Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fajber_Fliit

Penta utombords

Rekommendera Poster

 

Fick nyligen överta en liten Fiber Fleet bestyckad med en Volvo Penta 250. Båten är inte mkt att orda om men däremot vill jag gärna veta så mkt som möjligt om motorn, hur stor effekt, volym, mm. Går det att uppbringa reservdelar till rimliga kostnader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !, Volvo penta 250 är i grunden en Crescent Marin från Nymanbolagen i Uppsala denna modell har under åren marknadsförts under följande beteckningar :

1965-1972 Crescent Marine 25 / Monark 25

1968 - 1969 Crescent 20 Sport

1973-1974 Crescent 25 S / Monark 25 S / Archimedes Penta 252

1975-1976Volvo Penta 250 / Archimedes 25 S

1977-1979 Volvo Penta 200 / Archimedes 20

Dessa motorer är i stort sett samma och ligger i effectområdet 20 25 Hk. alla har samma cylindervolyn 333cc, 1973 kom det en kraftigare vevaxel. Jag köpte själv en Crescen Marin 25 till en nybyggd TFA-Speedy 1966, och det var en snabb motor .

Så letar du delar så kan du söka på ovanstående modelle. Kolla även Nymanbolagens hemsida WWW.nymansuppsala.se

Mvh. Inge A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en sådan motor tills i våras då jag sålde den alla delar, kan vara lite knepigt att få tag på impeller man tror att någon firma möjligen emilssons har tagit fram en ersättning.

Även Marinhallen Eskilstuna har en del till dessa motorer.

Det enda jag har kvar är verkstadshandbok som är scannad till en CD om du är intresserad.

Har även tändinställnings instruktion för 25hk

Boken är till Penta200&AP20, det är nästan samma men dessa har elektronisk tändning

 



Senast ändrad av knota | 21 december 2008 | 14:03



Senast ändrad av knota | 21 december 2008 | 14:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis.

Glad

Jag kör oxå med en 25 hp Crescent som då lär vara identisk med din i stort sett. Har bara goda erfarenheter av min. Alltid lättstartad och drar inte speciellt mycket soppa. Delar finns. Även impellrar nytillverkas igen via Emilssons motor. Inga jätteupplagor så man får höra med dom om det finns inne. En fördel är att andrahandsvärdet är lågt så en reservdelsmotor går inte på många hundralappar om man håller utkik på tradera t.ex. (har ett par stycken reservare själv undanstoppade utifall att....). Dom lär nog inte heller vara så stöldbegärliga heller skulle jag tro. 

mvh

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att hitta folk som håller liv i dessa gamla klenoder!

Jag har själv två gamla VP-snurror. En 550 och en 250. Till den senare skulle jag behöva en manual eller ännu hellre en verkstadshandbok. Om någon har en kopia, en pdf eller CD eller liknande så vore oerhört tacksam om ni kunde dela med er av dokumentationen.

Förresten, är det någon som på rak arm kan svara på vad det är för tändstift som ska sitta i VP 250:n? Jag är nämligen lite osäker på att de som sitter i den är rätt....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, roligt att det är fler som sparar på gammal svensk motorhistoria, jag själv håller på att plocka ihop en Archimedes Penta 250 från 1970 tar delar från tre stycken andra motorer för att få ihop en hel, jag har förövrigt en kartong med orginal delar typ packningar o dyl från en nedlagd verkstad, från 3,9-550:an, har även en komplett riggförlängning om det är av intresse. skicka ett pm om ni vill. har även en komplett samling res.del kataloger.

 



Senast ändrad av wetallt | 25 mars 2009 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...