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en TK sedan våren 03 och har trailat i snitt 40 gånger per år, jag kör året runt då jag Trolling fiskar en hel del senast mellan jul och nyår när det var -10.

Enda problemet jag haft är däcksprut som hamnade rätt på bakljus kontakten men efter att ha satt på stänklappar bakom däcken så har jag ej haft nå problem alls. Skulle ej tveka att köpa en till !!

Har inte bytt en endaste kölrulle eller stödhjul ännu då de fortfarande fungerar bra möjligen så åker jag på att byta kölrullen längst bak i vår. men efter så många år så tycker jag det är ok. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har en TK-trailer till min Terhi Vario som fungerar alldeles utmärkt. Jag trailar den rätt många mil per säsong. Bra pris dessutom. Skall du bara köra en mil t&r varje år vid iläggning och upptagning skall du tveklöst köpa en billig TK båtvagn (30km/h). Pengarna du sparar lägger du på något roligt till båten istället...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar än en gång för era synpunkter.

Satt o jämförde bredd mellan fogelsta 1250 kg och TK 1250 kg.

Fogelsta vagnen var 212 cm bred medans TK var 170 cm bred.

Det verkar vara ganska stor skillnad. Är det  ett problem??????

Jag har en ganska tjock snipa.

MVH Lasse



Senast ändrad av hamnkapten | 07 januari 2009 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en TK BV 1000 våren 2008 för upptagning, sjösättning och transport 3 mil mellan hamn och vinterförvaring. Räcker gott. Vad jag gillar är dom grå däcken där skrovet vilar. Blir inga svarta ränder som från andra vagnar med svarta däck.

Kostade ny 9500kr inkl magnetisk ljusramp och LGF-skylt.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en TK BV1250 i höstas som jag tog upp och trailade 30km/h över 15 mil utan problem. Den rullar som dom flesta kärror bällre med last än utan. Minus för att axeln inte är flyttbar som på dom lite mindre kärrorna vilked gjorde att jag var tvungen att dra tillbaka båten onödigt långt på kärran för att få rimligt kultryck. Annars känns det som en prisvärd kärra av skaplig kvalite. plus för dom för året nya punkteringsfria rullarna även om man bör vara lite varsam med dom så dom inte kavar av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en BV2000, en aning större än den du undrar om. Min båt väger ca 2400kg, alltså är trailern övertrasserad med 400kg. Detta märks dock inte det minsta. Jag upplever konstruktionen som mycket stabil. Framförallt är stödhjulen bra då dessa numera inte är pumpade utan helt solida. Dock ser de ut som pumpade hjul och är fortfarande mjuka. Brenderups hjul tex är ju stenhårda. Hur kul är det...

Vad gäller elsystemet så uppfattar jag det som genomtänkt med bra kontakter.

Har inte haft ett enda problem med min trailer sen jag köpte den för 3 år sedan.

mvh

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så smart att överlasta vagnen med 20%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Betalar man med bananer får man apor... TK trailer är enligt mig lite sämre när det gäller inställningar och båten rullar minsann inte av frivilligt utan man får ta i som bara den. Innebär att kölrullarna inte borde heta rullar och alla vet ju hur bra saker glider på gummi så efter varje sjösättning ligger det gummispånshögar. Dags att byta dem nu.

Elsystemet funkar bra men lagren verkar vara mindre bra och att de skulle vara vattentäta är en lögn. Mina var som rostklumpar och lät som pepparkvarnar på första besiktningen efter 3 år. Stödhjulet är enormt vekt men det kan fixas med det nya fästet från ALKO för en billig penning

En jättebra grej med TK 1000 är att den är smal längst fram och inte tar lika mycket plats som många andra släp. Man kan nästan parkera släp och bil på samma lucka (omlott)

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äger två LGF (1250 och 1500) vagnar från Bålsta släpet. Tar enkelt upp båtarna själv flera gånger om året. Vagnarna har självjusterande stöd, alla öglor sitter rätt. De kostar några kronor mer, men har riktiga dimensioner och bra hjul och samma lager som de bromsade släpen, dvs de klarar att köras långa sträckor om man så önskar, rekommenderas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TK använder alko axlar på en det av kärrorna så att de skulle ha sämre lager än andra det tror jag föga. Jag kör ju även en långkörning med båten från köping till puka varje vår på 55 mil enkel resa och mina lager är fortfarande orginal.

Lagren och tätnigarna kommer troligen från Kojjo eller SKF eftersom det inte finns så många lager tillverkare. Det vanligarse felet som över hälften av alla som tror sig kunna traila gör är att doppa navet och hela lagerhuset under vattnet när båten ska upp eller ner. Kontentan av doppet är kärvande bromsar som ger varmgång i hela navet som gör att fettet i lagren kocksar eller tappar de smörjande egenskaperna som lagren behöver.

Mig veterligen de enda som tillverkar en trailer som är byggd för att doppas och som klarar det är Tracker från usa. De har inte enns hjul på trailern som kan strula eller punkteras. De har bara fasta stödytor som är klädd med en grov matta av samma tyg som de använder på innerlinan i båten. Båten ska köras upp på trailern men så har de riktiga ramper också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror att TK är litet sämre än de dyra kvalitetstrailer. men för mig duger det. problemet med el hade jag också, kontakten gick av. Men med hjälp av Maringuiden medlemmar fick jag en kopplingsschema så det ordnade sig på nolltid. Mer allvarlig är att deras fälgar är inte av så bra kvalitet. Trots att jag kollade hjulbultarna regelbubdettaåppade jag ett hjul. tack och lov hände inte mycket, men jag bytte fälgarna mot VW Golf fälgar och har nu inga problem längre. förresten jag trailer båten varje gång jag skall ut i skärgården. så det blir några mil.

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har man fått lite att fundera på.

En sak som jag funderar över är hur sjutton  man får upp en snipa (1200kg) på vagnen utan att doppa naven plus resten av vagnen samt nästan bilen. Jag får nog gå en kurs i detta för hela vagnen åker i när båten ska upp. Hur gör ni andra. Är jag ensam med att plåga hjullager.Skäms MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!


Jag har också en TK BV 1000 kg (30 km/h). Har inte hunnit använda den så mycket än men intrycket överrensstämmer med många andra här - kvalitéten känns lite sämre. Tycker själv att balk-konstruktionen kan kännas lite klen vilket i o f s en hel del beror på att jag måste få av båten i en uppförsbacke och därför flyttar båten väldigt långt bak på trailern innan backen.

Vilket däcktryck har ni? Jag hade runt 3,3 bar och däcken såg rätt säckiga ut. Jag har ingen TK-information om vilken tryck det skall vara.

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär på samma sätt som jag får upp min båt, med kran.

Står också på en TK-trailer BV1500 och vilar nu inför kommande säsong

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket däcktryck har ni? Jag hade runt 3,3 bar och däcken såg rätt säckiga ut. Jag har ingen TK-information om vilken tryck det skall vara.

/Freddie

 

Hej Freddie, max tillåten tryck står på däcksidan. Vanliga bildäck har en max tryck på ca 3.5 bar. Så mycket mer än 3,3 bar skulle jag inte pumpar däcken med. på däcksidan står oftast en loadindex (max Last som är tillåten) Kolla om det stämmer överens med din vikt på båten. (halva totalvikten per däck skall inte överskridas)  Om maxvikten inte överskridas är 3,3 bar väl ok

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däckstrycket på de däck jag har på min Bålstasläpet REG 1350 bromsade trailer är detta enl trailerns handbok:

Däck*: 185 R 14
Rek luftryck: 250 kPa (max 4.0 bar skrev killen in med penna när jag köpte trailern och 4,0 bar är väl 400 kPa).

--------
*) CEAT
Tubless radial
185 / 80 R14
91T
Max load 615 kg
DOT XJ J57467
0251595
---------

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en TK upptagningsvagn och den har fungerat felfritt i 3 år, men å andra sidan så har den ju bara gått 400 meter per år.. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att EU-vagnarna funkar bra till lättare båtar (då det som nämnts krävs lite handkraft när man ska rulla av båten från trailern). Man får som sagt vad man betalar för.. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för däcktrycksinläggen. Ska kolla vad som står på däcken.

1 bar = 100 kPa (enligt formeltabell)

Så 4 bar blir 400 kPa. Vilket tryck kör du i dina däck Bossee?

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Brukar bli ca 3 bar (har även kört på 3,5 bar men tyckte det kändes som lite för mycket).
Mina små grå stödhjul pumpar jag i 2 (max 2,5) bar.

/Bo

post-1495-1394235743,3436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter.

Jag kan nu avslöja att det blev ingen TK-trailer.

Fick ett bättre pris på en fogelsta buv1252 (1250 kg).

Kom nu inte med en massa klagomål på detta.  Flört

MVH Lasse

post-14149-1394235750,4799_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte köpa en hjulmutter av denna firma igen! Köpte en 3.5 tons bromsad vagn för över 70 tusen. Kunde lika gärna varit gjord i papp. Den tål nämligen inte vatten (fick ta fram egen lösning på tätade lager), har tvivelaktiga balkdimensioner, oparallella axlar och levereras med däck som inte är lämpade för att ta full last på vagnen.  Räkna med ett antal samtal till Vägverkets trafikingenjör samt att det tar ett halvår att få rätt däck med ett antal felleveranser emellan. Du får givetvis byta däcken själv med båten på vagnen. Fixar du inte detta själv har du en vagn som inte går att använda och som inte går att besiktiga. Ursäkt, kompensation? Nä! Min uppfattning är att man inte bryr sig ett dugg. Det har varit för lätt att sälja i högkonjunktur. Förhoppningsvis rensas marknaden nu på oseriösa företag.

Mvh/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...