Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ciaraud

Ni som bor i båt

Rekommendera Poster

Behöver höra hur ni har det med kondens och vad ni gör åt den.

Vi bygger just nu en 37-fotare som vi ska ha en Glembring-diselkamin med vattenburet värmesystem i. Vi tänkte också lägga läkt under ribborna på bordläggningen och lufthål upp i bakkanten på skåpen och garderoberna. Detta för att få värmen att strömma upp längs bordläggningen och på det viset slippa kondens här.

Båten är i sandwischlaminat med divinycell som isolering.

Ventilerna är vanliga Lewmar, en del öppningsbara. Likaså Lewmar skylight 4 st.

Har ni kommit på något som ni är nöjda med eller något ni önskar att ni hade annorlunda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde ombord i två år och det känns som om ni är på rätt väg. Mitt största problem var kondens på luckor och skylight. Det finns att köpa med dubbelglas från Vetus. Ett annat problem är att luften inte cirkulerar bakom soffryggar och i skåp, men även det verkar ni vara på god väg att lösa. Glembring är fin, men den fungerar inte när man seglar. Jag tänker peta in en Eberspächer D5W, också vattenburen. Jag har nu en vattenburen Ge-Hå som är lite förliten och bara radiatorer i salongen. Med nya värmaren kommer jag sätta in radiatorer i förpiken och under nedgången. De kommer vara utrustade med fläktar för att sprida värmen. Dessutom kommer jag kunna termostatstyra varje fläkt separat. Glembringen är ju betydligt strömsnålare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor ombord för första vintern. Kondens får vi på de mest konstiga ställen. Har kommit på att det är där det inte är någon luftväxling. T.ex i skåp med kläder och i garderober där kläderna hänger tätt.

Visserligen har vi enkelskrov och ingen isolering (vilket nog hade hjälpt) med ser vi bara till att luften kan cirkulera så funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor förvisso inte i båten vintertid och har inte ens värmare, men har självdrags-ventilation enligt kalla väggens-princip. Luften tas in lågt i sittbrunnen (inte så praktiskt, förvisso) och går ca 1,5m utefter skrovet under vattenlinjen innan den släpps in i båten. En elektrolux-ventil på fördäck - något högre placerad än intaget - står för avluftningen. Tanken är väl att in-luftens vattenånga skall kondensera mot den sjövattenkylda ytterväggen i kanalen. Kondensvattnet rinner ner i kölsvinnet och inluften avfuktas.

Så långt teorin, men ofta är väl sjövattnet varmare än inluften? Faktum är att fuktproblemen verkar vara mindre än i andra Amigo 23:or sommartid, märkligt nog. Hursomhelst, jag tänkte bara nämna principen, kanske kan du göra nåt smart av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig sandwich när man bor i båten vintertid? Risken finns väl att det kommer in fukt som kondenserar mot insidan av den kalla ytterväggen, mellan divinycellen och plastlaminatet.

Om man inte värmer upp båten vintertid klarar sig troligen sandwichlaminatet bättre från fukt. Det är ju det vanligaste sättet vintertid att inte nån bor i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, divinycellen är innesluten mellan två plastlaminat. Kommer där in fuktig luft så kommer där in annat vatten också, men om allt är som det ska så ska det vara tätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag sett nånstan som en båt som tog in luften vis kalla väggens princip och ventilerade ut via masten. Hade det möjligen med Vega och Pelle Brohäll att göra?

 

Googlade på kalla väggens princip och hittade denna sida i lite bearbetad form http://osk.nyatider.se/forums/thread/60.aspx samt orginalet http://www.mamut.net/starstream/subdet52.htm

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här börjar bli en riktigt intressant tråd. Vi kommer att ha 2 Doradoventiler och 4 Elektroluxventiler i båten men de finns ju i taket.

Själva kaminen kommer också att ha ett luftintag.

Ska visa gubben tråden. Han är instrumentmakare och den som tänker ut alla finurligheter vi sedan installerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du har en bra lösning på ventilationen. Glembringkaminen kommer att hjälpa till bra att hålla en torr inneluft. Doradeventilerna är kanon då man kan trimma dom. Trimma öppningen i motvind och du har ett luftintag. Trimma öppningen i medvind och du har vips ett utsug. Har provat detta på en båt som jag gästseglade med och det fungerade som jag har beskrivit och bra dessutom.

Mvh Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...