Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
detskaga

Segla i dåligt väder ?

Rekommendera Poster

Jag seglar ensam 8 av 10 ggr. Tidigare, innan jag skaffade rullgenua brukade jag plocka ner förseglet  från sittbrunnen. Jag fäste en klenare lina i näst översta pistolhaken och lät den löpa genom var tredje hake ner till däck och via ett block till sittbrunnen. Då jag skulle bärga seglet gick jag upp i vind så seglet fladdrade, släppte på fallet och halade snabbt ner det med linan och tajtade upp skot och lina. Mantågsnäten förhindrade att seglet hamnade i vattnet. Senare kunde jag i lugn och ro stroppa seglet till mantåget.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd som fick mig att bli medlem.

 

Låg 10nm utanför danska västkusten för styrbords halsar i ca 10m/s.

 

Lyckligt ovetande körde jag på för fulla segel. Hade inga problem men det kanske var mest tur?

 

Fantastiskt rolig segling i vart fall med toppfart på 14knop surfandes på en våg, vill gärna göra om det men vill veta vad man behöver vara vaksam på i framtiden.

 

Båten är en Compis 28 med lite äldre segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumregeln är att båten tål mer än besättningen, och att det är en jäkla skillnad på att åka med vinden jämfört med mit den i 10 m/s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har varit min uppfattning med fram tills grannen seglade sönder ett segel. Vad jag är ute efter är egentligen hur man undviker att segla sönder segel och mast.

 

Att seglen inte skall fladdra är i princip det jag känner till ännusålänge. Många pratar om att reva, men då tappar man ju fart, fart är lekamen manöverförmåga i min värld? (Om man pratar öppet hav dvs, i skärgården är det kanske inte lika lämpligt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast grejen är ju den att man inte tappar så mycket fart med ett rev om alternativet är på tok för mycket lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt som Muerto skriver, och lutning ger avdrift, så VMG blir sämre trots att loggen visar högre fart. Så, lutar båten mycket - reva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som jag börjar komma ifrån sargen en aning nu, tack så mycket för de bra svaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte Gotland-Nynäshamn nu i sommar, 15-16 i byar, medel 13.. Vågorna var nog 2 meter.. Lagomt lätt att hissa storen, eller inte... Det tar ju tid och blir en pers..

 

I ett avsnitt av boken "segla med albatross" nämner de hur man bäst gör.. De var ju ute i upp mot 40m/S ibland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa alla inlägg för den som ännu tränar seglingens konst under lugna förhållanden och nära hemmabryggan.

 

Det vore också intressant att höra mer om smådetaljer som kommer med ökad vind/mer sjö och sämre väder. Små saker man kan drabbas av eller irriteras av. Ibland kan det ju vara rätt banala saker som man aldrig tänkt på förrän man väl utsätts för en verklig situation. Kanske något man kan skaffa för 20 spänn som i ett givet läge underlättar väsentligt.  Jag gillar de där små detaljerna som man kan fixa, köpa, ordna, bygga som ett sätt att vara redo för alla eventualiteter.

 

Hade inbrott i garaget för ett antal år sedan och det är ju knappast dyra maskiner eller sådant som man saknar mest, nej för min del var det små slitna handverktyg eller prylar som som jag visste funkade perfekt till ett visst ändamål...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag gav mig ut var jag ensam, jag förövade mycket för att hitta brister.

 

En förhållandevis enkel men bra sak är att dra ett fall så du kan få ned storseglet, gärna med vinsch om det skulle vara tungt.

 

Mitt bästa tips är dock mat! Se till att ha färdig mat i sittbrunnen om du skall segla i dåligt väder, det kan ta lång tid innan du kan lämna rodret och energi kommer du behöva.

 

För mig var det 32 timmar, dels för att det blåste för mycket för att jag skulle våga göra hamn på egen hand, men också för att det var enormt roligt att jaga toppfart.

 

Hade 35 färdiga tortillas i aluminiumfolie att hålla sjösjukan borta med :)

Redigerad av Rqbban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra om man kan dreja bi, kan ge lite tid för mat mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac har ju en poäng där. Jag skulle precis skriva att en båt som gör fart är betydligt enklare att hantera än en som bara kränger och driver, alternativt bara stampar mot sjön. Bra "driv" i båten är viktigt för att känna trygghet och få kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några veckor sedan hade vi kurat i "lugna viken" under spöregn och extremt byig vind. 9 m/s i medelvind enligt YR men 16 i byarna enligt brygggrannen. Pålandsvind såklart.
När det slutade regna gjorde vi ett försök mot vinden och jag var, i förväg, tveksam om vår femhästare skulle orka men hade hela tiden alternativet att vända in i viken igen.

I det smala gattet in i viken (Ca 60 m brett) trycktes vågorna upp till ca två meter och mycket riktigt... Motorn orkade inte. Två gånger var jag tvungen att vända och ta fart för att jag inte hade styrfart. När vi passerat det sista skäret och det började bredda hade vi storseglet uppe, drog upp focken och då tog vi oss äntligen ut.

Vi tog bra distans på kusten, Ca 2 M och därute var sjögången mycket hanterligare. Längre vågor som inte slog över båten. Jag brukar säga som Yrvind. Att det farligaste som finns till sjöss är land. Min käresta hade inte dragit åt yttermuddarna på sitt regnställ och hade två liter vatten i vardera ärmen när vi slutligen föll av på en mycket gungig slör. Det var det största problemet.

Vad man INTE ska göra är det jag testade förra året. Nämligen att gå via förpiksluckan när man ska ta ner focken i oväder! Jäklar vad blött det blev i förpiken!
Öhhhh! Tänkte inte på det! Var mitt försvar!  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt väder, hårt väder eller mycket vind kan vara olika saker. Dessutom beror det på vad det är för båt man är ute i och besättningen.

Det som inte är några problem i en kombination kan vara rena överlevnadsförhållanden i en annan.

 

Somliga båtar är det fördelaktigt att reva storsegel först, somliga byter eller tar en ner förseglet först.

Många båtar seglar förvånansvärt väl med bara försegel, även mot vinden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering...

Vår fock har ett rev. Hur ofta är det man revar en fock? Räcker det att fästa hals- och skothorn i revöglorna och låta "kjolen" undertill svepa fördäcket fritt (det är inget vasst eller annat som kan haka i det där), eller ska man helst bunta ihop och binda med små linor?

Ena brorsan och jag var ute förra veckan, när det blåste 8-9 m/s stadigt och väl var 2-3 m/s ytterligare i byarna. Vi hade "stormseglet" (ett segel som egentligen inte är för vår båt, utan bara är lagom stort för att fungera som ett färdigrevat storsegel, och har tyngre duk) och focken satta. Men focken drev mycket bättre än det lilla storseglet, så det redan tidigare veka rodret orkade inte ens hålla upp fören mot vinden när det friskade i som mest. Jag utgår från att ett revat försegel hade återställt balansen mellan försegel och storsegel, och därmed minskat behovet av roderkraft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering...

 

Vår fock har ett rev. Hur ofta är det man revar en fock? Räcker det att fästa hals- och skothorn i revöglorna och låta "kjolen" undertill svepa fördäcket fritt (det är inget vasst eller annat som kan haka i det där), eller ska man helst bunta ihop och binda med små linor?

Ena brorsan och jag var ute förra veckan, när det blåste 8-9 m/s stadigt och väl var 2-3 m/s ytterligare i byarna. Vi hade "stormseglet" (ett segel som egentligen inte är för vår båt, utan bara är lagom stort för att fungera som ett färdigrevat storsegel, och har tyngre duk) och focken satta. Men focken drev mycket bättre än det lilla storseglet, så det redan tidigare veka rodret orkade inte ens hålla upp fören mot vinden när det friskade i som mest. Jag utgår från att ett revat försegel hade återställt balansen mellan försegel och storsegel, och därmed minskat behovet av roderkraft.

Revbara fockar har börjat bli lite poppis igen de senaste åren. Jag tror att utvecklingen kommer från Mini 6.50 och Open-båtar.

Peter Gustavsson har en i garderoben till sin J111, Blur. Leta på hans blogg så beskriver han den tillsammans med resten av segelgarderoben.

 

Ni ska absolut binda upp den! De moderna har dragkedjor för att rulla ihop och paketera underliket om jag förstått rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi var ute i går så var det iofs inte så mycket vind, men ändå mer än brorsan tyckte var bekvämt med fullt ställ uppe, så vi bestämde oss för att minska segelytan. Vis av förra veckans erfarenheter med fel balans mellan försegel och storsegel gjorde vi helt enkelt så att vi skippade förseglet och hade hela storen uppe.

 

Jag har seglat så tidigare, men inte annat än i lätta vindar. Det funkade rätt dåligt då, eftersom det inte blir mycket driv. Å andra sidan är det väldigt bekvämt eftersom man slipper hantera försegelskotet vid slag. Oftast är det bara att trycka över rodret, ducka och byta sida, utan att röra en tamp.

 

Men nu, med lite mer vind (8-9 m/s) var det riktigt trevligt! Lagom segelyta och väldigt kontrollerbart. Visst blev det lite mer avdrift på bidevind, men väldigt bekvämt. Vi fick upp båten i 4-6 knop (med massa påväxt under, som säkert snodde en knop eller mer!). Det kändes lite som att segla jolle. Jag förstår att olika båtar reagerar olika. Vissa ska helst seglas med försegel om man bara ska ha ett uppe, medan andra, som vår Seacat, trivs bäst med enbart stor. Den är helt okontrollerbar med enbart försegel uppe. Jag har testat flera gånger. Rodret är för svagt. Man får vara glad om fören pekar mindre än 100 grader från vinden...

Med storen bara, däremot, är den lätt som en ballerina! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...