Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mattiboy

Roder på Albin Accent

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har en del glapp i rodret på min Accent och ska åtgärda detta till våren, men jag vill ju vara ute i god tid och reka läget. Finns det någon på nätet som vet hur man åtgärdar detta?

 - Hur demonteras rodret, ngn. som vet?

 - Vad sitter där inne som gör att det glappar och hur åtgärdas detta bäst/enklast?

Har mest seglat med utanpåliggande roder innan och då är det ju en helt annan femma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har inte gjort det själv men rorkultfästet skall bort, sedan det nedre roderbeslaget (om man har detta) och sedan dras hela roderaxel ner. Behövs en grop i marken till detta. Vet att lagren kan svälla av vatten så det gäller att ha rätt material och dimension.  Kan det vara rorkulten som glappar, kan rodret sitta löst på axeln... eller känner du när du drar i sidled i axeln att det glappar? Min Shipman har två lager ett vid däcket och en vid skrovet samt en beslag längs ner vi skäddan.

Pröva att kontakta Accentförbundet, http://www.accent26.se/ Det finns ett inlägg om Roderglapp under Skrov och däck.

Praktiskt Båtägande hade en artikel tidigare om detta med roderlager, minns dock inte i vilket nummer.

Lycka till/Vilse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på om glappet sitter i andra änden på rorspinnen.SkrattandeSkrikandesSkrattandeFoten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo, nog har det börjat glappa i andra änden efter att fått höra strategin för den lokala kvällsseglingen sådär 10 år nu;

mitt på linjen och med fart - Faan Nirilli, vi går ju i lilla starten nu. Dax att krypa upp mot lovartsbojen och ta fajten! Annars köper jag en bavaria!



Senast ändrad av mattiboy | 05 januari 2009 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citerat från accenförbundets hemsida: Man kan ha 2 olika typer av roderglapp.
1) Håll rorkulten rakt fram. Tryck rorkulten rakt akterut och sen rakt förut. Känns ett glapp då är det i bussningarna.
2) gör fullt roderutslag till SB tills det tar stopp. Tryck hårt ytterligare SB. Gör samma sak åt BB. Om rorkulten kan tryckas förbi det första stoppet så är det i rorkultsfastsättningen. Dra åt bultarna till mässingsklossen.

Om man vill ha bussningar för resten av livet så kolla på vår hemsida på Accentshoppen.
Jag bytte, som jag trodde temporärt, vintern 01-02 till ett hemmagjort lager. Jag tog en plastflaska och skar en remsa som passade runt axeln. Skarven gjorde jag så sned som möjligt. Det fungerar fortfarande utan minsta glapp. De gamla mässingslagren fick sitta kvar också ifall plasten skulle ge sig.

Kan detta hjälpa dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj, tack för tipset. Detta ska jag prova när kapellet faller till våren. Gott att fixa med bara en enkel plastbit också (annars har jag tillgång till svarv som kan svarva delrin).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...