Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zacko

Rengöring dynor

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har ingrodd svart smuts på mina båtdynor på några ställen som inte går bort. Dynorna är av nylon eller nåt, har testat jif som någon skrev här i forumet men de hände inget, testat vinylrengöring som funkade bra på stolarna i min förra båt, men det hjälpte inte heller, testade även lite avfettning på en liten kant men de gick inte bort.

Så finns det nåt riktigt monstermedel som fixar detta är frågan?

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol, innehåller lite slipmedel funkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! nu kommer förmodligen alla bli rasande! men om det är vit vinyl du har så kan du ta lite aceton,men väldigt försiktigt! för det kan smälta vinylen.som sagt går det inte med ngt annat typ jif osv,så vet jag att det funkar,men var försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galltvål o svamp ????Sambon kommer kutande med det när fläckar skall tas bort.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är galon (konstskinn) så har jag bra erfarenhet av gulsåpa och rotborste samt en rejäl portion envishet. Bara att lägga på en klick och borsta, sedan torka bort med blöt svamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera Easyspray. Har vitt galon som vart som nya. Hade planer på  att klä om dom men efter detta medel så vart dom kanon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat aceton med gott resultat... Det kan torka ut vinylen på sikt och det spricker men om du sköljer av ORDENTLIGT med vatten efteråt så återställs ph-värdet och alla blir glada.

Lycka till!

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla svar!

Ska upp till garaget i mon, så då tänkte ja testa autosol och aceton, så får man hålla tummarna.

Återkommer med svar  hur de gick// zacko

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade autosol på skiten men inget hände. Testade sen lite aceton, lite försvann men de verkade som de brände in för mycket i skinnet så ja vågade inte fortsätta.

mvh//johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Easyspray finns i dom flesta marinbutikerna, lite drygt 100:- för en flaska har jag för mig det kostade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt efter liknande medel då jag tycker mina vita dynor har skuggor av smuts på sig. Skulle vilja ha dem riktigt vita...

Såg i en annan tråd här inne att någon rekommenderade UltraGlozz Vinyl. Tänkte jag skulle försöka hitta det hos någon återförsäljare och prova.

Kan det kanske vara nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är det som säljer Easyspray? Watski?

Skulle behöva en grundlig rengörning på dynor!!

Mot ljusare tider!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag i det på RN marin i Uddevalla, sår inte en enda som hade det på mässan i GTB.

Hoppas det funkar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med resultatet här så vi får veta om det funkar bra.

Jag fick tag i Ultraglozz Vinyl igår, tänkte testa det ikväll om jag hinner med. Skriver in resultatet här sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat Ultraglozz Vinyl och kan bara säga att dess rengörande verkan är ett stort skämt.

Det är inga krångliga instruktioner att följa, den ska rengöra på djupet...jo tjenare... Den rengjorde på djupet i min plånbok (500kr/liter) men alla andra ytor är opåverkade.

Möjligen fungerar den när det gäller att skydda ytan mot sol och slitage...men med tanke på hur värdelös den är som rengöring så tvivlar jag faktiskt på dess skyddande verkan också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med smutsig vinyl är att materialet är väldigt flexibelt så smutsen går in i porerna och är svårt att få rent..Man kan skura det ganska ordentligt med ett nära Ph neutralt medel och en mjuk nylonborste, men starkare metoder torkar ut materialt och har inte mycket bättre effekt..

Viktigaste är att skydda det bra med ett vattenbaserat skyddsmedel med starkt UV skydd.. Bästa medlet för tillfället, vad jag vet är Aerospace 303. Inte klibbigt, inte silikon, lätt at sprida med en microfiberduk och utmärkt UV och smutsavstötande skydd.. Undvik allt som har vax, silikon, fetter mm i sig..

 



Senast ändrad av Mark77 | 20 juli 2009 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

sprit  tex rödsprit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. Har precis köpt en Sea Ray Seville från -86 där dynor/stolar och motorkåpa i skinn/vinyl/galon var ganska smutsiga. Provade först med grönsåpa och en lagom hård borste. funkade inte så bra. Lite smuts försvann men inte på djupet. Slängde ihop en häxblandning bestående av lite vatten, grönsåpa, kapellrengöring (biltemas) samt Vanish Oxi Action fläckborttagare whitener (maskintvättmedel).. Detta tog smutsen desto bättre. Det gäller att verkligen skrubba. Självklart går inte allt bort. För de behövs kanske aceton, klorid eller något men tänkte försöka utan. Båten är ju ändå 20 år gammal så man kan inte begära allt för mkt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett som jag blivit frälst i 100%

Starbrite Mildew Stain Remover, tar ALLT på dynor, innerväggar, tak, plast på ett makalöst sätt. Hade småsmå svarta prickar inne i själva mönstret, skura hjälpte inte så bra, provade allt. Sedan sprutade jag på detta medel, lät det verka utan att skura i 15 min, sköljde av med svamp o rinnande vatten. HELT MAKALÖST, allt blir som nytt.

Nu är det svårt att få tag på, men alla Mercury ÅF har det, art nr 8298246 

post-10004937-1394236026,8595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och måste tillstå, RÖDSPRIT är döden för dynor. Man får tillfälligt rent, men man luckrar upp vinylen som nästan blir klibbig, och blir den inte klibbig så gör ren skadade ytan att smuts fastnar ännu mer, och sedan går det hål, så detta rekomenderar jag INTE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men akta er för Autosol på vinyl/galon...blir fina märken som inte går att få bort pga polermedlet. 

Fick en blodfläck på mina gamla båt som inte gick bort. Inte ens med autosol, tyvärr blev det värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...