Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JesperPrytz

Båtpriserna idag och till våren

Rekommendera Poster

Det är värt att fundera lite på vad man kan tro om båtpriserna idag och till våren.

Huges bedriver stor vinterrea och skriver på hemsidan: Till följd av börsnedgång och trögare finansmarknad har båtförsäljnigen bromsat in på mycket kort tid. Våra leverantörer sitter på överlager av årets båtmodeller samtidigt som de vill att vi skall göra plats för nästa års modellprogram. Som Sveriges ledande marinkedja har vi av våra leverantörer fått möjligheten att erbjuda en historisk lagerutförsäljning av nya båtar till priser som definitivt nått botten! Erbjudandena gäller tills lagret tar slut eller t o m den 23 december! Därefter introducerar vi 2009 års båtprogram på Huges.

Men om finanskrisen övergår i en djup lågkonjuktur till våren, vad händer då?

Någon som minns hur båtmässorna såg ut i början av 90-talet, förra lågkonjunkturen? Och vad hände då med begagnatpriserna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror är att folket som skulle köpa nya båtar ska titta på begagnade och att som vänligt de som kan köpa lysiga, stora båtar få inga problem att forsätta. Det blir problem för nya båt säljare men inte på privat, lite längre kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog köpläge om man vill ha en ny båt. Räkna inte med att priserna kommer komma tillbaka till våren. Behöver man inte sälja ska man definitivt inte sälja nu. Skulle jag köpa så skulle jag definitivt köpa på begagnatmarknaden där det finns superfynd att göra nu. Räntorna kommer göra att folk får mer i plånboken, dock tror jag inte lyxkonsumtion som båtköp kommer förändras mycket. Båtar och bilar ligger pyrt till nu. För närvarande säljs det inte en enda båt tyvärr. Det är definitivt köparens marknad på båtar. Själv köpslår jag kring ett plotter. Finns mycket på den marknaden med just nu.

2010-11, då börjar marknaden fungera igen.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att de har bokslut 31/12 och behöver hämta hem lite av höstens usla försäljning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de handlare som redan nu ligger lite pyrt till kommer att sälja enstaka båtar väldigt billigt bara för att få in pengar till de löpande utgifterna.

De firmorna som har god likviditet och jobbar med dyra båtar lär nog inte sänka priserna nämvärt, då stora investeringar ofta är planerade under lång tid, och konkurrensen inte ligger i priset utan i vilken båt det är.

Ser man på privatsidan så är det, och har under hösten varit, extremt billigt. Har sett en del löjligt billiga båtar. Samtidigt ligger dock en del kvar och begär sina fantasipriser (alltså vad båtar kostade 2007) - och de annonserna verkar ligga länge och sedan tas bort för att ingen hör av sig. VILL MAN SÄLJA nu så måste man ha ett riktigt bra pris. Gäller tyvärr både bilar och båtar.

Har svårt att tro att priserna kommer bli högre under våren bara för att det är just vår. Visst, räntan är lägre än på länge, men folk blir av med jobben till höger och vänster och många företagare har mycket mörka tider framför sig nu då alla är så rädda att både konsumera och investera. Stort problem är också att bankerna är så restriktiva till att låna ut, de lånen man kunde få i somras kanske man inte kan få längre idag, trots att månadskostnaden skulle bli lägre pga räntan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs en bra kristallkula för att sia om båtpriserna i framtiden.

Men helt klart så är det bra prutläge nu hos båthandlarna, arbetsgivaravgiften skall väl betalas in de närmsta dagarna samt årsbokslut inför dörren.

Det märktes redan på höstens båtmässa att det var prutläge...

Den som köper båt nu bör dock se till att ta hem båten från handlaren för att inte bli av med båten vid en eventuell konkurs hos båthandlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är värt att fundera lite på vad man kan tro om båtpriserna idag och till våren.

 

Har haft dökoll på husbilar i höst - och det är först NU som de börjar gå ner lite. (anledning - hustru vill sälja båten och köpa husbil istället - båten ligger nu ute på Blocket - men jag tror jag får behålla båten och att hon blir utan husbil). :-) Cool

Bilar, husvagnar, husbilar och båtar i normala (lite lägre) prislägen kommer att fortsätta ner så länge lågkonjukturen håller i sig - eller förvärras.

Till våren kan det bli en liten topp (eller stopp) på båtpriserna ras - men vansinnespriserna som varit de senaste (många) åren kommer inte tillbaks i första taget.

Tror jag. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du jobbar på Volvo, hustrun på någon konsultfirma (bilbranschberoende) och båda känner sig osäkra kring jobbet, vad väljer man då? Sälja huset? Knappast i första hand. Sälja sommarstugan? Kanske. Sälja bilen? Inte möjligt till bra pris. Sälja båten? Hm, kanske det. Vanlig utbud-efterfrågan-modell bör innebära att när utbudet ökar och efterfrågan minskar, så sjunker priset. Att det tar tid (jämför husbilarna) talar för att det blir först till våren som prisfallet blir tydligt. Den som är smart säljer nu, och är beredd att gå ner i pris. Lustigt nog ser jag inte många större båtar i Göteborg där man tydligt annonserar att priset har sänkts, annorlunda i Stockholm. Borde vara tvärtom???  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norges största båttillverkare, Askeladden, gick i konkurs nyligen. Snacket på Maringuiden, efter att någon undrat om Askeladden hade gått i konkurs, innehöll följande:

Är det någon som påstått att Askeladden gått i konken? Om inte så tycker jag frågan är lite konstig. På den norska siten dn.no (Dagens Näringsliv) finns en artikel från i september om att Askeladden lägger ned produktionen i Polen och skär ned rätt rejält i Norge för att få skutan på rätt köl. Men konkurs verkar det inte vara fråga om. Det får man väl åtminstone hoppas att de slipper.

Det är så det brukar låta. Ingen tror på allvar att en stor (båt)tillverkare skall gå i konkurs. Men om vi nu är lite svartsynta/klarsynta, vilka båttillverkare vill vi inte köpa båtar av, om vi tror att andrahandsvärdet försämras rejält av en konkurs? (och även att garantier från återförsäljare blir svårare att driva in) Och vilka båttillverkare är starka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på det som Flipp760 sa att man bör ta hem båten för ev. en konkurs. Jag har lagt en handpenning på en båt och har den vinterförvarad där för att sedan till våren göra affären klar. Kan alltså det vara en risk tror ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara har betalt handpenning så är det bara den du riskerar. Fullbordat köp kräver tradition av varan, dvs att du har grejen i din hand, utanför handlarens staket.

När Shipman gick i KK för en herrans massa år sedan så var det många båtägare med fullbetalda båtar som fick köpa dem igen av konkursförvaltaren. Nog för att det är roligt att köpa båt men inte så skoj att betala två gånger för samma båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det vet jag också att det inte är min ännu! Men om man har ett kontrakt skrivet kan man inte betala resterande belopp till ev. konkursförvaltare för på så vis lösa ut båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en lite äldre tråd i detta ämne kring ägande och konkurs.

Om du har ett giltigt kontrakt och ett kvitto på att du har fullbetalt båten så är man säker.

Gott nytt båtår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag på en betydligt större nedgång, kanske 50%, möjligen räddad av att många säljare blir tvingade att radikalt sänka sina priser för att få in pengar för båtar de redan har eller beslutat ta in. 

Jämför med åren 1991-93 då nedgången var enorm för husvagnar som då var storsäljare, på liknande sätt som nu båtar är storsäljare. Mycket på grund av stark ökning åren före kraschen. De tillverkare som då överlevde fick finna sig i att kraftigt reducera personal och endast de starkare överlevde.

Samma kommer ske båttillverkarna.

Eller kan du som köpare vara något som vänder trenden?

Och då med en dåres enventenhet, återigen, Köp en båt tillverkad i Sverige eller i norden så kanske du även räddar en del båttillverkning kvar här.

Motorbåt? Uttern, Ryds, Askeladden, Storebro, Finnmaster, mfl

Segelbåt? finns säkert någon här som kan komma med bra namnförslag

Någon av dessa borde väll duga.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer  OT men det är viktigt med korrekt information i ämnet.  Ev. kontrakt, kvitton papper med mera är ointressanta för att styrka vad som är relevant vid en konkurs och i det fall båten (varan) finns kvar i säljande firmans besittning.

För att din båt inte skall omfattas av konkursboet måste du ha tagit den i din besittning.

D.v.s om båten skall ligga kvar på firman över vintern. Kräv att den sjösätts och att du kör den. gärna med dokumentation av beswittningstagandet.  Annars riskerar du bara att hamna längst ner i kön av fordringsägare vid en konkurs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som främst händer är väl att omsättningen på båtar minskar. De som inte måste sälja, väntar hellre ut krisen.

Jag är om inte lastgammal åtminstone tillräckligt gammal för att minnas den tidiga 90-talskrisen. Det som gick att köpa billigt då var typiska yuppieprylar, amerikanska dc-båtar med V8:or, Porschebilar och inte minst villor i Stockholms förorter med mexitegel;-)Det bästa från 80-talsfesten så att säga;-)

Nu tror jag båtprisfallet delvis bromsas upp av den dyrare dollarn. Men visst - det som lär tappa mest lär vara precis som då de dyrare stora båtarna. Gäller säkerligen även segelbåtar. Ägare till lite mindre båtar kommer nog inte uppleva någon jättekris, där finns så gott som alltid efterfrågan.

Var inne och kikade lite på Huges och blev inte så jätteimponerad av deras rea. Jag vet ju att deras listpriser så gott som alltid innehåller luft. Brukar alltid besöka båtmässan i feb och då heter det mässpriser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...