Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas-1

Proffsig AIS-sajt

Rekommendera Poster

Hej !

Ett tips som kanske inte alla upptäckt:

På den proffsiga sajten nedan har ett stort antal AIS-sajter länkats ihop så att man kan följa fartygs-trafiken runt många hamnar, världen över. En flott sökfunktion (fartyg, sjöflygplan eller hamnar) och uppdatering varje minut. Google eller virtual earthmaps kan samköras. Allt gratis!!

OBS ! En uppmaning syns att ladda ner ett program p.g.a. en bug, detta gäller inte oss vanliga nyfikna. Det behövs inga extra program. Tipset om sajten var tidigare publicerad i Göteborgs-Posten, för övrigt.

http://ais3.siitech.net/VTSLite/AView.aspx

Ha koll vad som händer runt din hemmahamn även i vintermörkret ! :- )

MVH 

Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 18:13



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 18:18



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 18:23



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 18:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerade (som vanligt) bra. Vad gäller hemmahamnen så är vårt flytetyg uppe och AIS:n urskopplad. Så det gick inte se henne. Och lika bra var väl det för ifall hon synts på skärmen så hade det blivit brandkårsutryckning för att se vad som händerSkäms/god jul önskar Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Jag fipplade lite med länkadressen först ! Nu verkar den ju fungera iaf. Vet någon vad som menas med buggen o varför vissa behöver nytt program ?

God Jul : Thomas

Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna. Såg att även www.marinplus.se även har en. Om ett par år kanske man knappt ser vattnet i bilderna Glad om alla skaffar AIS. Kanske kommer de inbyggda i framtidens plottrar eller VHFer?

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny* trevlig AIS-funktion på Shipspotting-sajten under uppbyggnad, där ev fartygsfoto mm fås upp mycket enkelt. Kolla själv....

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/ais.php

(*) Beta-version släppt i november, kanske skåpmat i forumet...?

/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 maj 2009 | 18:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna urgamla tråd för att kolla vad som hänt sen dess.

Min gamla länk i trådhuvudet funkar fortfarande och tydligen nu också i ajpads mm. FlygAIS:en finns kvar med nytt namn, men funkar nog bara på PC? (Ny litet kul funktion enligt bildens röda pil när man klickat på nåt av kartbildens plan, här kan man låtsas vara pilot själv samtidigt med de riktiga där ute i verkligheten. :)

Nåt annat som uppdaterats på ett kul eller nyttigt sätt?

post-10006646-1394237467,4241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinetraffic har en app där du kan komponera din egen flotta/favoriter och med andra ord enkelt följa dem utan att behöva söka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning visas inte alla AIS sändare på Marintraffic vilket är lite konstigt. Det man ser har dessutom redan skett vilket kan upplevas lite tråkigt. Har själv jämfört Marintraffic med sjökortsappen Seapilot som har AIS i realtid och upptäckt att vissa båtar aldrig visas på Marintraffic. Ett exempel är 26 meters nöjesbåten Black Pearl som ligger brevid Chimaera vid Ingarö Varv. Ett annat exempel är nöjesbåten Sanuk som enligt Seaport ligger vid Strömma Kanal. Jag ser dem ständigt på sjökortet men inte på Marintraffic.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror inte det på att Marinetraffic bygger på frivilligas insatser vad gäller att dela med sig av datat, så var det förr har jag för mig. På våra breddgrader finns inte så många mottagare så det blir en smula glest med fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appen Seapilot för iPad kostar 399,- Då laddar jag hellre ner MarinTraffic och accepterar att allt inte är i realtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovan nämnda Chimaera och Sanuk som innan islossningen låg ganska nära varandra ligger nu i samma vik vid Mörtö-Bunsö. Sanuk syns fortfarande inte på Marintraffic. Kanske är det så att båtarna blir tillagda till stationerna vid registrering och att stationerna själva väljer vilka båtar de ska följa och att då många inte läggs till och visas på Marintraffic. Jag uppskattar att 10-20% inte visas på Marintraffic. 399 kr för att bara använda Seapilot för visning av AIS tror jag inte många nappar på utan de flesta lägger nog till för att få med sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrar min teori till att de som tar emot signalen för vidarebefodring till Marintraffic ibland inte kan ta emot signalerna. Den båt jag såg i Raksta förra helgen såg jag igår morse liggade still vid reservatet i Dyvik. Därefter såg jag dem gå ut till ön direkt söder om Hallskär där de fortfarande ligger. På marintraffic såg jag båten igår när den rundade Skoboraden. Jag gjorde då en spårning på den och då hade de startat mitt i Luraström och efter att ha passerat Ällmora blev det bara ett rakt streck över både land och vatten ut till norra delen av Skoboraden. Nu är den återigen borta från Marintraffic trots att den sänder från Hallskär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag åkte ovanstående båt hem från Hallskär och det blev samma fenomen på Marintraffic. Först hittade jag den inte alls men efter sökning på båtnamnet kom den upp men då hade den redan passerat Luraström där den först blev synlig vid utfarten och det var kanske därför den inte gick att se nu också. Enl bilden startade den norr om Skoboraden där den försvann från Marintraffic igår.

post-10011607-1394237481,3052_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...