Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Erca

Dieselkök

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska byta spisen jag har i båten till våren och funderar på att sätta in ett dieselkök. Anledningen till att det blir diesel är för att värmaren går på diesel. I övrigt går motorn på bensin så även om det bästa vore ett gasolkök vill jag inte hantera tre olika drivmedel. Detta är därför ingen tråd gällande vad som är bäst.

Är det någon som har lite efarenheter kring dieselkök gällande uppvärmingstid, enkel installation, underhåll, ev problem osv.

Tacksam för svar!

Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en dieselhäll i båten och är mer än nöjd med denna.

 

När det gäller uppvärmningstiden så är denna beroende av bränslets engergiinnehåll och diesel är inte bland de snabbaste. Men vad gör det, man har väl lämnast stressen på landbacken, eller?Cool

 

Ifall installationen är enkel är beroende på installatörens skicklighet. Så jag skriver kort och gått; det skall sågas ur ett hål där hällen sätts, dras en matarledning från dieseltanken, dras 12 volt och sättas upp en styrenhet. Lätt eller svårt är upp till var och en att bestämma.

 

Underhåll, har man fräsch diesel så går hällen från år till år. Några problem har jag hittills inte stött på. lycka till och god jul/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De s.k. fotogenkök fungerar UTMÄRKT med dieselbränsle, likaså fotogenlampor och värmare. det sägs att dieselbränslet luktar så starkt, men då har dom inte luktat på dagens MILJÖDIESEL, den luktar så gott som inget alls!

Uppvärmlingstid är densamma som för fotogen, d.v.s. häll i EN KAPSYL rödsprit i koppen och låt det brinna upp, då, strax innan det slocknar så vrider du på ratten och brännaren levererar den effektiva kransen av värme som är så vanlig och trivsam.

Jag vet att det kommer protester mot detta inlägget, men det beror på att dom inte följer bruksanvisningen, då kan det flamma upp , men om man snålar med rödspriten så får man skylla sig själv. Det finns ju oxo några kök med s.k. snabbtändare, men dom är otillförlitliga, så dom är numera bortplockade ur tillverkningen. Har du ett sånt kök så använd sprit att tända med så är problemem ur världen.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro. Det sitter en elhäll där idag som ska ut så jag slipper sågandet. Ritningarna är ganska specifierade så det ska nog gå bra. Att svensk MK1 har lägre energiinnehåll kan jag utan problem leva med på semestern.

God Jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt,det behövs en bordsgenomföring också. godfortsättning/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det några fler som har erfarenheter av diesel kök?. Har tänkt att byta till ett sådant i min Aquador 26 ht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det några fler som har erfarenheter av diesel kök?. Har tänkt att byta till ett sådant i min Aquador 26 ht.

Jag har Wallas dieselkök, de sätts numera som standard i Aquador. Fördelen är att köket går på huvudtanken och att det känns relativt tryggt med den slutna förbränningen. Främsta nackdelen är att verkningsgraden är låg (bl.a. p.g.a. den slutna förbränningen) och att det tar tid innan det blir varmt. Man får inte ha bråttom... Hade jag valt fritt hade jag nog helst haft ett gasolkök, men det finns ingen uppenbar bra plats att ha gasolflaskan. Utrymmet måste ju vara dränerat ut i det fria. Kanske styrbordsstuven på badbryggan funkar, vet dock inte om detta utrymme finns på alla årsmodeller av 26'an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har haft alla olika typer av kök i mina båtar..

 

Origo - origonol, ganska sotigt och kladdigt - dyrt med bra origonol..

 

Wallas dieselspis - enkelt och ganska snyggt. Seg som satan. Billig häll när det går sönder, för det gör den emellanåt. Det funkar bra och känns säkert.

 

Gasol - Klart bäst hittils, snabbast och enklast.

 

I vår nya är det bara elspis - 220V hittils. Vi får se hur länge den får vara där, kanske blir en gasolvariant här också om det inte funkar bra, kanske inte alltid så roligt att slå på elverket när man skall laga mat.

 

Något som jag alltid har med mig är en liten gasolspis från Tema som man har små tuber till. Perfekt som extra spis, om man sitter å grillar, så behöver man inte gå fram och tillbaka helatiden..

 

Svaren var inte någon tanke att skriva bra bättre sämst, utan ge mina tankar på fördelar med olika typer av kök.

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en diesel orginal spis i min rackare, och det står en gammal typ 5 liters dunk under golvet (fötterna) vid passagerarsätet med nån koppling till spisen. Ser ok ut, men vart köper man bästa bränslet till den sen när jag behöver byta?. Är det nått special eller?.

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2014‎-‎04‎-‎13 på 21:28, Aquafun säger:

Är det några fler som har erfarenheter av diesel kök?. Har tänkt att byta till ett sådant i min Aquador 26 ht.

Jag har ett Wallas 800, det är ett fint kök, nackdelen I mitt fall är att det behöver gasnka hög spänning för att tända, sags att det räcker att byta ut kablarna från batteriet mot ett par grövre.

I alla fall när det inte tänder startar jag bara motorn tills det tänder sedan funkar det fint. fördelen är att jag kan använda det som värmare också, finns med ett speciellt lock för den funktionen. Jag använder en ecofläkt på spisen så sprider den värmen fint I kabinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...